به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در دوره آموزشی نرم افزار تخصصی تصحیح الکترونیکی پاسخ برگهای آزمون اظهارکرد: بعد از اینکه حدود ۲ سال بر روی این پروژه کار شد و همه مسائل مربوطه ارائه و گفتگو شد، موافقت وزیرآموزش و پرورش را دریافت کردیم.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: به دنبال موافقت وزیر، با مدیران آموزش و پرورش کل استانها صحبت کردیم و سعی کردیم زمینه کار فراهم شود چرا که اجرای این پروژه کار مهی محسوب میشد.
وی با بیان این که نظام آموزشی آنچنان که آموزش میهد، ارزشیابی میکند، افزود: هر چه ارزشیابی، منطقی، جامعتر و درستتر باشد آموزش را به بهترین نحو ممکن هدایت میکند.
عمادی ادامه داد: آموزش و ارزشیابی توام با یکدیگر هستند و اهمیت این موضوع بر همگان اثبات شده است به همین دلیل در طی دهههای متمادی بخشهای آموزش و امتحانات با هم فعالیت کرده اند.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ارزشیابی اهمیت بسزایی دارد، افزود: در ارزشیابی انسجام ساختاری، فرایندی و روشی کافی در آموزش و پرورش ایران وجود ندارد، چون ارزشیابی را به لحاظ ساختار به صورت جزیرهای دیده ایم.
عمادی عنوان کرد: از ارزشیابی پیش از دبستان تا ارزشیابیهای آغازین قبل از کلاس و یا ارزشیابیهای در طول فرایند آموزش همگی باید در سیاستهای واحدی اتفاق بیفتد و آیین نامه ارزشیابی واحد، این نوع ارزشیابیها را مدیریت کند.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی ازکارهای مهمی که در آموزش و پرورش ایران در حال انجام است، امتحان نهایی است که فارغ التحصیل کردن دانش آموزان هدف نهایی آن است.
وی با اشاره به اینکه کار تصحیح همچنان متکی به فرد است، بیان کرد: در تصحیح اوراق ممکن است اشکالاتی از سوی فرد رخ دهد و این اشکال در کل فرایند تصحیح ادامه پیدا کند و اگر چه اشکال کار این فرد را مصحح دوم میگیرد، اما باز در این مرحله نیز ممکن است اشکالاتی ایجاد شود.
عمادی گفت: با توجه به کمبودهای اعتباری، چندین ضرر به حوزه تصحیح وارد میشود از جمله اینکه عدهای از افرادی که اقدام به تصحیح میکنند، از صحنه خارج میشوند.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ۴ سال اخیر از افراد مختلف که در جهت بهبود روشهای تصحیح ایده داشتند، به منظور تصحیح الکترونیکی پاسخ برگ های آزمون دعوت به عمل آوردیم که به دنبال آن نیز مدلهای مختلف مطرح شد و در مرکز سنجش نیز ارائه شد، سپس نقصها مشاهد شد و نتیجه آن نیز راه اندازی سامانه تصحیح اوراق الکترونیکی شد.
وی با تاکید بر این که این سامانه باید جامع و مانع باشد، تصریح کرد: در مرحله دوم این کار، افراد باید با شیوههای اجرای آن آشنا شوند تا ضمن دریافت آموزشهای لازم به نتایج مورد دلخواه دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/
جزئیات راه اندازی تصحیح الکترونیکی پاسخ برگ های آزمون در وزارت آموزش و پرورش