نماینده ادوار مجلس گفت: اضافه کردن معاونت اقتصادی به وزارت خارجه فقط ریخت و پاش‌ها را بیشتر می‌کند و مشکلی را حل نمی‌کند.

افزودن معاونت اقتصادی به وزارت خارجه حلال مشکلات نیست / از سفرا گزارش عملکرد اقتصادی گرفته شودمحمد حسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه در کشور ما منابع نفتی، گازی و پتروشیمی ارزشمندی وجود دارد گفت: این منابع موقعیت خوبی برای جذب  سرمایه‌گذار خارجی به کشور است که می‌توان از طریق آن‌ها برای اشتغال‌زایی در کشور گام‌های مؤثر و خوبی برداشت.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به سفارتخانه‌هایی که وزارت خارجه در سایر کشورها دارد، بیان داشت: در این سفارتخانه ها، آن حرکت مناسبی که  باید در جهت شناسایی و جذب سرمایه‌گذار انجام شود، چه در این دوره و چه در ادوار گذشته رخ نداده است.

آصفری با اشاره به اینکه، کسانی در خارج از کشور علاقه دارند  پتانسیل‌های داخلی ایران را شناسایی کنند و برای سرمایه‌گذاری در ایران حضور یابند، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون اطلس خوبی از توانمندی‌های کشور در بخش سرمایه‌گذاری منتشر نشده، که اگر یک فردی از خارج کشور بخواهد سرمایه‌گذاری کند، شناخت خوبی نسبت به موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشد.

وی با تأکید بر این که دستگاه دیپلماسی ما مسئولیت موضوعات سیاست خارجی در ارتباط با سایر کشورها را دارد، اظهار داشت: اضافه کردن دفتری به نام اقتصادی به سفارتخانه‌ها اگر چه بی‌اثر نیست، ولی حلال مشکلات هم نیست و این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چنانچه در حال حاضر هم وزارت صنعت در اغلب وزارت‌خانه‌ها نماینده دارد ولی به دلیل اینکه این نمایندگان فعال نیستند کارمناسبی انجام نمی‌شود. لذا در این واحد باید افرادی انتخاب شوند که فعال بوده و سفرا هم بتوانند آن‌ها را فعال کنند.

نماینده ادوار مجلس با تأکید بر اینکه با اضافه کردن تشکیلاتی جدید در سازمانی مشکلات حل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: آن چه مشکلات را حل می‌کند تعهد سفرا و مسئولین مربوطه در آن حوزه است که موجب افزایش خروجی کار می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری با اطمینان خاطر رفتار کنند.

آصفری با اشاره به گزارش کاری که از سفرا گرفته می‌شود تصریح کرد: اگر در این گزارش‌ها روابط اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد و ببینیم که شخص سفیر در طی دوره‌ای که خارج از کشور بوده چقدر کار اقتصادی کرده، در این حالت با تقویت نگاه نظارتی می‌توان بر پاره‌ای از مشکلات غلبه کرد. ولی در غیر این صورت با اضافه کردن دفاتر مشکلی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اضافه کردن معاونت اقتصادی به وزارت خارجه فقط ریخت و پاش ها را بیشتر می‌کند و خروجی دیگری ندارد بیان داشت: اگر قرار است واقعا کاری صورت بگیرد بهتر است همین نمایندگی‌های وزارت صنعت که در سفارتخانه‌ها حضور دارند فعال و سفرا هم روابط خود با آن‌ها را تقویت کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

بررسی زوایای افزودن معاونت اقتصادی به وزارت خارجه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار