محققان جوان مازندرانی توانستند دستگاه هموسیلر که در فرآیند خون رسانی از آن استفاده می‌ شود را بومی سازی کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیش از ۴ هزار بیمار خاص، تالاسمی و دیالیزی در مازندران وجود دارند که  سالانه ۱۰۰ هزار واحد خون را مصرف می ‎کنند.

یکی از دستگاه‌ های پر کاربرد در فرآیند خونگیری هموسیلر است، دستگاهی وارداتی که محققان یک شرکت دانش بنیان در جویبار آن را طراحی و بومی سازی کردند.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

بومی سازی دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

دانش فر مدیر تولید شرکت دانش بنیان دستگاه هموسیلر خون در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: محققان مازندرانی برای کاهش هزینه‌ های خونگیری این واحد برای نخستین‌ بار در خاورمیانه دستگاه هموسیلر کیسه خون دیجیتالی طراحی و به تولید صنعتی رساندند.

وی افزود: یکی از قابلیت‌ های که برای این دستگاه ایجاده شده و جزء مزیت رقابتی نسبت به محصول خارجی محسوب می‌ شود خدمات پس از فروش و پشتیبانی است.

دانش فر گفت: تمامی قطعات دستگاه هموسیلر در داخل کشور تولید و مونتاژ می‌شوند و این امر، کشور را از واردات چنین محصولی بی نیاز می‌ کند.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

کاربرد بهینه دستگاه هموسیلر خون در مراکز مرتبط با فرآوری خون

درویشی ناظر فنی این شرکت دانش بنیان دستگاه هموسیلر خون نیز گفت: جنس کیسه‌ های خون از موادی است که پس از پایان خونگیری روزنه خروجی در یک فرکانس خاصی باید ذوب و دوخته شود و این دستگاه با ارسال فرکانس رادیویی  به کیسه‌ ها از گرم شدن و تخریب مواد تشکیل دهنده خون جلوگیری می‌ کند.

وی افزود: این محصول در مراکز سازمان انتقال خون، مراکز دیالیز، هلال احمر، مراکز درمانی بیماران هموفیلی و به طورکلی مراکزی که به نحوی با فرآورد‌ه های خونی در ارتباط هستند کاربرد دارد.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

 صادرات دستگاه دیجیتال هموسیلر خون از مازندران به تاجیکستان

ناصری مدیر مالی  و فروش این شرکت دانش بنیان دستگاه هموسیلر خون در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تولید دستگاه هموسیلر کیسه خون به دلیل گرانی مواد اولیه روزانه ۳ تا ۴ دستگاه در این واحد تولیدی ساخته می شود.

وی افزود: قیمت وارداتی هر یک از این دستگاه ۹ تا ۱۴ میلیون تومان برای کشور هزینه دارد  که با بومی سازی این دستگاه به دست محققان مازندرانی مبلغ به میزان نصف کاهش یافته است.

مدیر مالی  و فروش این شرکت دانش بنیان دستگاه هموسیلر خون گفت: با طراحی و بومی سازی این دستگاه هم اکنون قیمت این محصول در بازار به ۸ میلیون تومان رسیده است.  

ناصری با بیان اینکه این شرکت تولیدی که از سال ۹۵ کار ساخت دستگاه هموسیلر خون را آغاز کرده است افزود: ۴۰ دستگاه تاکنون در اختیار مراکز انتقال خون استان‌ های تهران، مشهد و اصفهان قرار گرفته است.

وی گفت: این واحد تولیدی طبق تفاهمنامه‌ ای که بین سازمان انتقال خون ایران و کشور تاجیکستان بسته شده است  وهم اکنون اقدامات اولیه انتقال تکنولوژی و صادرات دستگاه هموسیلر را در دستور کار دارد.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

اختصاص اعتبار میلیونی برای حمایت از طرح‌ های دانش بنیان پزشکی

عنایتی معاون علوم و تحقیقات علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: فناوری ساخت هموسیلر کیسه خون که تنها در اختیار کشور‌هایی اروپایی و آسیایی شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، سوئد، ایتالیا، انگلستان، چین، هند، کره و ژاپن قرار داشت و ایران هم اکنون به جمع ۱۰ کشور تولید کننده این محصول در پزشکی پیوست.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران در صندوق حمایت از تولید کنندگان محصولات دانش بنیان پزشکی کشور هم اکنون عضو و پرداخت سرمایه کرده است و شرکت‌ های دانش بنیان در این زمینه را به صندوق جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌ کند.  

معاون علوم و تحقیقات علوم پزشکی مازندران گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی برای حمایت از این طرح‌ های دانش بنیان تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی پرداخت می کند.

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک صنعتی جویبار، قرار است امسال ۳۰۰ دستگاه دیجیتال هموسیلر خون تولید و به بازار کشورعرضه کند.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

حدود ۲۵۰ دستگاه هموسیلر کیسه خون سالانه وارد کشور می‌شود که با حمایت از این شرکت دانش بنیان می‌توان از خروج حدود یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.

 

ساخت دستگاه هموسیلر خون به دست محققان مازندرانی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

 

بومی سازی دستگاه هموسیلر به دست جوانان مازندرانی + فیلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار