به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید علی حسینی، اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران در نشستی با مدیران مدارس رسمی و خودگردان افغانستان در سراسر ایران در مقر سفارت کشور در تهران سخن می گفت، خاطرنشان کرد که در ٢ سال گذشته با توجه به فرمان رهبر انقلاب اسلامی، حدود ٧٠ هزار دانش آموز بدون اسناد اقامتی در مدارس دولتی ايران ثبت نام شده اند.
وی افزود، امسال و با پيگيری های جدی نمايندگی معارف سفارت افغانستان و تمديد زمان نوبت دهی و ثبت نام این دانش آموزان فاقد سند اقامتی، تخمين زده می شود تا ٤٥ هزار دانش آموز جديد در مدارس دولتي ايران ثبت نام شوند.
حسینی در ادامه تأکید کرد که تلاش نمايندگی معارف سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران اين است كه همه كودكان مهاجر افغانستانی به آموزش استاندارد دسترسی داشته باشند و در اين زمينه رايزنی های خوبی را با وزارت آموزش و پرورش ايران و نهادهاي ذيربط آغاز كرده اند.
وی افزود: نمایندگی معارف سفارت افغانستان در تهران تلاش های گسترده ای را برای سر و سامان دادن به وضعیت مدارس رسمی و خودگردان افغانستان در ایران آغاز کرده است.
حسینی بیان داشت، پیش از این سه تفاهمنامه همکاری میان دو کشور در بخش معارف به امضا رسیده، اما عملی نشده است.
او خاطرنشان کرد که در گفتگوهای جدید استراتژیک میان افغانستان در ۵ کمیته، مسائل مربوط به معارف، دانش آموزان افغانستانی و همچنین مدارس رسمی و خودگردان را برای درج در یک تفاهمنامه جدید مطرح کرده اند و تصمیم دارند با توجه به پیشنهادهای مدیران مدارس افغانستانی، مذاکرات در این قسمت را دنبال کنند.
وی با بیان این که دو دهه است که مدارس خودگردان افغانستانی در ایران فعال هستند، گفت که این مدارس برای جلوگیری از محرومیت کودکان افغانستانی از آموزش و پرورش، دستآوردهای خوبی در سال های گذشته داشته اند.
این در حالی است که به دنبال حکم تاریخی آیت الله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی ایران، شمولیت ۷۰ هزار دانش آموز افغانستانی فاقد اسناد اقامتی، از جایگاه و اهمیت کار مدارس خودگردان و تعداد دانش آموزان این مدارس کاسته شده است.
اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران که با مدیران مدارس رسمی و همچنین خودگردان افغانستانی در ایران صحبت می کرد، می گوید که تلاش می کند در هماهنگی بیشتر و دوجانبه با مدیران مدارس خودگردان و همچنین هماهنگی با وزارت معارف در کابل و از سوی دیگر، مذاکرات با مقام های ایرانی، تا حد توان از مشکلات این مدارس بکاهند.
به گفته سید علی حسینی، بر اساس قوانین اسلامی ایران، فعالیت مدارس خودگردان افغانستانی در این کشور، غیرقانونی است، اما بنابر تقاضاهای مقام های سفارت افغانستان در ایران، مقام های ایرانی بر فعالیت و کار این مدارس سخت نگرفته اند.
وی افزود، بر اساس آمارهای رسیده به آن ها، فعلا ۲۴ مدرسه خودگردان افغانستانی در ایران فعالیت می کند که با برخی مشکلات نیز مواجه هستند و او در هماهنگی با وزارت معارف و مذاکرات با مقام های ایرانی، تلاش دارد این مشکلات تا حد توان برطرف کند. البته به گفته آقای حسینی، علاوه بر این ۲۴ مکتب خودگردان، ۲۱ مدرسه رسمی و ثبت شده افغانستانی در وزارت آموزش و پرورش ایران نیز فعالیت دارند که کارهای خود به صورت منظم و بدون مشکل دنبال می کنند.
وی خاطرنشان کرد که مدارس خودگردان نیز با تکمیل شرایط وزارت آموزش و پرورش ایران می توانند جواز رسمی فعالیت دریافت کنند.
آواپرس نوشت: در ابتدای این نشست، هارون نجم پور، شارژدافیر و سرپرست سفارت افغانستان در تهران، خاطرنشان کرد که فعالیت های مدارس افغانستانی در ایران با وجود نبود امکانات لازم، برای خدمت به کودکان کشور، موفق بوده است.
نجم پور با بیان این که از مشکلات مدارس افغانستانی در ایران به خصوص مدارس خودگردان آگاه هستند، از مدیران این مدارس خواست تا پیشنهادهای مشخص شان را ارائه کنند تا در جریان مذاکرات استراتژیک افغانستان و ایران مطرح گردیده و یک چارچوب حقوقی برای این مدارس ایجاد شود.
او ضمن قدردانی از تلاش های چند ماهه و جدید اتشه معارف افغانستان، تأکید کرد کرد که مشکل مهاجر و وضعیت آن ها در رأس گفتگوهای حکومت وحدت ملی با کشورهای مهاجرپذیر به خصوص ایران و پاکستان قرار داشته و در محراق توجه بوده است.
در این نشست، مدیران مدارس خودگردان افغانستان که از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم و یزد شرکت کرده بودند، برخی از مشکلات این مدارس را مطرح کرده و خواستار کمک به حل آن شدند. مشکلات در اجاره مکان های مناسب آموزشی، کیفیت پایین درسی و عدم نظارت کافی، مشکلات در تأیید سندهای فارغ التحصیلی از این مدارس که برای تأیید باید به افغانستان فرستاده شود، مشکلات آموزش دانش آموزان اهل سنت، دسترسی به کتاب درسی، مشکلات بودجه ای و مالی و... از جمله مهمترین مشکلاتی بودند که در نشست معارفه با اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران مطرح شد.
مدیران مدارس خودگردان در این نشست، تأکید کردند که با وجود فرمان رهبر انقلاب اسلامی ایران برای ثبت نام دانش آموزان فاقد اسناد اقامتی، این مدارس هنوز جایگاه خود را دارند و دانش آموزان زیادی در آن درس می خوانند.
به گفته این مدیران، در برخی مناطق، مدارس ایرانی ظرفیت لازم را برای پذیرش همه دانش آموزان افغانستانی فاقد اسناد اقامتی ندارند و به همین دلیل، کودکان مهاجر به مدارس خودگردان مراجعه می کنند. از سوی دیگر، برخی از کودکان مهاجر دارای سنین بالاتر نیز در مدارس خودگردان مشغول به آموزش می شوند.
اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران با دریافت مشکلات این مدارس، وعده دارد که از هیچ تلاشی برای حل آن ها دریغ نخواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد که در قسمت مدارس خودگردان، از وزارت آموزش و پرورش ایران خواسته اند که در قسمت دادن مجوز به این مدارس با نمایندگی معارف افغانستان در تهران همکاری کنند و مذاکرات در این قسمت ادامه دارد.
انتهای پیام/
برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید