به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حمیدرضا شیخالاسلام،مدیرکل آموزشوپرورش استان قم گفت:باوجود علاقه دانشآموزان و والدین آنها برای تحصیل در رشتههای نظری بهویژه علوم تجربی، اما این دانشآموزان پس از فراغت از تحصیل در بهدست آوردن شغل با مشکل مواجه میشوند.
هدف از اجرای این طرح را تأمین آینده شغلی دانش آموزان و سوق دادن آنان به سمتوسوی تحصیل در رشتههایی که از پی آن تعادل رشتهای برقرار خواهد شد، میداند و بر این باور است که اگر هدایت تحصیلی دانش آموزان در سالهای گذشته بهدرستی صورت میگرفت امروز شاهد مشکلات بسیار در این زمینه نبودیم.
وی ادامه داد:با اشاره به روند اجرای طرح هدایت تحصیلی، مدیران مدارس دوره اول متوسطه در زمان مقرر با برنامهریزی مناسب نسبت به توجیه کامل دانشآموزان و خانوادهها بر اساس محتوای این دفترچه راهنما اقدام کرده، تا ثبتنام فارغالتحصیلان پایه نهم در تابستان امسال با زمانبندی مقرر و شرایط مطلوب انجام شود.
زهره شرفی،مدیردبیرستان نمونه دولتی تصریح کرد:باکمال تواضع، موفقیت مجموعه خود را کار جمعی و گروهی دانست و در کسب موفقیت آموزشگاه تکتک همکاران با ایفای نقش خود به نحو احسن و بعد از آن دانش آموزان عزیز سهیم هستند. بعد از 24 سال سابقه کاری و سرو کار داشتن با روح و روان و پرورش همهجانبه استعدادهای دانش آموزان در مقاطع مختلف و برقراری رابطه عاطفی مناسب با هر دانشآموز، بسته به شرایط روحی او را، میتوان عاملی جهت پیشرفت و سوق دادن او به سمت موفقیت و رشد استعدادهایش معرفی کرد.
زهره شرفی گفت: وقتی سخن از معلمی به میان میآید، اولین مطلبی که ذهن هر فردی را درگیر میکند، لفظ آموزش و پرورش است. آری در واقع یک معلم با پرورش و پروراندن یک گل سرو کار دارد، حرفهای که علیرغم سختی و مشقتهای پیش رو، تنها شیرینی و لذت عشق است که آن را جور دیگری معنا میکند. عشق به رویش و شکفتن، پرورش و پروراندنی که به یادگیری و کسب علم دوطرفه منجر میشود.علمی که بهمنظور پروراندن فرزندانمان، لاجرم نیازمند کسب دانش و مهارت بیشتری خواهیم بود، فعالیتهای خلاقانه در افزایش انگیزه و تخلیه هیجانات نقش دارد.
وی با اشاره به فنون و شگردهای به کار گرفتهشده در آموزشگاه خود عنوان کرد: به دلیل علاقه و عشق به دانش آموزان خود، مدت زیادی از ساعتهای روز را با حساسیتهای بیشازحد، به مطالعه و بررسی دغدغه و مشکلاتشان سپری میکنم، در نهایت بعد از شناسایی مسائل و مشکلات دانش آموزان با مشورت همکاران به برنامهریزی امور آموزشی و پرورشی آنها میپردازیم. حال در این مرحله بعد از بررسی و شناسایی مسائل، با والدین دانش آموزان نیز ارتباطگیری مناسبی انجام میشود که درنتیجه این جلسات و پیگیریها و برقراری ارتباطها، همکاری صمیمانهای بین سه ضلع والدین، آموزشگاه و دانش آموزان و رضایت جملگی آنان را فراهم خواهد کرد.
به گفته شرفی اداره آموزشگاه و کلاسهای درسی ما باید کاملاً دانشآموزی و دانشآموز محور باشد، کارگاههای عملی، گزارشهای میدانی، کارگروههای تحقیقاتی همه این موارد توسط خود دانشآموز انجام شود، که این خود ذهن خلاق را در آنها ایجاد کرده و سبب تخلیه هیجانات درونی و استرسهای آنها شده و در واقع آموزش ارائهشده در آموزشگاهها، صرفاً نباید بر پایه تدریس کتابهای درسی صورت گیرد بلکه با تشکیل کارگروههای مطالعاتی و تحقیقاتی که میتوان به ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان کمک کرد که بر این اساس کار تحقیقی و پژوهشی و توانایی حل مسئله در آنها افزایشیافته و ذهن آنها را درگیر کرده تا دانشآموز با انگیزه بیشتری در کلاس درس حاضر شود که این خود نتیجه بهتر و مثبتی را در پی خواهد داشت.
