به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خطوط BRT به منظور تسهیل در رفت و آمد شهروندان از سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد.
اولین خط در مسیر پایانه آزادی و سه راهی تهرانپارس راه اندازی شد و اتوبوسهای این خط از شرقیترین نقطه به سمت غربیترین نقطه پایتخت و بالعکس طی مسیر میکردند.
با توسعه خطوط بی آرتی به تدریج خط دیگر افتتاح شد و در همین خصوص میتوان گفت: شلوغترین خط، خط ۷ بی آر تی در مسیر راه آهن – تجریش است.
ایستگاههای بی آرتی در تمامی خطوط با یک شکل شمایلی ساخته شد تا در تابستان و زمستان مسافران در این ایستگاه ها منتظر رسیدن اتوبوس باشند. اگر چه خطوط بی آرتی یک مسکن برای ترافیک پایتخت بود ولی میشود با افزایش این اتوبوسها پاسخگوی شهروندانی باشیم که حق شان بیش از این است.
خط ۵ مترو در مسیر علم و صنعت - پایانه بیهقی از سال ۹۱ راه اندازی شد. این خط از معدود خطوطی به شمار می رود که با هیچ یک از خطوط دیگر تقاطعی ندارد.
این خط ۱۰ ایستگاه دارد که از ابتدای تا انتهای بزرگراه رسالت را پوشش داده است. خط ۵ تنها خطی است که بخشی از مسیر آن فاقد خط ویژهای است و قبل از سیدخندان تا پایانه بیهقی در ترافیک سنگین و در کنار سایر وسائل نقلیه عبوری تردد دارد.
این خط بیشتر به خط کندرو گرایش دارد تا تندرو، اما این تنها معضل این خط نیست در این خط یکی از ایستگاههای پرتردد ایستگاه مصلی است که ایستگاه مخصوص بی آرتی پیش بینی نشده است و همین امر باعث بروز حوادثی شده است که از جمله آن میتوان به برخورد خودروهای عبوری با مسافرانی که قصد سوار شدن یا پیاده شدن از اتوبوس را دارند اشاره کرد.
در فصول که شاهد بارندگی هستیم ایستگاه مصلی در هر دولاین وضعیت نامناسبی دارد و حتی سالمندان هم به دلیل بی نظمی در این خطوط در اکثر اوقات از سوار شدن بر اتوبوس جا میمانند.
پیاده و سوار کردن در کنار بزرگراه که خودروهای عبوری تردد دارند یک خطر بزرگ است که شاید به همت متولیان بتوان مشکلات خط ۵ را مرتفع کرد.
۵ سال از بهره برداری این خط گذشته است، اما هنوز برای ایستگاه مصلی چارهای اندیشیده نشده است.
انتهای پیام/