داستان نویسی در افغانستان را می‌توان یکی از پویاترین جریان‌های هنری دانست که پس از موسیقی و شعر بیشترین اقبال را در بین توده مردم داراست.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان داستان نویسی در افغانستان را می‌توان یکی از پویاترین جریان‌های هنری دانست که پس از موسیقی و شعر بیشترین اقبال را در بین توده مردم داراست.

داستان نویسان مهاجر افغان نیز با تولید آثار داستانی خود و کسب رتبه‌های برتر در جشنواره های معتبر جهان سهم به سزایی در پویایی این جریان داشته اند به گونه ای که در سال های اخیر و با فعالیت این افراد شاهد تولد گونه ای ادبی نوینی در ادبیات افغانستان تحت عنوان داستان مهاجرت بوده ایم.

محمدحسین محمدی، خالد حسینی، محمد جواد خاوری و عاصف سلطان زاده را می توان از بزرگان و پیشکسوتان جریان داستان مهاجرت افغانستان دانست. اما سوی دیگر نیز نباید از نقش داستان نویسان جوان مهاجر در شکل گیری این گونه ادبی غافل شد. داستان نویسان جوانی چون سید احمد مدقق، ریحانه بیانی، فاطمه نوری و معصومه امیری که با درخشش در جشنواره های ادبی متعدد توانسته اند جانی تازه به ادبیات مهاجرت ببخشند و توجه منتقدان داستانی را به خود و این گونه ی ادبی جلب سازند.

مجموعه داستان کوتاه «دستمال خامک دوزی» اثر بانو ریحاننه بیانی اثری فاخر در همین زمینه است که از سوی انتشارات تاک در کابل به چاپ رسیده است.

معرفی مجموعه داستان دستمال خامک دوزی به قلم ریحانه بیانی


دستمال خامک دوزی عنوان مجموعه داستان کوتاهی به قلم ریحانه بیانی داستان نویس مهاجر ساکن ایران است که در بهار سال جاری توسط انتشارات تاک در کابل و در تیراژ 550 نسخه به چاپ رسید. در این مجموعه داستان کوتاه که آن را می توان به گونه ای یکی از تازه ترین مجموعه داستان های صنعت نشر در افغانستان نامید، نویسنده سعی داشته تا در قالب سیزده داستان کوتاه و با بهره بردن از یک لحن زنانه به بیان احساسات و دغدغه های زنان و دختران مهاجر بپردازد و خواننده را با روحیات این قشر از مهاجرین افغان آشنا سازد.

حسین ورجانی داستان نویس و منتقد ایرانی در محفل رو نمایی این مجموعه، دستمال خامک دوزی را یکی از برترین داستان های مهاجرت دانست و تصریح کرد: نویسنده در این مجموعه همواره به بیان مضامینی چون بیان فرهنگ مادری در دیار غربت و مصائب دوری از خاک مادری پرداخته و تلاش کرده تا با ایجاد یک فضای غربت متاثر از مهاجرت مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه سازد که همین موضوع باعث بالا رفتن ارزش مطالعاتی این اثر در زمینه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مردم افغانستان گردیده است.

«دستمال خامک دوزی»، «خوابم نمی برد»، «به چی نگاه میکنی آرزو؟»، «مرد عنکبوتی»، «میوه»، «امروز سرت به جایی نخورده؟»، «کلوچه»، «طعم خاک خوب»، «یادداشت»، «کارت ها»، «خونسرد باش» و «زن گربه‌ای»، سیزده عنوان داستان‌های این مجموعه هستند که در ادامه می توانید برشی از داستان دستمال خامک دوزی که عنوان این مجموعه نیز از روی این داستان انتخاب شده هاست را بخوانید.

... سنا آهسته به سوی سلیما رفت و کنارش ایستاد. سلیما بند شد و گوشی را به طرفش گرفت. سنا در حالی که سعی می کرد، موهای آشفته اش را پشت سرش جمع کند زیر لب گفت : «چی بگم ؟»
چشم های سلیما خندیدند: «بگیر!»
گوشی را گرفت و نشست.
صدای مهربانی از گوشی بیرون ریخت:
«سنا؟ سلام مادر جان!»
نگاهش پیچ و خم اسلیمی های ففرش را دنبال می کرد و لبهایش روی هم فشرده می شدند.
صدا بلندتر شد: «سنا جان؟ دخترک قندم، آوازت نمی آیه.»

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار