به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به اظهارات اخیر برخی اعضای شورای اسلامی شهر که در رسانه ها نیز بازتاب داشته است، اظهار داشت: می گویند سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری تهران باید براساس آئین نامه معاملات شهرداری تهران عمل کنند، حال آن که در ماده 84 قانون شهرداری به صراحت آمده است که سازمان ها و موسسات وابسته به شهرداری دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و با اصول بازرگانی اداره می شوند.
وی ادامه داد: اساسا فلسفه ایجاد موسسات، سازمان ها و شرکت ها در شهرداری این است که بر اساس اصول بازرگانی اداره شوند و باعث ایجاد سرعت در اجرای فرایندها و مسئولیت های شهرداری که تاخیر در اجرای آن موجب ناکارآمدی می شود، شوند و انجام امور در بروکراسی پیچیده و زمان بر آئین نامه معاملات گرفتار نشود.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به موضوع انجام ترک تشریفات در معدود فرآیندهای معاملات شهرداری اشاره کرد و گفت: محال ممکن است حتی یک شهر کوچک بتواند تمام فرآیندهای اجرایی خود را از طریق برگزاری مزایده و مناقصه عمومی انجام دهد و به همین دلیل قانون گذار در آئین نامه معاملات شهرداری تهران معاملات را به 3 دسته جزیی، متوسط و عمده تقسیم کرده است و البته معاملات متوسط در این قانون با اخذ استعلام از فروشندگان یا انجام دهندگان کار یا خدمت مورد احتیاج که عدد آن کمتر از 3 نباشد و بر مبنای بهای کمتر اقدام صورت می پذیرد.
وی ادامه داد: قانون گذار در ماده 31 آئین نامه معاملات شهرداری تهران، قریب به 15 مورد به شهرداری اجازه ترک تشریفات معاملات عمده را داده است و همچنین در ماده 12 این آئین نامه نیز سیر مراحل انجام مناقصه به صورت محدود را تجویز کرده است که در تمام این موارد هدف جلوگیری از زمان بر شدن و یا غیر اجرایی شدن فرآیندهای شهرداری بوده است و اینکه از منظری متفاوت به این موضوع پرداخته شود کار صحیحی نیست.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا گفت: امروز حدود 75 درصد از فرآیندهای اجرایی شهرداری در معاملات از طریق مناقصات عمومی، محدود و اخذ استعلام انجام می پذیرد که هر 3 این موارد از مصادیق قانونی مندرج در آئین نامه معاملات شهرداری تهران است و نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است.
انتهای پیام/