دبیر علمی چهارمین همایش مشروطیت گفت: ۲۲ مقاله از طرف کمیته علمی پذیرش یافته و به چاپ رفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ محمدعلی پرغو دبیر علمی چهارمین همایش مشروطیت در چهارمین همایش ملی و مشروطیت گفت:موسسه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز متولی برگزاری همایش بوده است و بسیج اساتید بخش‌های مختلف همایش را سازماندهی کردند.

وی با بیان اینکه به دلیل فشردگی زمان و پذیرش مقاله از اقصی نقاط جهان در یک محدوده زمانی مشخص امکان بهره‌مندی از تمام اساتید مطرح نشد، ادامه داد: مقالات رسیده وزن علمی همایش را بسیار کرده است.

دبیر علمی چهارمین همایش مشروطیت با اشاره به اینکه ۲۲ مقاله از طرف کمیته علمی پذیرش یافته و به چاپ رفته است، خاطرنشان کرد: در کنار سخنرانی‌های همایش مقالات مطرح و برگزیده ارائه خواهند داشت.

وی اذعان داشت: محورهای همایش در چند بخش از قبیل معنا و مفهوم مشروطه و توجه به ریشه‌ها و مطالعات در این خصوص، حقوق شهروندی و روشنفکری، قانون و بررسی آراء و اندیشه‌های شخصیت مهم، مشروطه و جایگاه نهادها و اقشار و طیف‌های مختلف و رویکردها و جریان‌های ادبی در مشروطه است.

وی با بیان این‌که زوایای پنهان انقلاب مشروطیت هنوز آشکار نشده است،گفت: کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در راستای روشنگری انقلاب مشروطیت نوشته شده اما هنوز همه حقایق آن روشن نشده است، بررسی آراء و اندیشه‌های افراد، شخصیت‌های مهم دوران مشروطیت، نقش و جایگاه نهادها و طیف‌های مختلف در مشروطه به خصوص زنان، توجه به مباحث حقوقی و رویکردها و جریانات ادبی در مشروطه از جمله اصولی هستند که باید به آنها توجه بیشتری کرد که در این همایش نیز جزو محورهای اصلی قرار گرفته است.

پرغو با اشاره به اقدامات موسسه‎ تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز اظهار کرد: این مجموعه اقدام به تالیف، ترجمه و چاپ کتاب‎های بسیاری کرده است و کتاب «آذربایجان قصه‎لری» نیز از کتاب‎های در دست چاپ به زبان آذری است.

وی یادآور شد: برگزاری همایش‌های «قره باغ»، جنگ‌های جهانی و عهدنامه‎ گلستان از همایش‌های برگزار شده توسط موسسه فرهنگ و تاریخ دانشگاه تبریز است.

رئیس موسسه فرهنگ و تاریخ دانشگاه تبریز تاکید کرد: امیدواریم مجموعه مقالات این همایش باعث روشن شدن برخی ابعاد پنهان انقلاب مشروطیت شود.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.