قم؛

وضعیت نامناسب کارگران ساختمانی

شیری گفت:کارگران برای تامین معیشت خانواده خود به مشاغل کاذب ودوم روی می آورند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم گفت: رکود در بازار ساخت‌وساز قدرت خرید کارگر را کاهش می‌دهد و به‌تبع آن مشکلات عدیده‌ای برای خانواده‌های آن‌ها به همراه دارد در ‌‌نهایت سبب می‌شود کارگران برای تامین معیشت خانواده خود به مشاغل کاذب روی بیاورند.

 شیری با اشاره به وضع نامساعد اشتغال و معیشت کارگران ساختمانی استان ادامه داد:در شرایطی که صنعت ساختمان در رکود به سر می‌برد در خوش بینانه‌ترین حالت کارگر ساختمانی 17 روز در ماه با دستمزد روزی 50 هزار تومان امور خود را می‌گذرانند.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه حداکثر درآمد کارگر ساختمانی در استان قم ماهانه 850 هزار تومان است افزود: فعالیت در میان کارگران ساختمانی به صورت فصلی است، عمده کارگران یا بهتر بگوییم همه کارگران ساختمانی برای پیدا کردن کار باید ساعات طولانی در میدان‌های شهر به انتظار بنشینند.

وی با ابراز تاسف از بر زمین ماندن طرح ساماندهی کارگران ساختمانی افزود: 22 هزار کارگر ساختمانی قم پشت سدی از مشکلات قرار دارند و صدایشان به هیچ کجا نمی‌رسد، شاید برای شما جالب باشد که بدانید شغل کارگران ساختمانی در رشته‌های مختلف در زمره مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود.

شیری نبود امنیت شغلی را در میان کارگران ساختمانی را مورد توجه قرار داد و گفت: در صنعت ساختمان سخت‌ترین کار‌ها بر عهده کارگران ساختمانی است این در حالی است که نه حقوق و مزایای مشخصی دارند و نه آینده روشنی از اشتغال، علاوه بر این رقابت نابرابر کارگران ساختمانی غیرایرانی و غیر بومی مشکل دیگری برای این جامعه شده است.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم خاطرنشان کرد: اگرچه هنوز برای معیشت و اشتغال دائمی این کارگران چاره اندیشی نشده است اما پیگیری مسئله بیمه و تصویب موضوع سخت و زیان آور بودن این شغل حداقل‌هایی است که می‌تواند برای قشر زحمت کش کارگر ساختمانی انجام داد.

به گفته وی، در شرایطی که قانون کار پایه حقوق 930 هزار تومان را برای کارگران در نظر گرفته است اما متاسفانه به اقتضای فعالیت کارگران ساختمانی این حداقلی‌ها هم شامل حال آن‌ها نمی‌شود همین موضوع سبب شده که فقر در جامعه کارگری بیداد کند.

شیری با تاکید بر اینکه بهبود وضع کارگران نیاز به همدلی و همراهی برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها دارد تصریح کرد: رکود در بازار ساخت‌وساز قدرت خرید کارگر را کاهش می‌دهد و به‌تبع آن مشکلات عدیده‌ای برای خانواده‌های آن‌ها به همراه دارد در ‌‌نهایت سبب می‌شود کارگران برای تامین معیشت خانواده خود به مشاغل کاذب روی بیاورند.

انتهای پیام/ح

وضعیت نامناسب معیشت  کارگران ساختمانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار