۳۹ نفر از آغاز طرح دریا (سوم خرداد امسال تاکنون) در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند که بیشتر غرق شدگان در بخش‌های خصوصی و خارج از طرح دریا جان باختند.

به  گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما هموطنان بسیاری برای گردشگری و استراحت در دامنه کوه و ساحل دریا به مازندران سفر می‌کنند که برخی از آنها بازگشتی خوش ندارند .

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

هر روز صفحه های  روزنامه های مازندران و خبرگزاری ها از نجات غریق مسافرانی می گوید که دریای مازندران را برای گشت وگذار انتخاب کرده اند و دراین میان مسافرانی هم بودند که  امواج سهمگین دریا و هشدار های ناجیان غریق را جدی نگرفتند و طعمه موج های خروشان شدند و جان باختند .

 این جان باختگان هرگز تا دقایقی پیش از غرق شدن حدس نمی زدند که جزء آمار غرق شدگان امسال خواهند بود به عبارتی این ذهنیت غلط وجود دارد غرق شدن شتری است که در خانه ی دیگری می نشیند.

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

 

جان باختن ۷۲۶ ایرانی در سواحل کشور

پروین فرشچی معاون دریایی سازمان محیط زیست در سفر تیرماه به بابلسر با بیان اینکه ۷۲۶ نفر پنج سال گذشته در سواحل کشور جان خود را از دست دادند، گفت: پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل کشور سالم سازی می‌شود.

 وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید توانست ۱۲۶ طرح سالم سازی دریا را در سواحل دریای خزر اجرا کند افزود: طرح سالم سازی سواحل جنوب کشور از مهر ماه امسال آغاز خواهد شد.

 فرشچی افزود: با همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، طرح پایش سواحل دریا انجام می‌شود و مناطقی که به لحاظ بهداشتی زیرساخت‌های گردشگری و امکانات لازم را داشته باشند، با نصب پرچم آبی رنگ مشخص شد.

 وی گفت: مناطقی که استاندارد‌های بهداشتی لازم را نداشته باشند با پرچم زرد رنگ نشانه گذاری شد.

 

دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

 

چرایی استقبال نکردن مسافران از طرح های سالم سازی دریا

۳۹ نفر از ابتدای خرداد تاکنون در سواحل مازندران غرق شدند، درسته این آمار در مقایسه با مدت مشابه  پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته اما در مقابل مسافران از طرح‌های دریا استقبال نمی‌کنند.

 مسافران از نبود امکانات صحبت می کنند امکاناتی  که اگر بود آنان را  وسوسه نمی کرد تا در خارج از طرح های دریا شنا کنند .

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

یکی از مسافران تهرانی می گوید : طرح های دریای مازندران فاقد امکانات رفاهی مثل دوش ،سرویس بهداشتی، مغازه و مکان مخصوص برای نگه داشتن امانت مسافران است .

 یکی از مسافران مشهدی نیز می گوید: برای تعویض لباس آمدند اما مکانی مشخصی وجودندارد الان هم می خواهد برود جایی نیست دوش بگیرد و لباس تعویض کند.

 دریای مازندران همچنان قربانی می گیرد

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

 کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ۳۹ نفر از آغاز طرح دریا سوم خرداد ماه امسال تاکنون در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند، که ۱۵ تن مازندرانی هستند گفت: بیشتر غرق شدگان در بخش‌های خصوصی و خارج از طرح دریا جان باختند.

 وی افزود: شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، آشنایی نداشتن با فن شنا، آگاهی نداشتن از تفاوت شنا از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است.

 وی با بیان اینکه ۳۷۵ نقاط  حادثه خیز در سواحل مازندران تا کنون شناسایی شده است ، گفت:  ۹۲۰ نجات غریق در محل‌های مجاز برای شنا در سواحل حضور دارند.

شهرهای نوشهر در با چهار، محمودآباد و بابلسر هر کدام با  دو و نور، ساری و رامسر هر کدام با یک مورد خرداد پارسال به ترتیب بیشترین و کمترین غرقی را داشتند.

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

 مسافر دیگری از شیراز هم  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: مکان مشخص که وسایل شخصی مثل گوشی ، لباس را امانت گذاشته شود در کنار طرح های ساحل دریا وجود ندارد .

 مسافر شیرازی هم می گوید :  نتیجه نبود امکانات و صرف نصب بنر موجب می شود مسافران برای ماندن در کنار خانواده و احساس امنیت بیشتر منطقه ممنوعه ساحل را برای  شنا انتخاب کنند . 

وی می گوید: فرزندانش هم اکنون در منطقه ممنوعه شنا می کنند  با  وضعیت طرح های ساحلی مازندران ناچار است اما  خیالش آسوده است که بچه هایش جلوی چشمانش هستند و نمی گذارد جلوتر بروند.

نبود متولی مشخص برای طرح های دریای مازندران

اجرای ناقص طرح سالم ‌سازی دریا در کنار نبود امکانات و خدمات مورد نیاز برای تفریح دریایی و کم‌توجهی مسئولان به این بخش، همچون تامین امکانات و تفریح‌های دریایی مانند غواصی، موج سواری، ماهیگیری در آب‌های عمیق، آکواریوم دریایی و گردش در دریا موجب شده این استان بهره چندانی از گردشگری دریایی نبرده است .

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

یونسی معاون سیاسی امنیتی مازندران گفت: طرح های دریا به دو دسته تقسیم می شود طرح های نوع یک بسیاری از امکانات  مثل نماز خانه و سرویس بهداشتی مورد نیاز مراجعان فراهم شده است. 

وی افزود: در طرح های سالم سازی تثیپ  دو طرح امکانات متوسط و حداقلی برای مسافران فراهم است .

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

کریمیان رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران نیز در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: اگر این آمادگی وجود داشته باشد تا طرح های دریا ۵ ساله به سرمایه گذار واگذار شود قطعا پیمانکارانی هستند که داخل طرح ها را تجهیز کنند.

 وی افزود: قرار بود در چند سال گذشته سازمانی مشخص  برای ساماندهی سواحل استان مازندران راه اندازی شود تا شاید مشکلات سواحل استان   بر طرف شود .

 رئیس هیئت نجات غریق و غواصی مازندران گفت: هم اکنون به طور کلی متولی دریا به خوبی مشخص نیست .

نجات ۲ هزار و ٣٧٩ غریق از امواج دریای مازندران  

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تیم های امداد و نجات ساحلی جمعیت هلال احمر مازندران از آغاز طرح کاهش غریق در سوم خرداد امسال تا ۱۵مردادماه موفق شدند ۲ هزار و ٣٧٩ غریق را از امواج مرگبار خزر نجات دهند.

وی افزود: در همین مدت ۴ هزار و ٢٠٢ نفر نیز با مراجعه به پایگاه ها و پست های امداد و نجات ساحلی هلال احمر مازندران از خدمات درمان سرپایی برخوردار شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر مستقر در طرح ساحلی تاکنون با ۳ هزار و   ٢٠٨ عملیات شامل ۲ هزار و ٣٧٩عملیات غریق و نجات یافته از آب و ٨٢٩ عملیات خدمات حضوری به حادثه دیدگان امدادرسانی کردند.

برقراری نظم و امنیت در طرح دریا

طرح دریا در مازندران با مساحتی برابر با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع و با داشتن ۴۷۸ کیلومتر نوار ساحلی در ۱۳ شهرستان ساحلی استان به مرحله اجرا در آمده است.

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

سردار میرفیضی فرمانده انتظامی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  از فعالیت دو هزار و ۵۰۰ نیرو در قالب نیرو‌های انتظامی، دریابانی، یگان ویژه و شرکت‌های خدمات انتظام در راستای برقراری نظم و امنیت در طرح دریا خبر داد و افزود: این تعدا نیرو روزانه وظیفه برقراری نظم و امنیت در طرح ساماندهی دریا را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات ایجابی پلیس در طرح دریا یکی از رویکرد‌های موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه اندازی نمایشگاه آسیب‌های اجتماعی، طرح مشاوره فعال، تئاتر درمانی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه استانی، فضای مجازی و استفاده از توانمندی‌های گروه‌های تبلیغی و فرهنگی مردم نهاد از جمله این اقدامات است.

