مصرف بهینه آب موجب صرفه جویی روزانه ۸۰ هزار متر مکعب در شهر‌های استان فارس می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ چند استان کشور به شدت درگیر خشکسالی هستند که فارس هم شامل آن‌ها می‌شود.

استان فارس دارای ۲۹ شهرستان، ۸۴ بخش، ۱۰۲ شهر است که بیش از ۴ میلیون و نیم میلیون جمعیت دارد و در این میان شیراز با جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بیشترین مصرف آب را به خود احتصاص داده که ۲۰ درصد آن از سد دورودزن و ۸۰ درصد از آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود.

در حال حاضر در شهر‌های استان فارس ۸۰ هزار متر مکعب کمبود آب وجود دارد که با صرفه جویی به وسیله شهروندان این مقدار جبران می‌شود.

علی قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: هم اکنون در استان فارس غیر از شهر شیراز ۸۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برای تامین و توزیع آب آشامیدنی، کمبود وجود دارد که با مصرف بهینه آب و صرفه جویی شهروندان می‌توانیم بخش قابل ملاحظه‌ای از این کمبود‌ها را جبران و خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

وی با پرداختن به وضعیت نامناسب منابع آب در کشور و استان فارس، به خشکسالی‌های ناشی از نبود بارش مطلوب نزولات الهی در استان فارس اشاره و محدودیت منابع آب را چالشی مخاطره آمیز عنوان کرد.

علی قلندری تصریح کرد: شهر‌های استان فارس به منظور مقابله با بحران کم آبی در تابستان به ۳ دسته بحرانی، ریسک پذیر و نقطه سر به سر تقسیم می‌شوند.

قلندری افزود: دسته اول شهر‌های بحرانی هستند که شامل ۱۹ شهر استان در نقطه‌ای قرار دارند که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و ارائه خدمات آبرسانی با مشکلات جدی مواجه می‌شود. بی تردید با صرفه جویی در مصرف آب به وسیله مشترکان در این شهر‌ها می‌توان مشکلات حوزه آبرسانی را مدیریت کرد و از دامنه نگرانی‌ها در ارائه خدمات آبرسانی کاست.

دسته دوم شهر‌های ریسک پذیر هستند که شامل ۲۱ شهر استان می‌شوند و در صورت بروز هرگونه اختلال در برداشت از منابع آب این شهرها، روند تأمین آب شهر دچار مشکل شده و وضعیت آبرسانی با بحران مواجه می‌شود و ۴۲ شهر نیز جزء شهر‌های در نقطه سر به سر هستند که میزان تولید و مصرف آب در این شهر‌ها در نقطه سر به سر است.

شرکت آب و فاضلاب استان فارس به منظور عبور از بحران کم آبی در تابستان، فعالیت‌های خود را به طور کلی در ۵ محور برنامه ریزی و تدوین کرده و به مرحله اجرا قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: مدیریت تقاضا و مصرف آب شامل شناسایی انشعابات پر مصرف به منظور اعمال مدیریت مصرف، شناسایی و جمع آوری انشعابات آب غیر مجاز، توزیع و نصب وسایل کاهنده مصرف آب، زون بندی شبکه توزیع، تجهیز و توسعه واحد امداد، افزایش ظرفیت و انتقال آب، بهبود کیفیت آب آشامیدنی، تداوم خدمت شامل فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب از جمله این برنامه‌ها است.

وی اضافه کرد: اقداماتی هم در راستای این ۵ محور انجام شده و یا در حال انجام است که تجهیز و برق رسانی ۱۳ حلقه چاه در شهر‌های بحرانی و ریسک پذیر، اجاره چاه آب آشامیدنی برای شهر‌های بحرانی، راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ جدید و مهندسی مجدد تعدادی از چاه‌ها و همچنین راه اندازی ایستگاه‌های پمپاژ، بهسازی چشمه‌های موجود و حفر و کف شکنی ۱۷ حلقه چاه در شهر‌های بحرانی از جمله این اقدامات است.

دهقانی مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس نیز بیان کرد: وضعیت بارش‌ها در سراسر استان یکسان نبوده است، به گونه‌ای که در شهرستان‌های جنوبی فارس همچون قیرو کارزین، جهرم، حاجی آباد، خنج، داراب، فسا و گله دار مقدار بارش ۲ برابر میانگین سالانه اندازه گیری شده است در حالی که این میزان در شهرستان‌های شمال استان مانند آباده و اقلید حدودا نصف بارش سالانه بوده و خشکسالی در این مناطق تداوم دارد، اما مناطق مرکزی استان وضعیت متعادلی از نظر بارش را دارا بوده اند.

وی اضافه کرد: در سال آبی جاری مقدار میانگین بارندگی استان ۳۸۰ و ۸ دهم میلی متر اندازه گیری شده است که این میزان آب در سد درودزن ۳۹۵ میلیون مترمکعب است که از این مقدار ۳۲۰ متر مکعب آب غیر قابل استفاده یا مرده است و تنها ۶۵ میلیون متر مکعب آب برای استفاده آب آشامیدنی و صنعتی است.

دهقانی گفت: با توجه به بارش‌های صورت گرفته طرح نکاشت به کشاورزان منطقه سد درودزن ارائه نشده است و تغییر یا افزایش آب قابل توجهی نداشته ایم و منتظر اعلام سازمان جهاد کشاورزی در خصوص ارائه این طرح هستیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس در خصوص طرح آبرسانی به شیراز گفت: طرح آبرسانی به شیراز شامل خط انتقال به طول ۷۷ کیلومتر، تصفیه خانه به ظرفیت ۳ مترمکعب در ثانیه، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳ مترمکعب، تونل عبور لوله در منطقه کوهستانی به طول ۴ هزار و ۵۰۰ متر و ساخت ۳ مخزن هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در حال انجام است که تا مرداد ماه عملیات حفر تونل آبرسانی به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: این طرح با هدف انتقال ۳ مترمکعب آب آشامیدنی از سد درودزن به کلان شهر شیراز در حال انجام است.

مدیرعامل آبفای استان فارس برای عبور از این تابستان گرم و جبران کمبود آب، از شهروندان استان فارس خواست: با ۱۰ درصد کاهش مصارف غیر ضروری خود مانند شستشوی حیاط، ماشین و با افزایش راندمان کولر‌های آبی مورد استفاده از طریق ایجاد سایه بان و رفع عیوب فنی، در مصرف آب صرفه جویی کنند.

بحران آب و محدودیت منابع آب در حال حاضر یک معضل جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد در واقع با نگاهی اجمالی به بحث بحران آب، آن هم نه تنها در حوزه آب آشامیدنی، بلکه باید به مسائل زیست محیطی و معیشتی استان نیز توجه ویژه شود.

انتهای پیام/ن

کمبود آب در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار