سیاری مطرح کرد؛

لزوم مناسب‌ سازی دانشگاه‌ها و ادارات برای شیردهی‌ مادران

معاون بهداشت وزارت‌بهداشت با اشاره به فواید شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌ها گفت: محیط مناسب برای شیردهی مادران در محل‌کار باید ایجاد شود.

لزوم مناسب سازی دانشگاه‌ها و ادارات برای شیردهی‌ مادرانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی اکبر سیار‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که در سالن آمفی‌تئاتر‌ ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: ترویج تغذیه کودک با شیر مادر از دوران بارداری شروع می‌شود و یکی از ملزومات آن تماس پوست با پوست شیرخوار با مادر در ساعت اول پس از زایمان است که این موضوع در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های دوستدار مادر و کودک مورد توجه قرار دارد و یکی از 10 اقدام صورت گرفته در این مراکز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته آموزش به مادران به منظور ترویج تغذیه کودک با شیر مادر به عهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت بود اما اکنون کارگاه‌های آموزشی در این زمینه به حوزه بهداشت برگشته و تمام کارکنان بهداشتی در این زمینه آموزش‌های لازم را می‌بینند.

سیار‌ی با اشاره به تأثیر تغذیه کودک با شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر‌ گفت: ما به دنبال پیشگیری از مرگ نا‌بهنگام مادر و کودک، ارتقاء سلامت مادر و کودک و ترویج تغذیه کودک با شیر مادر هستیم زیرا تغذیه کودک با شیر مادر و به هنگام موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها در بزرگسالی می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: تغذیه با شیر مادر از بروز بیماری چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی پیشگیری می‌کند و اکنون که 70 تا 80 درصد مرگ و میر مردم در کشور مربوط به این بیماری‌ها است با ترویج تغذیه کودک با شیر مادر می‌توان تا میزان زیادی مرگ و میر را کاهش داد و اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: دو زمان است که مادران در شیر دادن به کودک دچار مشکل می‌شوند یکی در ساعت اول شیر دادن که با حضور حامیان‌ پس از زایمان می‌توان این مشکل را حل کرد زیرا تغذیه در ساعت اول با شیر مادر مزایای بسیاری دارد و یکی از موارد دیگر که مادران با چالش مواجه می‌شوند شیردهی‌ نوزاد در محیط کار و تحصیل است.

سیّاری‌ افزود: نمی‌توان مادران را از اشتغال و تحصیل منع کرد و باید شرایطی ایجاد کرد که مادران بتوانند در محیط کار و تحصیل کودک خود را شیر بدهند به دلیل آنکه اکنون بیشترین تعداد دانشجویان کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند باید محیط‌های مناسبی در دانشگاه‌ها و محل کار برای شیردهی‌ مادران ایجاد شود.

سیّاری تصریح کرد: ما در این زمینه قوانینی داریم اما این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شود و نیازمند عزم جدی مدیران، کارفرمایان‌ و تقاضای اجتماعی مادران است.

وی با اشاره به شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با شعار حمایت همه‌ جانبه برای تداوم شیردهی‌؛ با هوش و قوی با شیر مادر برگزار می‌شود و ما همه تلاشمان‌ را می‌کنیم تا چراغ تغذیه با شیر مادر روشن‌تر از قبل باشد.

 انتهای پیام/

شیر مادر سلاحی‌ قوی در برابر بیماری‌های قلبی ، دیابت و سرطان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار