پرونده پیشنهاد ثبت دق و ریگ اکبرآباد خوسف در کمیته ثبت سازمان میراث فرهنگی بررسی شد.

دق و ریگ اکبرآباد خوسف در فهرست میراث طبیعی واجد شرایط ثبت شناخته شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ پرونده پیشنهاد ثبت دق و ریگ اکبرآباد خوسف در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، پس از بررسی و تایید کارشناسان واجد شرایط ثبت شناخته شد و در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور قرار گرفت.

دق اکبرآباد (به دق گیو هم شناخته می‌شود) در جنوب روستای گیو در بخش ماژان قرار دارد. طول این دق 25 کیلومتر و عرض آن در حدود 6 کیلومتر است و وسعت منطقه 150 کیلومتر مربع است. دق به سرزمین‌های نسبتاً همواری گفته می‌شود که قابلیت نفوذپذیری کمی دارند و جریان آب‌های سطحی در آنها باعث رسوب‌گذاری رسوبات بسیار دانه ریز می‌شوند.

زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: دق اكبرآباد در شمال غربی بیابان لوت واقع شده است. در مرکز دق زمین‌های قلیایی مسطح با درصد شوری نمک بالا قرار دارند که عملا از رشد هر گونه گیاهی جلوگیری می‌کنند. در حاشیه دق زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف قرار گرفته است.

وی افزود: در مجاورت این دق، تپه‌های ماسه‌ای زیبا و منحصر به فردی وجود دارند که به ریگ اکبرآباد معروف هستند. با این وجود پوشش گیاهی در آنها بسیار ضعیف بوده و در بعضی نقاط بوته‌های اسکنبیل و تاق قابل رویت‌اند. پوشش جانوری منطقه به دلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است . آگاما از جمله خزندگانی است که در این منطقه قابل مشاهده است.

ملکوتی گفت: این منطقه زیبا و کم نظیر اهمیت بسیار ویژه‌ای در میان آثار طبیعی استان دارد و اهمیت آن به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری و جذب توریست دلایلی مهم و روشن جهت معرفی و حفاظت از این اثر طبیعی ملی است.

 

انتهای پیام/

 

ثبت دو شهر دق و ریگ اکبرآباد تایید شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار