نماینده مردم غزنی در مجلس افغانستان گفت: اولین اقدامی که دولت کابل باید برای حل مشکلات جوانان انجام دهد، ایجاد امنیت و ثبات در کشور است.

نماینده ی مردم غزنی: 30 درصد نمایندگان پارلمان را جوانان تشکیل می دهندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در ۱۷ دسامبر ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۲ آگوست را به عنوان روز جهانی جوانان اعلام کرد.

در تقویم کشور افغانستان نیز 12 آگوست به عنوان روز جوان نامگذاری شده و مراسم‌های مختلفی برای گرامیداشت این روز در سرتاسر این کشور برگزار می‌شود.

اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی افغانستان در سخنرانی که روز گدشته به همین مناسبت داشت، به نقش موثر جوانان در تامین امنیت و سازندگی افغانستان تاکید کرد و گفت: جوانان ما آینده سازان افغانستان هستند، این نسل، پاسداران استقلال و نگهبان ارزش‌های این خاک هستند

با توجه به اهمیت روز جوان خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفتگویی مشروح با عارف رحمانی نماینده ی مردم غزنی در مجلس افغانستان داشته که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

 باشگاه خبرنگاران:  لطفا از نقش جوانان در روند قانونگذاری در افغانستان بگویید و توضیح دهید جوانان در پارلمان این کشور از چه جایگاهی برخوردار هستند؟

رحمانی: مجموعه مباحث و گفتمان‌های قانونگذاری که در صحن مجلس افغانستان طرح می شود اغلب از سوی نمایندگان جوان مطرح می‌گردد و این نمایندگان جوان هستند که در روند شکل‌گیری یک قانونگذاری سالم و اصولی سهم دارند و در نمایندگی‌های کمیسیون‌های مختلف مجلس علاقمندی‌های خود در این زمینه را نشان می دهند.

در پاسخ به بخش دوم سوالتان نیز باید بگویم متاسفانه تنها 30 درصد نمایندگان مجلس افغانستان را نمایندگان جوان زیر 35 سال تشکیل می‌دهند و 70 درصد الباقی فرماندهان جهادی، تاجران و یا متنفذین قومی هستند اغلب حتی حضور موثری در روند کاری مجلس نیز ندارند.

باشگاه خبرنگاران :  اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی افغانستان در سخنرانی که به مناسبت روز جوان داشت از افزایش نقش جوانان در دولت و ارگان‌های مستقل اجرایی سخن گفت. نقش مجلس افغانستان در همراهی با حکومت را چگونه ارزیابی می‌کنید و  آیا پارلمان می تواند به غنی در تحقق وعده‌هایش کمک کند؟

رحمانی: در بحث استخدام‌های دولت، مجلس چندان تاثیرگذار نیست و نمی‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد، مگر اینکه تنها چند توصیه به جناب رییس جمهور در زمینه‌ی جوان‌سازی کابینه داشته باشد.  همان‌طور که در جریان هستید در بحث معرفی وزیران کابینه به مجلس  شرط سنی حداقل 35 سال وجود دارد اما در بحث کمیسیون‌های مستقل دولت و ریاست‌های مستقل تاکنون شرط سنی خاصی از سوی مجلس تصویب نشده است.

در مورد تحقق سخنان غنی هم باید بگویم متاسفانه افغانستان کشوری است که بیشتر از سوی خانه‌های قدرت مدیریت و اداره می‌شود تا ارگان‌های دولتی و یا شخصی خاص. لذا این خانه های قدرت هستند که در بخش‌های مختلف حرف نهایی را می زنند و به نظر بنده او با بیان این مبحث تلاش می‌کند خود را از چنگ این خانه‌های قدرت نجات بدهد. علاوه بر این با توجه به شرایط داخلی افغانستان انتظار نمی رود اشرف غنی بتواند در این موضوع به توفیق چندانی دست یابد.

باشگاه خبرنگاران : به عنوان یک نماینده  جوان در پارلمان افغانستان چه راهکاری را برای حل مشکلات جوانان افغانستان بالاخص معضل بیکاری این قشر از جامعه پیشنهاد می‌کنید؟

رحمانی: پاسخ تفصیلی به این سوال بسیار سخت است اما اگر به شکل مختصر بخواهم عرض کنم باید بگویم: اولین اقدامی که حکومت افغانستان باید در حل این مسئله صورت بدهد ایجاد امنیت و ثبات در کشور می‌باشد و در مراحل بعدی با کمک گرفتن از شرکای سیاسی خود در منطقه و فعالسازی معادن کشور و ایحاد زیرساخت‌های لازم برای کشاورزی زمینه ی اشتغال جوانان را در کشور فراهم سازد.

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار