استاندار کرمان گفت: خبر، ثروت خفته ای بوده که از آنها استفاده نکرده ایم بلکه آن را از بین بردیم و امروز می خواهیم این ثروت را احیا کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،  علیرضا رزم حسینی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه 4 شهرستان بافت (خبر) افزود: حفظ وضعیت موجود و گسترش محیط زیست از اصول اصلی طرح اکوتوریسم پارک ملی خبر و پناهگاه روچون و زون مربوطه ( تفرج متمرکز) است تا بدانیم که می توان کارهای توسعه ای را انجام داد و در کنار آن به حفظ محیط زیست نیز توجه شود.
وی از رئیس سازمان محیط زیست به دلیل پشتیبانی از اجرای پروژه پارک ملی خبر تقدیر کرد و ادامه داد: در این تفاهم نامه بهره برداری توسط بخش غیر دولتی با تاکید بر حفظ و گسترش محیط زیست انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم کرمان به ویژه مردم بافت باید بدانند که این پروژه خبر یک پروژه ملی است و موفقیت آن در گرو همکاری مردم است.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در کرمان افزود: در حوزه توسعه و اقتصاد مقاومتی در استان کرمان همه همراه و همدل هستند و امیدواریم این همکاری ها ادامه یابد.
رزم حسینی به روحیه جهادی مدیران اشاره و بیان کرد: ایده های بسیاری بوده که باید دید که چه کسی آنها را عملیاتی کرده است و برای اجرای این طرح ها باید کسی پای کار بوده، جسارت داشته باشد، وقت بگذارد و ایده ای را اجرایی کند.
استاندار کرمان بااشاره به اینکه طرح اکوتوریسم پارک ملی خبر و پناهگاه روچون و زون مربوطه ( تفرج متمرکز) دی ماه خبر افتتاح می شود، گفت: اقتصاد مقاومتی واقعی اقتصادی مردمی است.
مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز گفت: پروژه اکوتوریسم خبر به عنوان پایلوت کشوری راهبری شده که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
محمود صفرزاده افزود: در بهمن ماه سال گذشته آئین کلنگ زنی این طرح به عنوان یک پروژه ملی انجام شد.
وی ادامه داد: پارک ملی خبر از سال 1350 به عنوان منطقه حفاظت شده مدیریت می شده که در سال 54 به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال 70 به عنوان منطقه ویژه گردشگری مطرح شده و در سال 78 نیز ارتقای سطح یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در صورت موفقیت، در سایر نقاط کشور نیز اجرایی شده و چندین منطقه نمونه در کشور، شاهد اجرای چنین طرحی خواهد بود.
مشاور و مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: طرح قابل اجرا در خبر بافت، بر مبنای حفاظت، مدیریت و بهره برداری تفرجی است.
داریوش کریمی افزود: فاز اول این توافق در بهمن ماه سال گذشته با حضور مقامات استانی و کشوری در خبر رقم خورده است.
وی ادامه داد: رویکرد جدیدی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای بهره برداری از ظرفیت های محیط زیستی کشور شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این طرح تجربه های موفقی را در سطح دنیا داشته است، عنوان کرد: این رویکرد بستر لازم را برای بهره برداری صحیح از منابع محیط زیست کشور فراهم می کند.
کریمی اظهار کرد: سرمایه های طبیعی کشور نه تنها محفوظ می مانند بلکه زمینه ای را فراهم می کند که سرمایه گذاران بتوانند به این حوزه توجه لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: سطح جنگل های کشور از 40 سال قبل تاکنون کاهش چشمگیری داشته است و نباید اجازه داد که این کاهش ادامه یابد.
وی عنوان کرد: استاندار کرمان با رویکرد توسعه پایدار در حوزه آب، منابع طبیعی و سایر حوزه ها پیشگام بوده اند.
مشاور حقوقی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز با اشاره به اینکه نقش انسان را در مناطق حفاظت شده ندیده بودیم، گفت: دیدگاه کنونی مطرح شده به مناطق حفاظت شده تغییرات زیادی را بر اساس دانش روز و مطالعات جهانی داشته است.
غلامعلی فروغی اظهار کرد: در حال حاضر بر نقش مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده تاکید شده است زیرا بسیاری از کشورها از این ظرفیت های خود به خوبی استفاده می کنند.
وی گفت: قرارداد طرح اکوتوریسم پارک ملی خبر و پناهگاه روچون و زون مربوطه ( تفرج متمرکز) از نظر مدل قراردادی از به روز ترین قراردادها است که در آن به حفاظت، استفاده از منابع موجود و نظارت توجه لازم انجام شده است.
وی اظهار داشت: امیدواریم اجرای موفق این طرح در کرمان بتواند راه را برای اجرای سایر پروژه ها در کشور باز کند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان گفت: راهبرد بزرگ اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک استراتژی در کشور داریم و اگر به آن توجه کنیم درک خواهیم کرد که این راهبرد را کسی تدوین کرده که خوب می داند چه باید کرد و ما باید این راهبرد را به خوبی اجرایی کنیم.
حمید عرب نژاد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان، گام دوم مثلث توسعه اقتصادی منطقه 4 شهرستان بافت (خبر) افزود: در هواپیمایی ماهان جرات کار بزرگ و جهادی کردن را از انقلاب و دوران دفاع مقدس فراگرفته ایم و معتقدیم باید حتما محیط زیست را حفظ کرده و گسترش دهیم.
وی ادامه داد: در پروژه اکوتوریسم خبر بافت هیچ کس مالک هیچ زمینی نخواهد شد زیرا زمین بیت المال است و ما به عنوان بهره بردار و با نظارت محیط زیست در این زمین اقدام به اجرای پروژه های مد نظر خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که در ابتدا مردم بومی، سپس مردم کشور و در ادامه مردم دنیا بتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.
عرب نژاد با اشاره به اینکه بخش زیادی از درآمدهای هواپیمایی از جا به جایی مسافران بین المللی حاصل می شود، گفت: بازار بزرگی از شرق آسیا پیدا کرده ایم که در آن گردشگران برای بازدید از پارک های آفریقای جنوبی به این کشور سفر می کردند.
وی عنوان کرد: در آفریقای جنوبی با یک ایرانی الاصل آشنا شدیم که در حوزه طبیعت گردی فعال بودند و پس از مشاهده پارک های آنها مشاهده کردیم که نمونه یکی از این پارک ها را در خبر داریم.در طرح های اجرا شده آنها به گونه ای اقدام شده که هر 13 سال یکبار حیات وحش و پوشش گیاهی آن منطقه دو برابر شده بود و در ایران نیز این مهم باید تکرار شود.

انتهای پیام/ی

امضای تفاهم نامه طرح اکوتوریسم پارک ملی خبر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار