فرهادی در جمع خبرنگاران؛

«خاکی صدیق» گزینه نهایی وزارت علوم در دولت دوازدهم است

وزیر علوم در مورد معرفی علی خاکی صدیق به عنوان گزینه احتمالی وزارت علوم در دولت دوازدهم گفت: این موضوع را تائید می کنم.

خاکی صدیق گزینه نهایی وزارت علوم در دولت دوازدهمبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه افتتاحیه ساختمان جدید دبیرخانه شورای عالی عتف که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تشکیلات شورای عالی علوم و تحقیقات تنها وابسته به وزارت علوم نیست، اظهار کرد: معاونت پژوهش و فناوری به عنوان دبیر کل  شورا  و وزیر علوم در آن به عنوان نایب رئیس به همراه سایر مسئولین از سایر ارگان ها و نهادها  در حال فعالیت هستند و افرادی که در زمینه تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند باید سیاست گذاری هایشان در قالب این شورا که دارای 11 کمیسیون تحقیقاتی و  10کمیته تحقیقاتی در حوزه های مختلف است، تنظیم و اجرا شود.

وزیر علوم در مورد معرفی علی خاکی صدیق به عنوان گزینه احتمالی وزارت علوم در دولت دوازدهم نیز افزود: این موضوع را تائید می کنم اما در مورد مطرح شدن اسم امید به عنوان گزینه صندلی وزارت علوم در دولت دوازدهم، اطلاعی ندارم اما آن طور که معلوم است علی خاکی صدیق  برای تصدی وزارت علوم انتخاب شده است.

وی با اشاره به مهم ترین فعالیت هایی که در دوران وزارت او در دولت یازدهم انجام شده است، تصریح کرد: آنچه که از همان ابتدا  به عنوان اولویت های دولت در مجلس مورد پیگیری قرار گرفت، موضوع ساماندهی آموزش عالی بود که طبق آن هدف، ایجاد  فضایی با نشاط در دانشگاه  به خوبی محقق شد؛ از سوی دیگر توسعه دیپلماسی علمی  در سطح بین المللی و فرامرزی از دیگر برنامه هایی بود که با جدیت در دولت یازدهم پیگیری شد که به واسطه آن هم اکنون دوره های تحصیلی مشترک به ویژه در مقطع دکتری با امضای 10 تفاهم نامه همکاری علمی با کشور های مختلف فعال و راه اندازی شد. 

 آغاز تحقیقات مشترک ایران و اروپا در بیش از 140 پروژه تحقیقاتی

وی همچنین گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده، پروژه های تحقیقاتی مشترکی  نیز با سایر کشور ها و اتحادیه اروپا کلید خورده است که تعداد آنها به بیش از 140 پروژه رسید که میلیون ها یورو هزینه برای این پرژه ها تعریف شده است، حضور ایران  در پروژه های بین المللی به طور  جدی پیگیری و علاوه بر آن تلاش های زیادی نیز برای تقویت زیر ساخت های آموزشی و پژوهشی انجام شده است.

وزیر علوم با اشاره به پیش بینی 131 آزمایشگاه مرکزی برای انجام تحقیقات پژوهشی، ادامه داد: تاکنون بیش ا ز 60 درصد از این آزمایشگاه ها به طور کامل تجهیز و تکمیل شده اند؛ علاوه بر اقدامات انجام شده ، بحث بازنگری و تدوین برنامه های آموزشی جدید نیز مطرح بوده که طبق آن بیش از 600 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف  مورد بازنگری جدی قرار گرفت، از سوی دیگر با اجرای سیاست واگذاری اختیارات به دانشگاه ها ،اعضای هیات امنا و شورای دانشگاه، مدیریت ها از این طرح بهره مند شدند  و در کنار آن با اجرای این برنامه ، امکان برنامه ریزی درسی به ویژه برای دانشگاه های تیپ یک و تیپ 2 فراهم شد.

فرهادی با تاکید بر حرکت به سوی دانشگاه های کار آفرین و ماموریت گرا در کشور، افزود: این برنامه نیز با جدیت دنبال شده و به خوبی پیش رفته است، البته اقداماتی هم بوده که در طول این چند سال پیگیر شدیم اما  انجام نشده است.

وزیر علوم با اشاره به توزیع و پیگیری  بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان پروژه بین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها گفت: این پروژه ها شامل صنایع بالادستی و پایین دستی وزارت نفت می شود و علاوه بر آن یک هزار و 200 پروژه با وزارت دفاع مطرح شد که از این تعداد نزدیک به 500 مورد، نهایی شدند، همچنین پروژه های تحقیقاتی دیگری نیز با همکاری و حمایت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر ارگان ها کلید خورده است.

وی اظهار کرد: بنابراین فرصت مطالعاتی در صنعت  آغاز شده است و اساتید و دانشجویان می توانند از این فرصت به صورت عملی در صنایع مختلف شیمی ، غذایی، ماشین سازی بهره مند شوند و از سوی دیگر مطالعات علمی و عملی در زمینه پسا دکتری و کار آموزی در صنعت آغاز شده شده  زیرا در صنعت، موضوع دانشگاه های کار آفرین تحت پیگیری بوده است؛ به همین دلیل باید دانشجویان بخشی از دوره های آموزشی در رشته های مختلف صنعتی را در بخش صنعت بگذرانند .

وزیر علوم همچنین در خصوص برگزاری دوره های آموزش مهارتی نیز ادامه داد: این مورد نیز در دست برنامه ریزی است که مولفه های آن بر اساس نظام جامع آموزش های مهارتی تدوین شده و به عنوان یکی از مهم ترین طرح های اقتصاد مقاومتی با جدیت پیگیری می شود و در وزارت علوم نیز تایید شده است.

فرهادی یادآور شد: باید دانشجویان در محیطی  از نظر دانش و مهارت رشد کنند و آموزش ببینند که بتوانند در همان دوران به صورت عملی با محیط کار رشته تحصیلی خود به ویژه در حوزه صنعت آشنا شوند و بتوانند بعد از فارغ تلتحصیلی نیز در این محیط جذب و مشغول به کار شوند، برنامه ای که در سطح دانشگاه ها روز به روز در حال توسعه است.

انتهای پیام/

گزینه نهایی وزارت علوم در دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.