مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت:اخبار رسانه های مجازی در مورد وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی ایلام کذب است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،،رضا احمدی  بیان کرد: در روزهای اخیر از سوی رسانه های مجازی به طور مکرر خبرهایی در خصوص وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع نقاط مختلف استان ایلام منتشر می شود که واقعیت ندارد.


وی گفت: رسانه های فضای مجازی بدون علم و آگاهی و کسب اطلاعات از منابع موثق خبری با مشاهده دود و آتش حاصل از آتش زدن پس چرای مزارع با آب و تاب تمام این آتش سوزی ها را به عرصه های جنگلی و مرتعی استان ایلام منتسب می کنند.


وی یادآور شد: با وجود آتش سوزی در پس چرای مزارع اما با هوشیاری و حس مسئولیت پذیری اقشار مختلف مردم و نیز حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست و بسیج از سرایت آتش به عرصه های طبیعی جلوگیری می شود.


احمدی با بیان اینکه برابر قانون آتش زدن پس چرای مزارع به ویژه مزارع نزدیک به عرصه های طبیعی ممنوع است، تاکید کرد: باید دستگاه هایی چون محیط زیست، جهاد کشاورزی و دادستانی بر علیه کشاورزان متخلف اقامه دعوی کنند.


فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز یادآور شد: اخبار کذب منتشر شده در سایت ها و رسانه های مجازی در مورد موضوع وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی باعث تشویش اذهان عمومی و دل نگرانی جامعه می شود.


سرهنگ غلامرضا فتحی تاکید کرد: در صورت ادامه این روند سایت ها و رسانه های مجازی که بدون هیچ استنادی اقدام به درج اخبار در خصوص وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان ایلام کنند به پلیس سایبری به عنوان رسانه های خاطی معرفی می شوند.


آتش زدن پس چرای مزارع همه ساله بر اساس باورهای غلط کشاورزان به خصوص گندم کاران برای از بین بردن هر چه سریع تر جار و کلش باقی مانده از برداشت محصول و آماده سازی زمین برای کشت بذر محصول جدید است.


کشاورزان همه ساله با برداشت محصول اراضی کشاورزی خود اقدام به آتش زدن پس چرای زمین کشاورزی می کنند که با این اقدام غلط علاوه بر اینکه زمین زراعی را به مواد سوختی و نفتی آلوده می کنند و با این اقدام نابجا بافت زنده و حاصلخیزی خاک را از بین می برند و به تدریج موجب مرگ و فرسایش و کاهش بهره وری زمین کشاورزی می شوند.


از ابتدای سال جاری تاکنون 33 فقره آتش سوزی با گستره 73 هکتار در مناطق حفاظت شده اداره کل حفاظت محیط زیست و عرصه های طبیعی استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد از نظر تعداد و وسعت کاهش داشته است.

انتهای پیام/ع

اخبار رسانه های مجازی در خصوص آتش سوزی های طبیعت ایلام کذب است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.