ایازی مطرح کرد؛

زنگ خطر شیوع سرطان در 20 سال آینده

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی ۲۰ سال آینده تعداد مبتلایان به سرطان 2برابر می‌شود، گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقش موثری در جلوگیری از شیوع بیماری ها در کشور دارند.

روند صعودی شیوع سرطان طی 20 سال آیندهبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ششمین نشست شبکه ملی تشکل های مردمی و خیریه های حوزه سرطان که صبح امروز در کتابخانه ملی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار  شد، اظهار کرد: اگر دولت متعهد نشود منابع پیش بینی را به نظام سلامت بدهد قطعا این سازمان با مشکل جدی روبرو می‌شود، 10  درصد از هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر افزایش افزوده به نظام سلامت اختصاص پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، افزود: طی 20 سال آینده تعداد مبتلایان به سرطان 2 برابر می‌شود، البته بیماری‌های دیگر رو به افزایش هستند زیرا جامعه ایران به سمت سالمندی و کهنسالی می‌رود سازمان‌های مردم نهاد نقش موثری در نظام سلامت کشور دارند امروزه  مردم متوجه هستند باید در حوزه سلامت سرمایه گذاری کنند.

ایازی تاکید کرد: خیریه‌های سرطان باید شعب خود را در سایر شهرستان‌ها گسترش دهند یا کمک  کنند که خیریه‌های دیگر در شهرستان‌ها شکل بگیرد؛ به طوری که در هر شهرستان یک سازمان مردم نهاد یا خیریه سرطان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی سرطان باید مکمل وزارت بهداشت باشد، تصریح کرد: شبکه ملی سرطان باید تعامل خود را با وزارت بهداشت گسترده تر کند و طی نشست‌های که برقرار می‌کنیم باید گزارش کارهای خود را به وزارت بهداشت بدهیم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، اظهار کرد: هزینه‌های درمان بسیار سرسام آور و سنگین بوده، بنابراین سازمان‌های مردم نهاد نباید تنها به دنبال اقدامات درمانی باشند با افتتاح کلینیک‌های سیار در بخش دندان  پزشکی ما قصد داریم در حوزه سرطان هم کلینیک‌های سیار ایجاد کنیم به این صورت خودروهای مجهز به دستگاه‌های ماموگرافی به مناطق محروم رفته و زنان را تحت معاینه قرار دهند ما باید یک ساز و کار مشخص  برای این موضوع فراهم کنیم.

ایازی افزود: بیمارستان‌های خیریه در گذشته تعرفه دولتی و سپس تعرفه خصوصی داشتند و اکنون تعرفه نهادهای عمومی و بیمارستان‌های دولتی غیر وزارت بهداشت به آنها اختصاص پیدا کرده به طور کلی بیمارستان‌های خیریه نباید از بیمار وجهی دریافت کنند، ما باید حداقل هزینه را در بخش زیر ساخت‌ها و حداکثر هزینه را در حوزه حمایت از بیماران اختصاص دهیم به صورتیکه اگر شخصی توانایی مالی درمان را ندارد بتواند به راحتی در این بیمارستان‌ها بستری شود.

وی افزود: وزارت بهداشت باید حدود 10  درصد مراکز خود را به خیریه‌ها اختصاص دهد، بسیار مشاهده شده که هزینه داروی یک بیمار سرطانی بسیار سنگین بوده و با وجود صرف این هزینه گزاف ممکن است بیمار بهبودی خود را به دست نیاورد، بنابراین ما باید بررسی کنیم که آیا منابع دولتی به ما اجازه می‌دهند که این هزینه‌های زیاد را تقبل کنیم. پزشکان باید در زمان تجویز دارو برای بیمار به هزینه آن توجه داشته و اگر مشابه داخلی آن وجود دارد آن را برای بیمار تجویز کنند.

انتهای پیام/

راه اندازی کلینیک‌های سیار برای درمان سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار