مصرف مایعات مناسب از جمله عوامل موثر در پیشگیری از گرمازدگی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛با فرا رسیدن فصل تابستان خطر گرمازدگی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند افزایش یافته و این افراد در صورتیکه موارد خود مراقبتی و بهداشتی را به درستی رعایت نکنند دچار این عارضه خواهند شد.

گرما زدگی به حالتی گفته می شود که آن سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی در هوای گرم ،دچار اختلال می شود و درنتیجه شخص را باعلایمی همچون درد عضلانی، سردرد و سرگیجه در گیر میکند.

با تدوام این روند بدن دچار کمبود شدید آب و افزایش دما شده و در فعالیت و سطح هوشیاری وی اختلال ایجاد می شود که در این حالت فرد دچار حمله گرمایی شده و حتی ممکن است به مرگ وی منجر شود.

دکتر شیرزاد سیفی پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اختلالات عصبی ، عوارض پوستی ، ضعف گرمایی و گرفتگی عضلات را از عوارض ناشی از گرمازدگی دانست و گفت: افراد چاق، مسن، کودکان و افرادی که در هوای گرم فعالیت زیاد دارند و یا در معرض گرما هستند مستعد گرمازدگی بوده و باید بیشتر مراقب باشند.

 سیفی خنک کردن فرد با آب و باد خنک در حالت اولیه و استفاده از پارچه خیس بر روی شکم گردن و کشاله ران را از دیگر راه های درمان گرمازدگی دانست و گفت: اگر فرد هنگام استفاده از پارچه خیس دچار لرز شد باید این کار را متوقف و پس از مدتی دوباره آغاز کرد تا فرد گرما زده به حالت عادی باز گردد.

وی به شهروندان توصیه کرد جهت جلوگیری از بروز گرمازدگی از لباس های مناسب با پوشش نازک ، گشاد و رنگ روشن استفاده کرده تا دچار مشکل نشوند و در فصول گرم سال از مایعات بیشتری استفاده کنند.

این کارشناس بهداشتی نوشیدن شربت آب لیمو دوغ کم نمک، محلول او آر اس، شربت خاک شیر سرد، آب میوه هایی مثل آب هندوانه، و سکنجبین  را در رفع گرمازدگی موثردانست.

انتهای پیام/ م ح

بروز گرمازدگی با افزایش دمای هوا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.