وزیر انرژی و‌ آب افغانستان در مراسم فارغ التحصیلی کارمندان حوزه دریایی هریرود – مرغاب گفت: برنامه‌های مختلفی را این وزارت در دست دارد تا مصرف انرژی برق وارداتی کاهش یابد.

وزیر انرژی و‌ آب افغانستان: واردات برق افغانستان کاهش می‌یابدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و‌ آب افغانستان روز یکشنبه در مراسم فارغ التحصیلی کارمندان حوزه دریایی هریرود – مرغاب به خبرنگاران، گفت: یکی ازبرنامه‌های بخش ظرفیت سازی ادارات دولتی که توسط بانک آسیایی و بانک توسعه اسلامی و دولت افغانستان حمایت می‌شود، در تفاهمنامه‌ای با کشور تایلند 29 تن ازکارمندان اداره حوزه دریایی هرات معرفی و امروز دوباره با مدارک کارشناسی ارشد به کارخود مشغول هستند.

وی افزود: دربخش وزرات انرژی و آب افغانستان نیازمند به افراد متخصص است و این دانش آموخته‌گان با تجربه به زودی جای مهندسان خارجی را در سد سازی و آبیاری خواهند گرفت، به همین دلیل آنها سعی می‌کنند تا برنامه‌های مختلفی را برای ظرفیت‌سازی میان کارمندان ادامه دهند.

عثمانی از کارکردهای وزرات وبرنامه‌های آن گفت و افزود: از آغاز سال تاکنون در سطح افغانستان آنها 42 سد را برنامه ریزی کردند که متاسفانه کاراجرایی شدن در مراحل تداراکاتی با مشکلاتی روبه روبوده وتنها 27 سد کامل شده و به طرف عقد قرارداد باحمایت‌کنندگان رفته و تنها 15 بند دیگر هنوز با مشکلات تدارکاتی روبه رو است.

وی خاطرنشان کرد: این وزارت درحال حاضر برنامه هایی را برای تکمیل کردن سد سلما روی دست دارد و آماده برای عقد قرارداد است و ایجاد کارهای مقدماتی برای انتقال خط برق 500 کیلو ولت از ترکمنستان به قندهار و کشور پاکستان، توسعه و مدیریت آب در سد سلما که این کارها پروژه سازی شده است.

وزیر انرژی و آب افغانستان، گفت: برنامه‌های مختلفی را این وزارت در دست دارد تا مصرف انرژی برق وارداتی از کشورهای همسایه کاهش یابد.

وی افزود: درحال حاضر کار بروی سلما در حال جریان هست و تا آخر سال می‌توانیم 2 مگاوات برق را به شبکه برق رسانی اضافه و تاثیر زیادی براستفاده برق در شهرک صنعتی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.