دو برادر اهل روستای یل آباد ساوه با ابتکاری که به خرج دادند ضمن درآمد زایی از خسارت بیشتر به باغداران و محیط زیست ساوه جلوگیری کردند.

ابتکار دو برادر برای جلوگیری از خسارت بیشترباغات انار و انجیر ساوهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ عباسعلی و ابوالفضل باجاقی دو برادر اهل روستای یل آباد ساوه با مدرک برق و کامپیوتر با ابتکاری که به خرج دادند با درآمد زایی از خسارت بیشتر به باغداران و محیط زیست ساوه جلوگیری کردند.

از پاییز پارسال که سرمازدگی به 10 هزار هکتار باغات انار و انجیر خسارت زد و باید همه درختان کف بر و سوزانده می شدنداین دوبرادر دست به کار شدند تا به جای سوزاندن درختان ، تنه های خشک شده را به شهرهای شمالی کشورمنتقل کنند تا از این چوب ها نئوپان ساخته شود.

این در حالیست که دردوره اول سرمازدگی باغات انار ساوه در زمستان 86 برای از بین رفتن  آفت‌های موجود در ساقه‌ها و ریشه‌ها  بیشتر درختان کف بر، سوزانده و خاکستر شده و در بهترین حالت ، تنه درختان به زغال تبدیل و موجب آلودگی هوا وخسارت به محیط زیست شدند و درصد کمی هم برای تولید نئوپان راهی شمال شدند.

و حالادر دور دوم سرمازدگی باغات ساوه از پاییز95 این دوبرادر با جدیت بیشتری از سوزاندن درختان جلوگیری کرده و بدون امکانات دولتی و با هزینه شخصی در طول 6 ماه 2 هزار تن تنه‌ و ریشه‌ درختان سرما زده ساوه را به کارخانجات نئوپان و ام‌دی‌اف شهرهای شمال کشور رسانند و برای 16 نفرهم اشتغالزایی کردند.

 دو برادر یل آبادی تنه درختان را تا کیلویی ۱۰۰تومان و ریشه‌ها را تاکیلویی۷۰ تومان از باغداران خریدند تاضمن آنکه از آسیب به محیط زیست جلوگیری می کنند درآمدی هم نصیب باغداران شود.

باغداران هم از این طرح استقبال کردند و برادران یل آبادی قصد دارند در صورت پشتیبانی مسئولان با دریافت وام‌های کم بهره تراکتور، وسیله نقلیه و دستگاه چوب خردکن ثابت و متحرک بخرند و کارخود را توسعه دهند.

برادران یل آبادی می خواهند علاوه بر ارسال ریشه‌ها و تنه‌های ضخیم به شمال ،سر شاخه‌های نازکتر و حتی برگ‌ها را در ساوه به قطعات ریزتز پوشالی تبدیل کنند و پوشال حاصل را تبدیل به کود گیاهی کمپوست کنندو یا این پوشال هارا با ساقه و برگ‌ها مخلوط کرده به منظور تبخیر کمتر در سطح باغات بگسترانند تا آبیاری کمتر و فاصله زمانی آنها بیشتر می‌شود.

 انتهای پیام / ج

باغات سرمازده شهرستان ساوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار