موزه حمام قدیم در مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، موزه حمام قدیم رامسر پس از مرمت و بازسازی در بهار و تابستان سال ۱۳۹۶ برای ارائه خدمات بیشتر به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان، به عنوان موزه حمام قدیم تغییر کاربری یافت.


بر اساس این گزارش، حمام خزینه ای، همزمان با ساخت کاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی برای استفاده پهلوی اول از آبگرم معدنی موجود در ضلع جنوبی محوطه عمارت مزبور بنا شد.


این حمام، شامل دو حوضچه آب گرم طبیعی معدنی و آبگرمی بوده که به وسیله کوره‌ای در زیر حوضچه گرم می‌شد.


یک چشمه سرویس بهداشتی نیز از جمله بخش‌های این حمام به حساب می‌آید که در سمت راست و خارج از قسمت حوضچه‌ها قرار دارد.


تجهیزات حمام بر اساس اسناد موجود از شرکت تریبون بلکو آلمان تامین شد و در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در سند مورد نظر آمده است که شرکت مذکور موظف است سریعا کسری‌های تجهیزات حمام رامسر را مرتفع نماید.

 


کاشی‌های به کار رفته موجود در حمام قدیم، از زمان ساخت، بدون کوچکترین تغییراتی تا به امروز حفظ شده است.


در زمان پهلوی دوم، سیستم استفاده از آبگرم کوره‌ای زیر حوضچه، حذف و با توجه به تجهیز ساختمان کاخ به سیستم گرمایش و سرمایش، در بخش همجوار با سالن حوضچه ها، موتورخانه بنا گردید و از سیستم چیلر برای گرم کردن آب استفاده شد.


با توجه به اداری و تشریفاتی بودن ساختمان کاخ مرمر در دوران پهلوی اول از این حمام استفاده نشد و به طور کلی استفاده از این حمام منحصر به دوره پهلوی اول گردید.


موزه حمام قدیم رامسر پس از راه اندازی موزه بین المللی عاج ایران و موزه مردم شناسی شمال ایران، سومین موزه افتتاح شده در مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر، طی یکسال اخیر است.


انتهای پیام/ع


راه اندازی موزه حمام قدیم در رامسر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.