با حضور وزیر صنایع معاون رئیس جمهور خارجه و مقامات روسی قرارداد واگن سازی بین سازمان گسترش صنایع ایران و شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه به امضا رسید.

قرارداد پسابرجامی نشان دهنده شکست سیاست های ضد ایرانی آمریکا استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره امضای قرارداد ساخت واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه گفت: در این قرارداد پیش بینی شده 80 درصد سهم از آن شرکت روسی و 20 درصد نیز متعلق به سازمان گسترش باشد.

 وی در ادامه افزود: در یکی دو سال اخیر شاهد مناسبات خوبی بین ایران و کشورهایی که در تحریم به ما کمک کرده اند بوده ایم که قرارداد امروز هم یکی از موارد اثبات این مدعات است.

 نعمت زاده تصریح کرد: با روسیه به ویژه بعد از انقلاب اسلامی رابطه دیرینه ای داشته ایم و در حال توسعه مناسبات بین دو کشور هستیم و توافق نامه اخیر در سفر آخر رئیس جمهور به کشور روسیه به امضا رسید و موارد دیگری هم منعقد شده است در آینده به اطلاع عموم خواهیم رساند.

 وزیر صنعت و معدن، تجارت اذعان داشت: علیرغم استقبال خوب مردم از مترو، تعداد واگن ها خیلی کم است و امیدواریم با تولید و عرضه واگن های مناسب این مشکل هم برطرف شود.

 وی در پایان اعلام کرد مذاکرات ما با کشورهای اورآسیا در حال پیگیری است و امیدواریم در ماه اکتبر که وزرای 5 کشور اوراسیایی گرد هم می آیند این قراردادها کامل شده و بتوانیم باکشورهای همسایه رابطه بیشتری برقرار کنیم.

 مدیریت شرکت واگن سازی جدید چرخشی است

 منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در حاشیه این همایش گفت: قرارداد امروز حاصل سفر رئیس جمهور به کشور روسیه است و شرکت ترنس مش بزرگترین شرکت واگن سازی روسیه بوده است که در این توافق نامه 80 درصد از سهم را فاینانس می کنند.

 وی همچنین افزود: یکی از محورهای اصلی توافق نامه ساخت و به مرور زمان به روزرسانی واگن ها در داخل کشور است و قرار گذاشته شده تا مدیریت بین روس ها وایرانی ها به صورت چرخشی انجام شود.

 رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: نیاز کشور به واگن در حال حاضر 8تا 10 هزار عدد است که البته این رقم جدا از نیاز ما به تولید واگن های درون شهری است.

معظمی با اشاره به مقوله صادرات نیز تصریح کرد: در قراردادهای امضاء شده بندهایی آورده‌ایم که مسوولیت صادرات برعهده آلستون یا ترنس مش هلدینگ است، چرا که به شبکه جهانی وصل هستند و خودشان جزو صادرکنندگان عمده به حساب می‌آیند.

معظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات 6000 دستگاه واگن باری که قرار بود توسط وزارت راه و شهرسازی از روسیه به ایران وارد شود،اظهارداشت: قرار بر این شده است که 1100 دستگاه واگن به صورت آماده خریداری و نزدیک به 5000 دستگاه دیگر با مشارکت در داخل کشور تولید شود.

وی در خصوص اینکه چه اتفاقی رخ داد واردات 6000 دستگاه به کشور لغو و به 1100 دستگاه کاهش یافت، گفت: آقای نعمت زاده عنوان کرده بودند که روی ریل می‌خوابند و اجازه نمی‌دهند که این اتفاق صورت گیرد، اما در نهایت بدون این‌که بر روی ریل بخوابند مساله حل شد. با صحبت‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت بدون این که واردات واگن‌های باری به کشور صورت گیرد قرار بر این شد که 1100 دستگاه واگن وارد شده و مابقی آن با مشارکت در داخل تولید شود.

در پایان این جلسه عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت: قراردادهای پسابرجامی نشانه ای از شکست سیاست های ضد ایرانی آمریکاست و نشان دهنده شرایط مناسب و پایدار اقتصادی در آینده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار