وضعیت استان در زمینه تأمین آب بحرانی است، به همین دلیل باید از کشت‌های پرمصرف خودداری شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ شبه معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره اینکه کشت برنج پنج برابر کشت گندم آب نیاز دارد گفت: شبکه‌های آبیاری با توجه به خشکسالی و کم‌ آبی برای تأمین آب این محصول دچار مشکلات زیادی شدند.

علیرضا شبه با یادآوری تصمیم شورای حفاظت آب استان مبنی بر کاهش روند کشت‌های پرمصرف افزود: کشت شلتوک از رقم پرمصرف آب است.  

او گفت: با توجه به خشکسالی و محدودیت‌های آبی که در استان به وجود آمد ضروری است سیاست‌هایی برای کاهش تدریجی کشت‌های پرمصرف بویژه برنج تدوین و تنظیم شود.

شبه تصریح کرد: امسال سازمان جهاد کشاورزی برای همه حوضه‌ها 27 هزار هکتار کشت برنج با هدف تعدیل و کاهش کشت برنج پیشنهاد داده بود که مقرر شد  12 هزار هکتار کشت در شبکه‌ها و 6 هزار هکتار در سطح رودخانه‌ها صورت بگیرد اما بر خلاف سیاستها حدود 15 هزار هکتار در شبکه‌ها کشت برنج داشتیم و 27 هزار هکتار در رودخانه.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: این اقدام مشکلات کم‌آبی را بحرانی‌تر کرده و پیروی نکردن از برنامه‌های تعیین شده برای کشت مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

او گفت: کاشت بیش از حد برنج در بعضی مناطق باعث شد که شبکه‌های آب از نظر ظرفیت، گنجایشی برای تأمین آب و همچنین زهکش‌ها توان دفع آب را نداشته باشند.

شبه با بیان اینکه امسال کشت برنج در حوضه مارون، جراحی، هندیجان و زهره ممنوع و یا محدود شد، گفت: کشت‌های دائمی مانند نخیلات نیاز به آب فراوانی دارند که در اولویت تأمین آب هستند.

همچنین در حوزه شهرستان هندیجان و زهره به دلیل کم‌آبی کشت‌های تابستانه به کلی ممنوع شد و انتظار داریم که در بخش کشاورزی توجه جدی به مساله کم‌آبی شود.

انتهای پیام/د

وضعیت بحرانی در تامین آب خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.