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

از پیاده‌سازی ناموفق طرح‌های سالم‌سازی تا نبود مکان‌های تفریحی مناسب در دریای مازندران

وجود طرح‌های سالم‌سازی با امکانات اندک، حضور کمرنگ بخش خصوصی در گردشگری دریایی، اشغال سواحل از سوی بخش‌های دولتی و دسترسی نداشتن آسان به دریا از جمله مشکلات و چالش‌هایی است که توسعه گردشگری دریایی در مازندران با آن روبروست.

 

 دریای مازندران بخشنده یا نامهربان / فرصتی که بر باد می رود

گردشگری دریایی از بخش‌های سودآور صنعت گردشگری محسوب می‌شود ولی در استان‌های شمالی ایران به ویژه مازندران به این نوع گردشگری در حوزه دریای خزر توجه نشده است و انگار این سرمایه کلان بدون تصدی است.

دریا دارای ظرفیت های  فراوانی است که می شود با بر طرف کردن  مشکلات  موجود و بهره گیری از این ظرفیت  ها تحول اقتصادی در بخش گردشگری استان ایجاد کرد .

 

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

 

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهستی
۲۲:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
دریا زیبا و فوق العاده است ترجیح می دهم از ساحل استفاده کنم تا شاهد حوادث ناگوار برای خانواده ام باشم ،مازندران #دریا # شنا ممنوع #آلودگی زیست محیطی
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۲:۵۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
مسولان یه کاری کنند ،این همه جوان تو دریا جون می دهند مسولان اگه بدونند پدر و مادرها چقدر سختی کشیدند تا جوان دست گل را تربیت و به ثمر برسونند ، بیشتر طرح سالم سازی دریا را جدی می گرفتند. حوب شماها و ناجیان غریق به فکر هستید، تشکر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۲:۵۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
واقعا برید ببینید امکانات درجه یک اش در حد درجه سه هست ،هیچی دریا شده قتلگاه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۵۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
همه اینهایی که فوت میشن شنا بلد نیستند کار باید ریشه ای حل بشه مسلمان باید شنا تیراندازی و اسب سواری که حالا میشه رانندگی رو یاد بگیره ولی اکثرا شنا بلد نیستند اینم باید از دبستان شروع بشه به جا اینهمه محفوظات یه چیزی یادشون بدین تا نمیرن بعضیها بودجه کلاس شنا رو ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
من خودم یه طرح دادم به اسم تراس دریایی که مردم با پای خشک و بدون هول و ولای قایق سواری برن وسط دریا و برگردن و همه استادای دانشگاهم تائیدش کرده بودن ولی هیشکی پیگیری نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
ما که سال گذشته رفتیم سواحل دریای شمال، دیدم که سواحل اکثرا کثیف وغیر بهداشتیه!!!! وگرما ونبودن امکانات کافی برای مسافران ،به دافعه بودن ونازیبا بودن آن اضافه می کنه؟؟!من موندم ملت برای چی اینقدر مشتاق رفتن به سواحل شمال دارند
ازطرف دیگه مسافران بارعایت نکردن بهداشت وزباله ریختن درنواحی جنگلی ،زیبایی وکارایی جنگل ها رابه خطر انداخته!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
دقت کنید اسم دریای خزر را تحریف نکنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
وااااااااااااااااااای خدا نیاره واسه کسی
ما سال گذشته رفتیم بابلسر و خدا خیلی دوسمون داشت.
نزدیک بود پدرم و یکی دیگه از فامیلامون غرق بشن با اینکه شنا هم بلد بودن .ساعت 5 صبح رفته بودن واسه شنا تنهایی هیچکسی هم نبوده که اینارو نجات بده شانسی یک غریق نجات پیدا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
وااااااااااااااااااای خدا نیاره واسه کسی
ما سال گذشته رفتیم بابلسر و خدا خیلی دوسمون داشت.
نزدیک بود پدرم و یکی دیگه از فامیلامون غرق بشن با اینکه شنا هم بلد بودن .ساعت 5 صبح رفته بودن واسه شنا تنهایی هیچکسی هم نبوده که اینارو نجات بده شانسی یک غریق نجات پیدا شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶
اسم اون دریای همیشه خزره.
آخرین اخبار