این مدیر نمونه با اشاره به اهمیت تربیت صحیح و مناسب با توجه به دستورات دینی افزود: با توجه به شرایط جامعه کنونی ما والدین و مربیان و مسئولین تربیتی باید از اطلاعات و مهارتهای کافی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان در این برهه حساس برخوردار باشند، که همانند یک مشاور در مقابل مسائل و مشکلات آنان وارد عمل شده و با اعمال جهتدهی صحیح، دانش آموزان ما را تحت تربیت مناسبی قرار دهند.
وی انجام فعالیتهای پرورشی و فوقبرنامه را نیز در راستای رشد همهجانبه دانش آموزان حائز اهمیت دانست و افزود: فعالیتهایی نظیر تحقیق پژوهی از زندگی شهدا و سیره عملی آنها و بزرگان دینی همچنین شرکت در مسابقات قرآنی و ایجاد خلاقیت در این زمینه و تلفیق هنر با آن، فعالیتهای علمی، ادبی و دیگر برنامهها در رشد همهجانبه دانش آموزان این مقطع مؤثر خواهد بود. حال برای چارهجویی در مسائل دانش آموزان باید به علاقه، استعداد و قابلیتهای هر دانشآموز بهطور مجزا پرداخته شود که این خود مستلزم صرف وقت و بهکارگیری مشاوران و کارشناسان ذیصلاح خواهد بود.
به عقیده مسئولان آموزشوپرورش طرح هدایت تحصیلی مسیر آینده شغلی دانشآموزان را تعیین و توازن رشتهای را در آموزشوپرورش ایجاد میکند، ولی به نظر میرسد در این مسیر لزوم اطلاعرسانی مدیران آموزشگاهها از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد.
آموزش و پرورش با انتشار دفترچه راهنمایی که تمامی اطلاعات لازم برای آگاهی دانشآموزان و والدین آنها جهت انتخاب شاخه، رشته تحصیلی و انتخاب مدرسه مناسب در چارچوب ضوابط و مقررات هدایت تحصیلی، وضعیت مدارس دولتی و هیئتامنایی موجود و محدوده جغرافیایی ثبتنام در هر یک از آنها را با هدف فراهم کردن فرصتهای عادلانه، تسهیل دسترسی و ثبتنام دانشآموزان در رشتههای متنوع پایه دهم، ارائه کرده است.
در واقع اجرای طرح هدایت تحصیلی مسیر آینده شغلی دانش آموزان را تعیین و توازن رشتهای را در آموزش و پرورش ایجاد میکند. حال باوجود اشباع این رشتهها و نیاز بازار کار، خانوادهها و دانش آموزان آنها باید آگاهی کافی نسبت به اجرای این طرح را پیداکرده، تا بتوانند با توجه به طرح مذکور تصمیمات سرنوشت سازی برای آینده شغلی فرزندانشان رقم بزنند.
به نظر میرسد بحث تربیتی و مشاورهای در اداره مدارس در اولویت قبل از آموزش قرار دارد، اگر در وهله نخست دانشآموز را با توجه به نیازهای روانی و عاطفی او شناخت و بعد از برقراری رابطه عاطفی مناسب، شروع به آموزش کرد و بین مربی، مدیر و دانشآموز و والدین آنها بتوان ارتباط صمیمانه مستحکمی برقرار کرد، نتیجه بهتری در کسب موفقیت به دست خواهد آمد و از همه مهمتر بحث آگاهسازی و اطلاعرسانی در زمینه اجرای طرح هدایت تحصیلی که خود برحسب استعداد و قابلیتهای دانش آموزان با استفاده از فرایند مشاوره انجام میشود، یا تعریف ظرفیتهای تعیینشده برای انتخاب رشته برای دانشآموزان باید بهقدری قوی و کامل باشد که موضوع مورد بحث سبب گسترش دامنه نگرانی و نارضایتی دانشآموزان و خانوادهها نشود.
انتهای پیام/ح