در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

131 شخصیت از 84 کشور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران شرکت می‌کنند/خواست عمومی مجلس این است که کابینه دولت دوازدهم جوان‌تر باشد

مسئولین وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی ویژه خبری درباره مراسم تحلیف و آینده کابینه دولت دوازدهم به بیان نظرات خود پرداختند.

 به گزارش  خبرنگار    گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رحیم پور معاون وزیر امور خارجه، مصری عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس12 مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی ابعاد حضور گسترده هیأت های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

 

ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تعداد هیأت های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: امروز با استقبال از رئیس جمهور کره شمالی کار را آغاز کردم.

وی با اشاره به اینکه در مورد همکاری دولت و مجلس کار سمبولیکي روز شنبه انجام می شود که در نوع خود بی نظیر است اظهار داشت: 131 شخصیت از 84 کشور و از 8 سازمان بین المللی روز شنبه در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حضور خواهند داشت.

همه به دنبال بایکوت و ایزوله کردن جمهوری اسلامی ایران هستند اما به نتیجه نمی رسند

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در دوره اول ریاست جمهوری روحانی 47 کشور برای مراسم تحلیف شرکت کردند ، این در شرایطی است که در منطقه همه به دنبال بایکوت و ایزوله کردن جمهوری اسلامی ایران هستند اما آمار نشان می دهد که آنها به نتیجه نرسیدند .

رحیم پور با اشاره به اینکه 30 شخصیت اروپایی از 23 کشور اروپایی در مراسم شرکت می کنند که نسبت به دوره های قبل بی سابقه است خاطرنشان کرد: حضور همسایگان در مراسم تحلیف نسبت به دوره قبل بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در مراسم تحلیف رئیس مجلس اسپانیا و موگرینی حضور خواهند داشت بیان کرد : کیفیت شرکت کنندگان در مراسم بالا است.

 

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: با سه کشور همسایه قطع رابطه هستیم اما حضور همسایگان نسبت به دوره قبل مراسم تحلیف بیشتر است ، بیش از 15 ملاقات برای رئیس جمهور زمان بندی شده است لذا، بیش از50 ملاقات در حاشیه مراسم خواهیم داشت که از روز جمعه شروع می شود و ملاقات ها در چهار روز کاری ادامه پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه نمایش خوبی از وحدت داخلی خواهیم داشت؛ ادامه داد: مشارکت حداکثری در انتخابات شعار داخلی ما بود و از سوی دیگر تلاش برای روابط گسترده با جهان مورد تاکیداست .

 

با باور توان اقتصادی داخلی باید با دنیا همکاری کرد

رحیم پور با اشاره به اینکه باید با دنیا همکاری داشته باشیم البته این امر با باور توان اقتصادی داخلی میسر می شود گفت: یکسری از تنگناهای مالي حل شده و مقداری دیگر باقی مانده که به دنبال حل آن هستیم.

 در ادامه گفت و گوی ویژه خبری کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رویکرد برنامه های ایران اقتصادی است لذا به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم

وی افزود: با گذشت زمان و با هوشمندی امام راحل ، مقام معظم رهبری و حمایت های مردم می بینیم که کشور جمهوری اسلامی ایران تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده است.روابط با همسایگان از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه رئیس مجلس 30 ملاقات خواهد داشت ادامه داد: ملاقات های لاریجانی از امروز شروع می شود به طوری که18 رئیس مجلس در مراسم حاضر خواهند شد.

رحیم پور با اشاره به اینکه ممارست در تماس و رفت و آمد ها سبب شد تا موضوعی پس از چند سال به نتیجه برسد مثلا با چینی ها در رابطه با خط راه آهن سریع السیر تهران اصفهان مذاکره داشتیم که نهایی شد و باید اذعان داشت که این مذاکرات چهار سال به طول انجامید . همچنین قرارداد خط راه آهن سریع السیر تهران مشهد اخیرا امضا شده و به زودی نهایی می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دوران ده ساله ای را به خاطر تحریم گذراندیم گفت: بعد وارد مذاکرات با 5 کشور عضو دائم شورای امنیت ، آلمان و اتحادیه اروپا شدیم و در نهایت از مذاکرات بیرون آمدیم و بعد از برجام هیات های مختلفی وارد ایران شدند و سرمایه گذاری در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها بر علیه ایران شکل گرفت و هدف این بود تا فضا برای ایران تنگ شود افزود: در مقطعی ایران هراسی را مبنای کار خود قرار دادند.

 

رویکرد برنامه های ایران اقتصادی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه رویکرد برنامه های ایران اقتصادی است لذا به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم خاطرنشان کرد: با گذشت زمان و با هوشمندی امام راحل ، مقام معظم رهبری و حمایت های مردم می بینیم که کشور جمهوری اسلامی ایران تهدید ها را به فرصت تبدیل کرده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: قبل از انقلاب شاهد دوقطبی بودن جهان بودیم به طوری که ایران در آن مقطع شریک تجاری و سیاسی غرب بود اما پس از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران ظهور پیدا کردبه گونه ای که منتقد اصلی دوقطبی بودن جهان شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران حکومت خودکامه و پادشاهی را سرنگون کرد و به جای آن حکومت مردمی را استقرار کرد.

وی افزود: در اول انقلاب چیزی از قدرت دفاعی نداشتیم، اما اکنون تجهیزات نظامی را خودمان تولید می کنیم؛ ما مجهزترین تجهیزات دفاعی را در حوزه سخت افزاری نظامی تولید می‌کنیم.

 
دهقانی فیروزآبادی در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به اینکه چه عاملی باعث شده تا علی رغم تبلیغات علیه کشورمان ، شاهد حضور گسترده هیئت های خارجی در این مراسم باشیم گفت: بر اساس قانون اساسی ، رابطه با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است اما متاسفانه برخی کشورهای همسایه ما خصوصا همسایگان جنوبی اشتباهات استراتژیک خود را هنوز هم ادامه می‌دهند.

وی افزود: علی رغم رویکرد این کشورها ، مواضع جمهوری اسلامی متکی بر پارامترها و اصول ارزشی بسیار دقیق است و بر این اساس گفتگو را در حل اختلافات منطقه ای دنبال می کنیم.

ابن نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای تاکید کرد: اگر کشورهای منطقه واقعیات را بپذیرند و با هم تعامل داشته باشند خیر و منفعت آن نیز به خودشان خواهد رسید نه اینکه با برگزاری جشنی، با پرداخت ۵۰۰ میلیارد دلار امنیت برای خود بخرند ؛ در حالیکه دستیابی به امنیت باید ذاتی باشد.

وی در خصوص نحوه تعامل دولت و مجلس در خصوص تعیین ترکیب کابینه آینده نیز بیان داشت : بعد از مراسم تحلیف و بر اساس قانون اساسی ، رئیس‌جمهور ۱۵ روز فرصت دارد تا وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند و پس از آن نیز تک دو وزرای پیشنهادی برای رایزنی در جهت کسب رای اعتماد نمایندگان ، در کمیسیون های زیربط حضور پیدا خواهند کرد.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: مبنای ما در مجلس شورای اسلامی این است که طی تعامل مثبت با رئیس جمهور و با نیت حل و فصل مشکلات جامعه و پرهیز از درگیری های غیر ضرور ، صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی فنی کنیم.

 

خواست عمومی مجلس این است که کابینه جوان تر از قبل باشد

وی با اشاره به اینکه صلاحیت وزرای پیشنهادی در یک محیط آرام بررسی خواهد شد گفت: خواست عمومی مجلس این بوده که کابینه جوان تر از قبل باشد اما آن چه که مهم است این است که همکاری و تعامل بین دو قوا دائم و پابرجا باشد تا هر دو بتوانند مشکلات را حل کنند.

محمد رضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس تلفنی با این برنامه اظهار داشت: انتخاب و معرفی وزرا وظیفه شخص رئیس جمهور است که با کسب نظرات پیشنهادی دیگران ، خود تصمیم به معرفی افراد می کند.

وی با بیان اینکه پس از معرفی وزرای پیشنهادی نمایندگان بر اساس تصمیم فردی یا فراکسیونی رای خویش را اعلام می کنند بیان داشت ؛ در این فراکسیون به عنوان حامیان دکتر روحانی در جهت کمک به وی در تشکیل کابینه جدید دو کار انجام دادیم، یکی ارزیابی عملکرد دولت فعلی و دیگری تعیین مولفه برای معرفی وزرای جدید است که در مورد اول ارزیابی خود را تقدیم حضور رئیس جمهور کردیم.

در تعیین ترکیب کابینه، هیچ گاه وارد مصادیق نشدیم

تابش تاکید کرد: مهمترین مساله از نظر این فراکسیون ، کمک به رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به خواسته های رای دهندگان به ایشان است ضمن آنکه برای تعیین وزرای پیشنهادی ، هیچ گاه وارد مصادیق نشدیم و در این رابطه سهم خواهی نکرده و نخواهیم کرد اما نسبت به پیگیری مطالبات جامعه مصر هستیم.

در پایان این بحث عبدالرضا مصری عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس تلفنی با گفتگوی ویژه خبری امشب با اشاره به تعامل بسیار سازنده مجلس با دولت دکتر روحانی گفت: اینکه مجلس در قالب تعامل بخواهد در بحث ترکیب کابینه نظر دولت را تائید کند به او خدمت نکرده است؛ تلاشمان این است که بهترین ها برای حضور در کابینه انتخاب شوند تا خود دولت در میانه راه مجبور به حذف برخی وزرای خود نباشد.

وی افزود: در این فراکسیون شاخص های بیست گانه ای را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعیین کردیم که بر اساس آن ها رای خواهیم داد.

مصری با تاکید بر اینکه در این رابطه نهایت همکاری و تعامل را با دولت خواهیم داشت گفت: باید به دور از هرگونه دیدگاه سیاسی به دولت کمک کرد چراکه توفیق دولت توفیق نظام خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار