اسپانیا: از برکسیت برای باز پس گرفتن جبل الطارق استفاده نخواهیم کرد

وزیر خارجه اسپانیا گفت کشورش برای باز پس گرفتن جبل الطارق از انگلیس از مذاکرات برکسیت استفاده نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، وزیر خارجه اسپانیا روز یکشنبه گفت کشورش از مذاکرات برکسیت – جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا – برای کسب دوباره حاکمیت خود بر جبل الطارق استفاده نخواهد کرد.

آلفونسو داستیس – وزیر خارجه اسپانیا – در مصاحبه با خبرگزاری ای بی سی، گفت مادرید قصد ندارد توافق آتی میان انگلیس و اتحادیه اروپا را برای تغییر وضع کنونی منطقه جبل الطارق، به خطر بیاندازد.

مادرید سال‌ها خواستار بازپس‌گیری منطقه جبل الطارق – شبه جزیره کوچکی در جنوب شرقی اسپانیا – از انگلیس بوده است. این منطقه در سال 1704 میلادی تحت معاهده‌ای در اختیار انگلیس درآمد.

از هنگامی که اتحادیه اروپا بندی را در سند مذاکرات برکسیت خود مبنی بر اعطای اجازه وتو به اسپانیا در هرگونه توافق که شامل جبل الطارق باشد، افزود، پرسش‌هایی درباره آینده این منطقه پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح شده است.

علاوه بر این، در حالی که بسیاری از مردم ساکن جبل الطارق به باقی ماندن در سلطه انگلیس رای داده اند، عده بسیاری نیز خواستار باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هستند.

وزیر خارجه اسپانیا گفت در حالی که وی قصد دارد به تلاش برای ایجاد حاکمیت دوگانه برای این منطقه ادامه دهد، اقدامی برای بازپس‌گیری این منطقه به طور کامل انجام نخواهد داد.

وی افزود: «ما می‌کوشیم اهالی جبل الطارق را متقاعد کنیم این مسیری است که ارزش پیمودن را دارد و به نفع آن‌ها نیز خواهد بود.»

داستیس در ادامه اظهارات خود گفت: «من حصول توافق میان اتحادیه اروپا و انگلیس را به بازیابی حق حاکمیت بر منطقه جبل الطارق، مشروط نخواهم کرد. آنچه که من قصد ندارم انجام دهم، به خطر انداختن این توافق از طریق مشروط کردن آن به تغییر شرایط کنونی جبل الطارق است.»

با این‌حال، داستیس افزود هرگونه اقدام برای کاهش نفوذ اسپانیا در این شبه جزیره را متوقف خواهد کرد.

وی گفت: «ما با هر تصمیمی که ادعای ما بر این منطقه را تضعیف کرده و یا حوزه اختیارات انگلیس را در هر بخشی از این سرزمین که تحت معاهده اوترخت به این کشور واگذار نشده بپذیرد، موافقت نخواهیم کرد.»

هنگامی که انگلیس در همه‌پرسی برکسیت، به جدایی از اتحادیه اروپا رای داد، اسپانیا اعلام کرد به دلیل اهمیت جبل الطارق برای تجارت و اقتصاد داخلی این کشور، روابط خود را با این منطقه تغییر خواهد داد.

تردیدها درباره آینده احتمالی جبل الطارق به بیان اظهارات گوناگون از جانب مقامات انگلیس و اسپانیا منجر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار