در جلسه ارائه برنامه کاندیداهای شهرداری؛

نامزد زن تصدی شهرداری تهران برنامه خود را ارائه کرد+ متن برنامه

کاندید شهرداری تهران برنامه و دیدگاه های خود را برای مدیریت شهر تهران ارائه داد.

نامزد زن تصدی شهرداری تهران برنامه خود را ارائه کرد+ متن برنامهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهه کولایی کاندید شهرداری تهران در نشست خبری با منتخبان شورای شهر و اصحاب رسانه  که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، برنامه و دیدگاه های خود را برای مدیریت شهر تهران ارائه داد.

کولایی گفت: من به عنوان شهروندی که طی چند سال گذشته مشکلات شهر تهران را تجربه و لمس کرده است برنامه ای را تدوین کرده ام و به شما ارائه می‌دهم.

 وی ادامه داد: در کلام و کتب دینی و الهی راهکارهای فوق‌العاده‌ای وجود دارد که متاسفانه فقط در صحبت‌های مسئولان و یا روی کاغذ دیده می‌شود و در عمل استفاده نمی شوند.

کولایی افزود: جلوگیری از سوءاستفاده برای بهره‌برداری شخصی یا حزبی و تاکید بر برابر دانستن همه انسان ها برای دستیابی به منابع ما را به مفهوم قانون‌گرایی نزدیک می‌کند و بعد از گذشت 110 سال از انقلاب مشروطه می‌توانیم دریابیم که بسیاری از مشکلات در سطح مدیریت شهری با اهتمام به قانون رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: نگاه ویژه به افراد محروم جامعه که به منابع دسترسی ندارند نکته‌ای است که مدیریت شهری را ملزم به رعایت ملاحظات می‌کند. ما ذخیره های ارزشمندی از این توصیه اخلاقی داریم، اما یک شکاف عمیق بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها وجود دارد که ما را ملزم به پر کردن این شکاف‌ها می‌کند و رفع این موارد نیازمند صبوری و پایداری است، البته تجربه‌های مثبت گذشته را نیز باید راهنمای عمل خود قرار دهیم.

کولایی تصریح کرد: به نظر بنده سیستم مدیریت شهری 12 سال گذشته توان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود را نداشته و شهردار در یک مونوگ یک طرفه تصویری از شهر مصور کرد که از واقعیت به دور بود، به همین خاطر نیز مردم به اشخاص دیگری رای دادند.

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد فاصله محسوس بین دانشگاه‌ها و حوزه علمیه با عرصه عمل و اجرا و مدیریت شهری است، بنابراین محور دیگری که به آن تاکید ویژه دارم پر کردن شکاف و فاصله بین علم و عمل در مدیریت شهری است. در این جا باید این نکته را متذکر شد که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که ارتباطات به صورت گسترده در جوامع بین المللی ایجاد شده و باید از مدل‌ها و روش‌های مختلف توسعه‌ در دنیا بهره‌ بگیریم، اما باید مراقب خطرات نئولیبرالیسم و سرمایه‌داری لجام گسیخته که شکاف طبقاتی و معضلات اجتماعی ایجاد می‌کنند، بود.

کاندید شهرداری تهران گفت: نبود نظام اطلاعاتی یکپارچه ما را ملزم به راه‌اندازی سامانه ای در این خصوص در شهرداری می‌کند که این سامانه می‌تواند از تکرار ضعف ها و بروز فساد جلوگیری کند.

وی ادامه داد: بنده این برنامه را با کمک مشاورها و گروه‌های متعدد آماده کردم که بر پایه اسناد بالادستی و واقعیت‌های موجود تنظیم شده و مشکلات، راهبردها و راهکارها را ارائه کرده است.

کولایی افزود: رویکرد حاکم بر این برنامه ضرورت توجه همه جانبه و سیستمی به مدیریت است، ما همیشه در سیستم مدیریت شهری با نگاه سخت‌افزاری روبرو بودیم و انسان محور بودن حلقه مفقوده در این نگاه است و دلیل توسعه نیافتگی سیستم شهر است و ما هر اندازه برای بهبود شرایط زندگی مردم در سطح شهر برنامه بهتری اجرا کنیم، می‌توانیم به ادعای مردم سالاری دینی نزدیکتر شویم. بنابراین ما به یک تحول اساسی در نگاه مدیریتی نیاز داریم.

کاندید شهرداری تهران گفت: در حوزه دیپلماسی شهری مدیریت شهری سابق ضعف‌های اساسی وجود دارد و تدبیر و مدیریت در این حوزه انجام نگرفته است، بنابراین نواقص تاریخی و فرهنگی تهران، شهر جهانی و دیپلماسی شهری مغفول مانده که باید از این ظرفیت‌ها بیشترین بهره را برد.

وی در خصوص موضوع سرمایه‌های انسانی گفت: همه برنامه‌های توسعه در نهایت به تربیت انسان تمرکز می‌کند، بنابراین سیستم مدیریت شهری باید این منابع انسانی با ارزش را مدیریت و هدایت کند، اما متاسفانه در شهرداری شاهد یک رسوب جدی هستیم که زنان و جوانان توانمند فرصت رشد ندارند.

کولایی در دفاع از برنامه‌های خود ادامه داد: ما نیازمند یک شهرداری شیشه‌ای هستیم که همه ورودی‌ و خروجی‌ها ثبت، ضبط و شفاف باشد تا جلوی فساد گرفته شود.

 وی با اشاره به معضلات تصدی گری کودکان کار و دستفروشان ابراز داشت: می‌توانیم برنامه‌ای را جهت کسب و کار و برای مقابله با این معضلات اجرا کنیم.

 کاندید شهرداری تهران در ادامه گفت: وقتی از شهر هوشمند صحبت می‌کنیم نیازمند هوشمندسازی زیرساخت‌ها و شهروند هوشمند هستیم.

 وی در ادامه گفت: باید مشارکت و تعامل میان همه ارگان  ها و شهرداری ایجاد شود تا بتوان مشکلات شهرداری را حل و فصل کرد، بنابراین شهرداری نمی‌تواند جزیره ای باشد.

 کولایی تاکید داشت: مدیریت شهری بدون توجه مردم و همکاری آن ها امکان پذیر نیست و یکی از راه های ایجاد شهری برای زندگی، درگیر کردن خود مردم در امور شهری است. البته همه افراد در سال‌های گذشته در شهرداری زحمات بسیاری کشیده‌اند، اما بر اساس سنت خوب ما، وقتی نقد و انتقاد می‌کنیم، مردم نیز دخیل باشند تا با نظارت آن ها از کجروی و اشتباهات ما جلوگیری شود. مردم سرمایه و ولی نعمت این نظام هستند و وظیفه ما تغییر نگاه در راستای بازسازی و امید مردم است.

کاندید شهرداری تهران گفت:مشارکت های مردمی به عنوان یک سرمایه بی بدیل باید مد نظر قرار گیرد و باید این نکته را در نظر گرفت که سرمایه های انسانی جنسیت بردار نیست و کرامت الهی فرصت برابر برای رشد و شکوفایی انسان ها را عطا کرده است.

 وی افزود: یکی از دیگر از اصول اساسی در مدیریت شهری هماهنگی منظم و دقیق بین بخش‌های گوناگون و استفاده از ظرفیت‌های حداکثری است.

کولایی با اشاره به لزوم توجه به نیازهای مادران و زنان گفت: زنان و دختران در برهه ای از زمان می‌توانستند قبل از غروب آفتاب از محل کار خود به خانه بازگردند، اما به دلیل تغییر و تحولات جامعه این سبک زندگی تغییر کرد و با توجه به اینکه شهرها و دامنه فعالیت های بشر گسترش یافته است، باید برای این سبک زندگی تدبیری اندیشیده شود. البته در این میان باید به موضوع  به کارگیری سرمایه در بخش خصوصی و بخش خارجی توجه شود.

 وی درباره توسعه حمل و نقل شهری تصریح کرد: به منظور توسعه حمل و نقل شهری باید از شیوه های حمل و نقل عمومی از جمله حمل و نقل غیر ریلی مانند ال آر تی استفاده شود.

کولایی تاکید کرد: عدم نگاه هم جانبه به رفع نیازها مشکلات عدیده ای برای شهر تهران به وجود آورده که از جمله آن می‌توان به خطر نابودی بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی شهر اشاره کرد.

کاندید شهرداری تهران گفت: نگاه سخت افزاری و یک جانبه مشکلات اساسی را در حوزه فرهنگی ایجاد کرده است، برای مثال برای گسترش مساجد ما نیازمند مراکز و نهادهای فرهنگی مدرن با برنامه‌ها و محتوای فرهنگی هستیم، بر این اساس توجه لازم به زیرساخت‌ها و  فرهنگسازی باید صورت گیرد.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری و محیط زیست، گفت: توجه به این دو حوزه در مدیریت شهری یک حلقه مفقوده است، در این راستا می‌توان به توزیع برابر فضای سبز در تمام مناطق شهر تهران اشاره کرد، همچنین در رابطه با بافت‌های تاریخی، ایمن سازی باید جای نوسازی را بگیرد.

 کولایی تصریح کرد: ساخت و ساز بی رویه و تراکم فروشی یکی دیگر از مشکلات اساسی مردم است که با التزام به قانون باید از آن جلوگیری شود.

 لزوم بازنگری منابع شهرداری/ ایجاد شفافیت یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با فساد است

کاندید شهرداری تهران بعد از دفاع از برنامه‌های خود به سوالات منتخبان شورای پنجم شهر تهران پاسخ داد.

کولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت منابع و هزینه‌های شهرداری، عنوان کرد: در کلیات منابع شهرداری باید بازنگری شود مانند مالیات‌ها و عوارض، همچنین جلب مشارکت خصوصی می تواند منابع را تقویت کند، سیاست برون سپاری نیز بخشی از هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

 کولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ها و راهکارهای شهرداری آینده برای جلوگیری از فساد گفت: ایجاد شفافیت یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با فساد است، در این راستا از طریق یکپارچه سازی و دسترسی آسان به اطلاعات می‌توان از بروز فساد در سیستم شهرداری جلوگیری کرد.

 وی در ادامه راهکار دیگر برای جلوگیری از بروز فساد در سیستم شهرداری  را استفاده از افراد پاک دست در سطح مدیریتی دانست که می‌تواند به طور محسوس تاثیرگذار باشد.

 کاندید شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که جایگاه تهران در دنیا کجاست؟، گفت: تهران می‌تواند موقعیت خاصی به عنوان شهر نمونه اسلامی داشته باشد که نیازمند اهتمام ویژه به تعامل و دیپلماسی شهری است.

 کولایی در ادامه در پاسخ به این سوال که در صورت شهردار شدن چگونه از زنان استفاده می‌کنید، پاسخ داد: در سیستم و بدنه شهرداری زنان توانمند فراوانی وجود دارد که می‌توان از آن ها در سطوح مختلف مدیریتی استفاده کرد.

 وی افزود: اگر از زنان صحبت می‌کنیم نیت برتری دادن به زنان نیست، بلکه به توان رساندن است. زنان با مردان برابر هستند، بنابراین فرصت برابر می‌خواهند و ما در جمهوری اسلامی ایران به راحتی می‌توانیم زمینه این مهم را فراهم کنیم. بنده در صورت شهردار شدن، همکارانم را از میان انسان‌های شایسته انتخاب می‌کنم و چه زن و چه مرد فرقی نمی‌کند.

کاندید شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با حکمرانی محلی گفت: باید عملکرد، امکانات، دستاوردها و شرایط را ارزیابی کنیم و در این راستا نیازمند وصل کردن الگوی علوم به مدیریت کشور هستیم، همچنین در کنار تولید ثروت، نباید عدالت قربانی شود و ما نیاز به یک رویکرد متعادل و متوازن داریم.

 کولایی در مورد سازمان‌های مردم نهاد گفت: هیچ دولتی در دنیای امروز نمی‌تواند خود به تنهایی همه کارها را انجام دهد، چراکه امروز جامعه مدنی بین المللی شکل گرفته است.

انتهای پیام/

شما می توانید متن برنامه کولایی را از اینجا دریافت کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
ای بابا
-
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
بعنوان یه خانم میگم زن رو چه به این کارا؟ یه زن هیچ وقت توان مدیریتی یه مرد رو نمیتونه داشته باشه. واقع بین باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
دربین نامزدهای فعلی فقط حق بامهرعلیزاده است؟
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۰۲:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
این که حرفی برا گفتن نداره مجموعه شهرداری قبولش نمیکنند سابقه پسرش که بی داد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
قحط الرجال یعنی همین .. شهر وقتی بی مرد شد میفته دست نامردا.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
میگم این همون دو میلیاردی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
اینم که هیچی برا گفتن نداشت و چون چیزی از قالیباف نداشت بگه فقط کلی گویی کرد و کفت 12 سال گذشته یک سویه بوده. متاسفانه اگه ایشون 12 سال پیش شهردار بود 1 کیلومترم مترو رو راه اندازی نمیکرد
آخرین اخبار