چهار هزار نفر از ارامنه داخل و خارج کشور همزمان با نخستین روزهای مرداد سال جاری در آئین زیارتی این کلیسا شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه کریم حسین زاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تاکید ویژه ای نسبت به احترام به اقوام و ادیان الهی دارد، اظهار کرد: دستگاه های اجرایی 20 روز قبل از آغاز مراسم مذهبی ارامنه در این محل حضور یافتند و امکانات رفاهی برای شرکت کنندگان در این آئین را فراهم کردند.

وی با تاکید بر اینکه برای بیش از پنج هزار نفر امکانات رفاهی در قره کلیسا ایجاد شده بود، گفت: حضور مسئولان کشوری در مراسم مذهبی ارامنه نشانگر توجه دولت تدبیر و امید به این مقوله است.

وی با تاکید بر افزایش امکانات رفاهی زائران ارامنی در منطقه قره کلیسا، گفت: در مراسم سال جاری اینترنت پرسرعت نیز برای زائران فراهم شد.

وی با بیان‌ اینکه حضور پر شور ارامنه در این مراسم بدون حاشیه و در امنیت کامل برگزار شد، اظهار کرد: این موضوع نشانگر ظرفیت عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی همچنین از اختصاص سالانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال برای بازسازی قره کلیسا خبر داد و افزود: وجود این کلیسا ظرفیتی برای توسعه بخش گردشگری در چالدران به شمار می رود.

بنای قره کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) در چالدران جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است؛ بیشتر صاحب نظران تاریخ ادیان معتقدند که این کلیسا، قدیمی ترین کلیسای دنیاست.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف شده در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

تاریخچه ساخت این کلیسای قدیمی به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان بر می گردد.

بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپردند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساختند و در قرن هفتم میلادی این نمازخانه به کلیسای بزرگی تبدیل شد.

بسیاری از مسیحیان، فرزندان خود را برای غسل تعمید به این کلیسا می آورند و در آنجا جشن می گیرند، گوسفند قربانی کرده و از خدا و حضرت مسیح (ع) خواسته های خود را طلب می کنند.

انتهای پیام/ب

 حضور چهار هزار ارمنی در آئین سالانه قره کلیسای در چالدران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.