مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ و میر ماهی ها در تالاب هورالعظیم از دیروز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گزارش کارشناسان در بازدید از تالاب هورالعظیم بیان داشت: بر اساس بازدید از حوضچه شماره 4 از دیروز با تلفات ماهی در تالاب مواجه هستیم.

وی اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر تلفات هزاران قطعه ماهی در هورالعظیم را تکذیب نمود و گفت : برآوردهای تلفات کم تر از 500 قطعه ماهی را نشان می دهد که بیش تر آن ها بچه ماهی بوده است.

لاهیچان زاده علت تلفات ماهی ها را کاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم به دلیل برداشت بی رویه مزارع عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اذعان داشت: همیشه در نیمه های مرداد و شهریور با تلفات ماهی در تالاب ها مواجه هستیم و در روزهای گذشته نیز کم و بیش تلفات ماهی اتفاق افتاده اما از دیروز این تلفات گسترده بوده و در صورت ادامه این شرایط بیش تر می شود.

وی تصریح کرد: افزایش دما و رطوبت، باعث تبخیر بالا و کاهش کیفیت آب می شود که در نهایت کاهش اکسیژن آب و تلفات ماهی ها را به دنبال دارد.

احمدرضا لاهیجان زاده اظهار داشت: از سوی دیگر افزایش سطح زیر کشت به ویژه برنجکاری در بالا دست باعث شده که عمده آب رودخانه به مصرف کشاورزی برسد و ورودی آب به تالاب به حداقل برسد.

وی با انتقاد از مدیریت نشدن کشاورزی در حوضه کرخه، اذعان کرد: رهاسازی آب از سد کرخه در حدود 150 مترمکعب است اما مقدار بسیار ناچیزی از این آب وارد تالاب می شود، این در حالیست که در فروردین ماه با رهاسازی 120 مترمکعب از سد کرخه، آب مناسبی وارد تالاب می شد به طوی که قسمتی از آن نیز به سمت بخش عراقی تالاب هدایت شد.

لاهیجان زاده افزود: آب کرخه از طریق 13 نهر وارد تالاب هورالعظیم می شود، که میزان دقیق ورودی به تالاب و کیفیت آب حوضچه ها در حال بررسی است.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه پساب کشاورزی از زهکش های EMD و CMD وارد هورالعظیم می شود تاکید کرد: با افزایش دما و تبخیر، قطعا غلظت املاح و شوری آب تالاب بالا می رود که این مساله روی مرگ و میر ماهی ها تاثیر دارد.

وی اظهار کرد: در صورت ادامه این روند تلفات ماهی افزایش می یابد.


احمدرضا لاهیجان زاده در ادامه خواستار افزایش رهاسازی آب به هورالعظیم شد و اذعان داشت: با سازمان آب و برق خوزستان برای رهاسازی آب به صورت موجی مذاکره کردیم تا به این ترتیب مقداری از حقابه تالاب تامین شود.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم در مرز ایران و عراق، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین و از مهم ترین تالاب های خاورمیانه است.

انتهای پیام/گ

مرگ و میر ماهی در تالاب هورالعظیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار