کاشت برنج در زمین های کشاورزی خرمشهر آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛برنج پس از گندم مهمترین محصول کشاورزی است و نقش بسیار بارز و چشمگیری در تغذیه مردم جهان و نیز کشورمان دارد . همچنین این محصول پس از گندم بیشترین سطح اراضی کشاورزی را در جهان به خود اختصاص داده است .

 شلتوک از هند و برمه ( میانمار ) به تدریج به سایر نقاط جهان راه یافته است . کشت برنج که امروزه جزء لاینفک حیات میلیونها مردم در سراسر جهان است، درچین و هند سابقه ای هفت هزار ساله دارد و پس از آن کشورهای تایلند، فیلیپین، ژاپن، ویتنام، کره شمالی وجنوبی، مالزی و تایوان نیز در آسیای جنوب شرقی به این مجموعه اضافه شده اند. در حال حاضر ۹۰ درصد برنج دنیا در چین، هندوستان، ژاپن، کره، جنوب شرقی آسیا و جزایر مجاور اقیانوس آرام ( قاره آسیا ) و ۱۰ در صد بقیه در دیگر قاره ها کشت می شود.

بیشترین کشت برنج در ایران در سه استان شمالی کشور گیلان، مازندران و گلستان که اطراف دریای خزر قرار دارند با ۷۱ در صد سطح زیر کشت از کل کشور انجام می گیرد، و از مراکز عمده کشت و تولید برنج به حساب می آیند. تنوع ارقام محلی و اصلاح شده آنها در این استانها بسیار زیاد است و کلیه ارقام درشش گروه تقسیم شده اند. برنج دانه بلند مرغوب، دانه بلند پر محصول، دانه متوسط مرغوب، دانه متوسط پرمحصول، دانه کوتاه مرغوب ودانه کوتاه پر محصول.

کشت برنج در کشور ما  جایگاه بسیار رفیعی دارد و در واقع یک محصولات استراتژیک برای کشورمان محسوب می شود لذا توجه به این محصول در شهرهایی که قابلیت کشت برنج دارد بسیار مهم است. یکی از این شهرها خرمشهر است. خرمشهری که در دوران جنگ ویران شد و زمین های کشاورزی آن مملو از مین های انفجاری بود.

 در خرمشهر زمین های کشاورزی که یک روز دست اشغال متجاوزان بعثی سرسبزی خود را از دست داده بود حالا  به زمین های پرمحصول و پر در آمد کشاورزان تبدیل شده است . زمینی پر از کشت شلتوک ومنبعی برای در آمد مردم شهر.

یک کشاورزخرمشهری  در این زمینه گفت:زمینی که در حال حاضر در آن شلتوک کشت شده است روزی پر از مین بود وما با کاشت این محصول جانی دوباره به این زمین بخشیدیم .

امروزه دیگر خبری از مین وبعثی ها نیست و زمین خشک وشور دیگر در خرمشهر وجود ندارد و کشت شلتوک در 2500هکتار  از زمین های حاصلخیز خرمشهر آغاز شده است  .

دیلمی کشاورز دیگر خرمشهری گفت:برای اینکه بتوانیم زمین های خشک را تبدیل به زمین های پرمحصول وسرسبز کنیم بر شوری زمین  غلبه کردیم و به سطح دلخواه از کشت رسیدیم.

مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نیز گفت: نوع برنجی که در شهرستان خرمشهر با توجه به سازگاری آن در زمین  به کشت میرسد اغلب عنبر پاکوتاه ونجفی است .

وی افزود :کشت شلتوک سبب افزایش عملکرد 30درصدی زمین می شود و از شوری زمین کم می کند اما  هرهکتار آن به 20هزار متر مکعب آب نیاز دارد.

یکی ازکارشناسان کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت : با ترویج روش غرقاب کردن قبل از کشت خوشبختانه کشت برنج را در منطقه توسعه دادیم .

زمین های خرمشهر در انتهای رودخانه کارون قراردارد وبه همین دلیل کشاورزان خرمشهری را در پاره ای از موارد با کمبود آب مشکل کرده است .

یک کشاورز خرمشهری  گفت:هم کیفیت وهم فشار آب پائین است وبدلیل قطعی مکرر آب   ، پمب آب  ، برای آبیاری زمین دچار سوختگی شده است.

کشاورز دیگری گفت:مسئولین مساعدت بیشتری انجام دهندو حق آبه خرمشهر را افزایش دهند وسازمان برق هم برق مداومی را در اینجا ایجادکند  بدلیل اینکه اکثر موتورهای پمبی ما برقی هستند.

حمایت مسئولان از کشاورزی  خرمشهر  ومکانیزه شدن  کشت شلتوک از جمله مواردی است که بیشتر باید به آن توجه شود.

در خرمشهر کشت شلتوک در تابستان آغاز می شود  وآبان ماه سال جاری زمان برداشت محصول شلتوک خواهد بود . از هرهکتار نیز 4تن محصول برداشت می شودکه اگر تمهیدات لازم مسئولان در این زمینه بیشتر شود محصول بیشتری را هم شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/د

کشت برنج در خرمشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.