نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: رشته هایی که توسط فنی و حرفه ای آموزش داده می شود باید متناسب با نیاز بازار کار باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد اضافه کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای باید مراقب باشد که مسیر معیوبی را دنبال نکند بلکه رشته ها و روش هایی را انتخاب کند که مشکلات کشور را مرتفع و نیاز جوانان به اشتغال را پاسخگو باشد.

وی که به مناسبت هفته ملی مهارت در دیدار مدیر و معاونان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان سخن می گفت با انتقاد از برخی ناهماهنگی ها در سیستم های آموزشی کشور ابراز عقیده کرد: الآن در دانشگاه های ما رشته هایی ارائه می شود که موجب اتلاف وقت و هزینه مردم شده و نتیجه ای در پیشرفت کشور ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رشته های ارائه شده در دانشگاهها باید متناسب با جنسیت افراد و نیاز بازار باشد تا یک جوان دانشجو پس از اتمام تحصیلات و برای ادامه زندگی بتواند با استفاده از دانشی که آموخته است، کسب درآمد کند.

وی بیکاری را یکی از موانع ازدواج بیان کرد و گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای می تواند با مهارت آموزی و برقراری ارتباط میان حرفه آموزان و بازار کار، گام بزرگی برای برطرف شدن این معضل اجتماعی بردارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان خطاب به مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: از آنجایی که با اشتغال یک مرد می توان بنیان خانواده را پایه ریزی کرد و مسئولیت تأمین معاش خانواده بر عهده مرد است، زمینه حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای مردان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در عین حال افزود: حرفه آموزی و توانمند سازی بانوان نیز باید در دستور کار این اداره کل قرار داشته باشد.
آیت الله طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: عدم توجه به اولویت ها نه تنها خانواده بلکه اجتماع را تحت الشعاع قرار می دهد و بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی، ناشی از همین سوء مدیریت هاست.

وی تصریح کرد: اینکه برخی فضاسازی می کنند که اسلام مخالف فعالیت های اجتماعی و اشتغال زنان است، چیزی جز تخریب و تخطئه نیست، زیرا انتظارات اسلام از زن و مرد متناسب با مسئولیت هایی است که به آنها واگذار شده همانگونه که در برخی مشاغل بر حضور بانوان تأکید شده است.

امام جمعه اصفهان افزود: اسلام مراجعه زنان به پزشک مرد را منع می کند، بنابراین باید بانوانی با حضور در این عرصه، تحصیل کنند تا نیاز جامعه پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: اما الان متأسفانه به خاطر عدم رعایت همین اولویت ها مهندسان زن در جامعه زیاد شده اند و خانم ها برای مراجعه به یک پزشک زن دچار مشکل هستند.

در ابتدای این دیدار، مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با تبریک ایام دهه کرامت و هفته ملی مهارت با ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره کل، گفت: باتوجه به ظرفیت ها و منابع طبیعی کشور می توانیم در حدود 70 هزار شغل داشته باشیم در حالیکه فراوانی 15 هزار شغل ملموس است.

ابوطالب جلالی افزود : متأسفانه در دانشگاه ها فقط یک هزار عنوان شغل آموزش داده می شود که محتوای آن با آنچه مورد نیاز است، فاصله دارد و فنی و حرفه ای نیز حدود پنج هزار عنوان شغل بسته آموزشی آماده کرده است که فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب دارد.

وی خاطر نشان کرد: استرالیا حدود 30 سال پیش با مشکلات اشتغال ما مواجه بود اما با تغییر سیستم آموزشی به مهارت آموزی، اکنون به نقطه ای رسیده است که متأسفانه بسیاری از جوانان ما تلاش دارند به آنجا مهاجرت کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان تصریح کرد: مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی طرح هایی است که پایان سال گذشته تصویب شد و در حال اجرا شدن است که همکاری واحدهای صنعتی را بیش از پیش می طلبد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.