پایگاه اینترنتی لوبلاگ با اشاره به سفر آتی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نوشت دولت آمریکا تلاش می‌کند برای برهم زدن برجام، اروپایی‌ها را با خود متحد کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی لوبلاگ نوشت سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) به طور رسمی اعلام کرد فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که روز ۵ اوت [۱۴ مرداد] برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در مطلبی افزود: براساس بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که در ۲۹ ژوئیه منتشر شد، موگرینی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) -که مسئول نظارت بر اجرای این توافق است- به ایران سفر خواهد کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که موگرینی به منظور مذاکره درباره مسائل دوجانبه و ارتباطات منطقه‌ای، با مقامات ایرانی دیدار خواهد کرد.

زمان اعلام این خبر به چند دلیل از لحاظ سیاسی حائز اهمیت است؛ نخست آنکه این سفر درحالی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برخلاف توصیه گروه امنیت ملی خود، به دنبال برهم زدن برجام و یافتن راهی برای مقصر جلوه دادن ایران در این زمینه است. (برای ترامپ) اینکه ایران عامل بر هم خوردن توافق شناخته شود، ضروری است؛ زیرا موجب می‌شود متحدان آمریکا به مجازات کردن ایران تحت رهبری واشنگتن تن دهند.

از آنجائیکه اتحادیه اروپا بانفوذ‌ترین حامی برجام در میان متحدان آمریکاست، واشنگتن تلاش خواهد کرد پیش از هرکاری حمایت این اتحادیه را جلب کند. در گذشته همانند جنگ عراق این شیوه معمولا کارآیی داشت که واشنگتن با ایجاد اختلاف میان اتحادیه اروپا، حمایت برخی اعضا را جلب می‌کرد. اما این بار اتحادیه اروپا احتمالا آماده می‌شود تا مقاومت کند.

از یک سو، برجام به خوبی اجرا می‌شود. حتی دولت ترامپ هم با وجود دیدگاه خصمانه‌ای که در برابر ایران دارد، پایبندی تهران را به توافق هسته‌ای، تایید کرده است. از سوی دیگر برجام یکی از معدود موفقیت‌های دیپلماتیک واقعی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همه اعضای این اتحادیه به اتفاق آرا حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند. فدریکا موگرینی بارها تاکید کرده است که این توافق به تمام جامعه بین‌المللی تعلق دارد.

لوبلاگ در ادامه مطلب خود آورده است: اتحادیه اروپا به تعامل با ایران نیازمند است تا بتواند نقش بهتری در خاورمیانه ایفا کند؛ زیرا درگیری‌های این منطقه عامل اصلی گسترش تروریسم و مهاجرت‌های غیرقانونی است که امنیت و آسایش جوامع اروپایی را تهدید می‌کند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه از نظر اعضای بانفوذ اتحادیه اروپا افزایش تجارت با ایران به منزله موهبتی برای اقتصاد این کشور‌ها محسوب می‌شود. فرانسه در دوران ریاست جمهوری امانوئل مکرون سردمدار محکوم کردن پیامدهای تحریم‌های جدید ضدایرانی است که آمریکا به تصویب رسانده است. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در این باره بر لزوم واکنش هماهنگ اروپا به این تندروی آمریکا تاکید شده بود.

از این رو به نظر می‌رسد مکرون متحد کلیدی موگرینی در حمایت از توافق هسته‌ای ایران باشد. دیگر کشورهای مهم که منافع اقتصادی چشمگیری در ایران دارند مانند آلمان و ایتالیا نیز احتمالا راه فرانسه را پیش خواهند گرفت.

در ‌‌نهایت از آنجائیکه حفظ برجام درکل مطابق با منافع سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، تضعیف آن برای برخی کشورهای کوچک‌تر این اتحادیه دشوار است.
دلیل دیگری که اهمیت بیانیه حضور موگرینی در مراسم تحلیف روحانی را نشان می‌دهد، تاکید بر گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای با ایران در این بیانیه است. برخی از موضوعات مورد بحث عبارتند از چشم‌اندازهای سیاسی سوریه و عراق پس از شکست گروه داعش، تنش‌ها در خلیج فارس، مقابله با تروریسم، روابط با عربستان سعودی و دیگر موضوعات.

این مسئله در تضاد کامل با دیدگاه‌های دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن مانند عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اسرائیل است که برای منزوی کردن ایران تلاش می‌کنند. این واقعیت که اتحادیه اروپا به جای پیوستن به این تلاش‌ها تصمیم گرفته است درباره مسائل منطقه‌ای با ایران گفتگو کند، نشان‌دهنده تمایل آن به یافتن راه حل‌های جامع امنیتی چندجانبه به جای در پیش گرفتن رویکرد بازی با حاصل جمع صفر است که پیش از این ناکارآمدی آن ثابت شده و در آن یکی از بازیگران برای همه مشکلات منطقه مقصر شناخته می‌شود.

در انتهای این مطلب آمده است: هنوز باید صبر کرد تا مشخص شود اتحادیه اروپا تا چه حد می‌تواند در برابر توطئه ترامپ برای برهم زدن برجام مقاومت کند. به هرحال سفر موگرینی به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، گامی درست است که در زمانی درست برداشته شده است و احتمالا مقامات دیگر اتحادیه اروپا نیز به زودی از وی پیروی خواهند کرد.

انتهای پیام/

گزارش لوبلاگ  درباره تلاش ترامپ برای همراه کردن اتحادیه اروپا با خود بمنظور بر هم زدن برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار