مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از قدرت «نطق و بیان» دونالد ترامپ در قبال کره شمالی انتقاد کرد.

انتقاد کارشناس سابق سیا از « نطق و بیان» ترامپ/ توافق هسته ای با ایران نمونه‌ای از پیروزی دیپلماتیک با اعمال فشار اقتصادی بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت؛ «بروس کلینگر»، مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کارشناس ارشد بخش مطالعات آسیا در بنیاد هریتج در مصاحبه با شبکه رادیو بی بی سی از قدرت «نطق و بیان» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال کره شمالی انتقاد کرد.

ترامپ روز سه شنبه در حاشیه حضور در باشگاه گلف خود در نیوجرسی گفته بود کره شمالی در صورت تهدید دوباره آمریکا با آتش و خشم مواجه خواهد شد که نظیر آن را جهان تاکنون ندیده است.

این کارشناس گفت: کلمات رئیس جمهور «مفید» نیست. به نظر می‌رسد او و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی از یک «سخنران نویس» مشترک استفاده می‌کنند. به عقیده من، الفاظی که رئیس جمهور علیه کره شمالی به کار می‌برد در تلاش برای ایجاد پشتیبانی بین المللی برای آمریکاست و این صحیح نیست. از سوی دیگر، رئیس جمهور بسیار فراتر از یک بیانیه معمولی تهدید کرده است. بیان او می‌تواند به آتش و خشمی منجر شود که دنیا تاکنون به خود ندیده است.

تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با اشاره به اظهارات «جیمز متیس»، رئیس پنتاگون ادامه داد: این گونه نطق و بیان نگرانی‌ها درباره قصد آمریکا برای حمله پیشگیرانه به کره شمالی را تشدید می‌کند. حمله نظامی به کره شمالی «نتایج فاجعه آمیزی» به دنبال دارد.

بروس کلینگر در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ به اندازه کیم عصبی است، گفت: به عقیده من هر دو سعی دارند خود را به عنوان حاکمان غیرقابل پیش‌بینی نشان دهند. دولت ترامپ به نظر می‌رسد در پیام رسانی با مشکلاتی مواجه است که این به دلیل اختلاف بین مقامات ارشد با یکدیگر است. کیم جونگ اون نیز فرد «دیوانه ای» نیست. من با نظر عده‌ای که می‌گویند رهبر کره شمالی فردی احمق و دیوانه است که صبح از خواب بیدار می‌شود و تصمیمی جدید می‌گیرد، مخالفم. این ایده را در مورد «کیم جونگ ایل»، پدر کیم جونگ اون گفته بودم. رمانی که در سیا بودم، درباره شخصیت کیم جونگ ایل مطالعات گسترده‌ای انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که پسر هم همانند پدر است، ولی غیرمنطقی نیست.

این کارشناس ارشد سیا با اشاره به مفید بودن تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، آن را «ضرب و شتم» پیونگ یانگ از طریق فشار غیرنظامی عنوان کرد و آن را عامل بازدارنده مناسبی برای متوقف کردن کره شمالی دانست.

کلینگنر در پایان اظهاراتش، توافق هسته‌ای دولت اوباما با جمهوری اسلامی ایران را که همواره مورد انتقاد دونالد ترامپ بوده، به عنوان نمونه‌ای از پیروزی دیپلماتیک با اعمال فشار اقتصادی توصیف کرد.

امروز، خبرگزاری دولتی کره شمالی پس از  تهدید ترامپ اعلام کرد که پیونگ یانگ در حال بررسی حمله به پایگاه نظامی آمریکا در جزیره گوآم در اقیانوس آرام است. جزیره گوآم مقر دو پایگاه نظامی آمریکا است و بیش از ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که موشک بالستیک کره شمالی که در تاریخ ۴ ژوئیه همزمان با سالروز استقلال آمریکا آزمایش شد قادر به هدف قرار دادن آلاسکا، لس آنجلس و دنور است. این در حالی است که بررسی‌های آزمایش موشکی پیونگ یانگ نشان می‌دهد، دامنه تهدیدات موشکی این کشور گسترش یافته و کره شمالی به احتمال زیاد شهر‌های لس آنجلس، شیکاگو و دنوِر در آمریکا را می‌تواند هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

 

انتقاد کارشناس سیا از ترامپ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار