شاهکار معماری عثمانی چشم توریست‌ها را می‌نوازد + تصاویر

مسجد سلیمیه یکی از آثار برجسته معماری دوره عثمانی در ادیرنه ترکیه است.

شاهکار معماری عثمانی چشم توریست‌ها را می‌نوازد + تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خواجه معمار سنان آغا (۱۴۸۹-۱۵۸۸)، ملقب به معمار سنان،  یکی از معماران رسمی پادشاهان عثمانی بود که از سالهای جوانی وارد ارتش ینی چری شد و پس از مدتی لقب آقا گرفت. سنان با تخصص خوبی که در ساخت سازه‌های نظامی،  پل‌ و راه‌ داشت در 50 سالگی به‌ عنوان سرمعمار دربار پادشاهی شروع به ساخت اماکن مذهبی کرد. او در ۱۷ ژوئیهٔ سال ۱۵۸۸ میلادی در استانبول درگذشت و در قبرستان مجاور مسجد سلیمانیه در شمال خیابان معمار سینان جادسی جسدش را دفن کردند.

کارهای او نمونه‌های برجسته و اعلای معماری عثمانی است که تأثیر بسیاری از معماری بیزانس گرفته‌، به گفته محققین مسجد سلیمیه ادرنه ( آدریانوپول ) در بخش اروپاییِ ترکیه شاهکار این معمار کهنه‌کار است. ازجمله آثار دیگر او می‌توان به مسجد شاهزاده ( استانبول ) و مسجد سلیمانیه ( استانبول ) اشاره کرد. آغاز ساخت این مسجد مشهور طبق کتیبه‌ای که در این مجموعه موجود است به سال ۱۵۶۸ میلادی و در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی  و  برمی‌گردد و افتتاح آن در سال ۱۵۷۵ بوده است. سنان درباره ساخت این اثر گفته‌: در دوران شاگردی‌ام مسجد شهزاده استانبول را ساختم. وقتی که بنا شدم مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم. اما تمام نیرویم را صرف مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به طور کامل و جامع اعلام کردم.

دانشمندان ترک، در سال ۱۹۳۵، وی را نبش قبر کردند تا با اندازه‌گیری جمجمه او اندازه مغز این نابغه معماری تخمین زده شود، اما از آن به بعد جمجمه سنان گم شد و هیچ وقت به قبر بازگردانده نشد. نام او اکنون در دو نقطه جهان باقی است: دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان و گودالی در سیاره عطارد ( تیر) که به نام او نامگذاری شده‌ است. معماری

معماری

معماری

معماری

شاهکار معماری عثمانی چشم توریست‌ها را می‌نوازد + تصاویر

شاهکار معماری عثمانی چشم توریست‌ها را می‌نوازد + تصاویر

شاهکار معماری عثمانی چشم توریست‌ها را می‌نوازد + تصاویر

 

انتهای پیام/

تصاویری از معماری چشم‌نواز عثمانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
فوق العاده زیبا
آخرین اخبار