دبیر انجمن داروسازان تهران رقابتی شدن دارو را موجب رشد تقاضا‌های القایی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاق پزشکی دانست.

رقابتی شدن دارو تقاضا‌های القایی به دنبال داردمحمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مصوبه حذف حریم داروخانه‌ها برای رقابتی کردن کارکرد آن‌ها اظهار کرد: این مصوبه سبب می‌شود تا دارو به عنوان کالا دیده شده و از سوی دیگر عدالت در سلامت  از بین می رود.

وی با بیان اینکه اگر اقدامات داروخانه‌ها رقابتی شود، دارو به صورت کالا دیده می‌شود؛ افزود: این امر در مرحله نخست سلامت مردم را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهد در حالی که اعتقاد داریم در بحث دارو باید تجویز منطقی وجود داشته باشد، اما این کار تجویز‌های القایی را ایجاد کرده که کاملا بر خلاف اصول اخلاق پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه دارو نمی‌تواند جزو کالای رقابتی به شمار آید، گفت: رقابتی شدن دارو بر خلاف تمام قوانین جاری کشور خواهد بود ضمن آنکه در این زمینه نه توان تبلیغ داشته و نه اجازه توزیع خاص آن را داریم.

دبیر انجمن داروسازان تهران بیان کرد: اگر داروخانه‌ها به سمت رقابت محوری سوق داده شوند، هر بیماری که به داروخانه می‌رود هر آنچه که تقاضا کند به او فروخته می‌شود، چرا که مفهوم رقابتی، داروساز را به این ورطه سوق می‌دهد که این مسأله نیز بر خلاف تمام سوگند‌های پزشکی است.

به گفته دری داروسازان باید به سمتی بروند که سود و زیان بیمار را بسنجند که در بسیاری از موارد متقاضی دارو در داروخانه به واسطه صداقت و رفتار داروسازان نمی‌تواند خدمتی را که خود می‌خواهد؛ دریافت کند.

وی یاد آور شد: چنانچه دارو در داورخانه ها رقابتی شود شاید سودی را به همراه داشته باشد اما سبب زیر پا گذاشتن سوگندی می‌شود که داروساز یاد کرده است.

انتهای پیام/

اما و اگرهای رقابت در حوزه دارویی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوب ومفید
آخرین اخبار