به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور اظهار داشت: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و 727 تن سال 95 با رشد پنج درصدی به 6 هزار و سه تن در چهار ماهه اول امسال رسید.
وی افزود: میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از هزار و 955 تن پارسال با رشد 60 درصدی به سه هزار و 128 تن در چهار ماهه نخست سالجاری رسید.
ارجونی بیان کرد: میزان ترانزیت کالای خروجی از راه آهن زاهدان به مرز سرخس از 2 هزار و 663 تن پارسال با رشد 29 درصدی به سه هزار و 439 تن از ابتدای سال تا کنون رسیده است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان بوده است.
ارجونی اظهار داشت: همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق خط ریلی زاهدان - کویته شامل برنج، کنجد و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد خام بوده است.
وی بیان کرد: میزان تناژ بارگیری چهار ماهه پارسال، 24 هزار و 248 تن بوده که با بارگیری 26 هزار و 62 تن در سال جاری به رشد 7 درصدی رسیده است.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
انتهای پیام/ع