بانویی موفق که روحیه پر تلاشی داشته و توانسته آرزوهایشان را عینیت بخشد، فردی که نه تنها خود، بلکه دیگرانی را هم به دنبال خود در مسیر موفقیت همراه کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بازی های تلفن همراه یکی از سرگر می هایی است که طرفدارانی زیادی دارد اما این بازی ها اکثرا وارداتی هستند و تا 8 سال پیش کشور ما تنها مصرف کننده این بازی ها بود .

به سراغ بانویی رفتیم که در این زمینه گام هایی بزرگی برداشته است.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

فاطمه خدایی هستم   مهندس نرم افزار  و از سال 87 فعالیت خود را آغاز کردم مدیر عامل شرکت همراه فجر هستم  اولین شرکت تولید کننده ی بازی های تلفن همراه در سطح کشور

چطور به فکر ساخت بازی های بومی تلفن همراه  افتادید؟

بازی های رایانه ای تولید شده به ویژه در غرب دو دسته اند، دسته اول بدون هدف خاصی و مطابق با فرهنگ خودشان است که در این مورد هم ما به مشکل می خوریم. علت این مسئله به اختلاف فرهنگی ما با غرب بازمی گردد. چرا که فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت داشته و مسائلی که برای آنها ارزش اند برای ما خلاف اعتقاداتمان است. آنها به نوعی در بازی هایشان به فرهنگ بومی خود می پردازند و به همین علت خانواده هایشان دچار نگرانی نمی شوند. دسته دوم بازی های هدفمندی است که قصد مبارزه با اسلام را دارند. در این نوع از بازی های رایانه ای یک سری از نمادهای اسلامی را هدف گرفته و یا اینکه مسلمانان را در قالب گروه هایی تروریست معرفی می کند یا مثلا در بخشی از این بازی های موضوع حمله به ایران مطرح می شود و به این شکل با طرح کاراکترهای منفی اذهان را به سمت داشتن تصویری منفی از اسلام و ایران هدایت می کند و متاسفانه ما در خود ایران گاها شاهد تاثیرگذاری این مسائل در میان جوانان هستیم.در کنار این مورد می توان به بحث فرهنگ غلط و مخرب غیر اخلاقی که با این بازی ها در میان کودکان رواج می یابد هم اشاره کرد که خطر بیشتری برای فرهنگ کشورمان دارد و باید خانواده ها نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند. بنیاد ملی بازی های رایانه ای می تواند با ایجاد نظام رده بندی به این مسئله در خصوص بازی های خارجی و حتی بازی های داخلی (با توجه به میزان خشونت) بپردازد. مثلا بازی هایی داریم که برای بالای 12 سال و یا کمتر از این سن یا بالای 25 سال تعریف شده و به این مسئله هم در کشورهای مختلف توجه می شود ولی در کشور ما متاسفانه این موضوع اصلا رعایت نمی شود. این موضوعی است که همچون کتاب های متناسب با سنین مختلف در موضوع انیمیشن ها و بازی ها هم باید رعایت شود.

چرا در بحث بازی های رایانه ای ایران بیشتر مصرف کننده است؟

متاسفانه این وضعیت حاصل ضعف ما در بعد نرم افزاری جهت ساخت بازی های رایانه ای و همچنین عدم رعایت قانون کپی رایت است. مثلا بازی که میلیاردی برای آن در خارج از کشور هزینه شده و باید با تعرفه خاصی (بین 15 تا 20 دلار) به دست کاربر برسد در ایران با کمترین هزینه (500 تا هزار تومان) تهیه شده و با انتقال به لوح های فشرده با هزینه ای بالغ بر دو یا سه هزار تومان به دست کاربر می رسد. به نظر شما یک تولید کننده در این عرصه با این هزینه ها و کمبود بودجه ها در کنار کمبود منابع انسانی متخصص تا چه حد می تواند، کار کند و شرکت موفقی باشد. ولی با تمام این مسائل شرکت های فعال در این زمینه تا کنون در کشورمان خوب عمل کرده اند و گاها با ساخت بازی که با یک پنجاهم بازی مشابه خارجی به پایان رسیده، توانسته اند نصف یا بیشتر کیفیت بازی وارداتی را داشته باشند.

تیم شما چند نفر هستند؟

در حال حاضر، شرکت برنامه نویسان فجر 8 نفر ثابت دارد که در همه پروژه ها شرکت می کنند. برای این بازی خاص، 4 نفر (برنامه نویس، طراح، گرافیک، صدا و تست) در حال کار بوده اند.

 

چه رتبه هایی کسب کردید؟

 کارآفرین برتر سال 90 و 91شناخته شدم.

تسهیلات لازم برای راه اندازی شرکت چطور فراهم کردید؟

ما هم مثل خیلی از جوانها مشکلات مالی داشتیم اوایل کار تمامی اعضا ء با لپ تاب و تبلت  و ،وسایل خودشان کار آغاز کردن بعد بوسیله ی وامی که از مرکز رشد دانشگاه قم دریافت کردیم مقداری تجهیزات اضافه کردیم .

در حال حاضر چه مشکلاتی دارید؟

موضوع کپی رایت ها ما مشکل قانون داریم و این کمبود برای تولیدکنندگان بسیار مضر است و مورد دیگر هم کم داشتن نیروی متخصص در این زمینه می باشد و باید گفت که در برخی زمینه ها اصلا نیروی متخصصی نداریم چرا که این صنعت فعلا در کشور نوپاست و تا تربیت نیروهای باتجربه برای ساخت بازی های رایانه ای زمان می بردعدم حمایت دولت از این بخش هم مورد دیگری است که در توضیح آن باید بگویم که حمایت های صورت گرفته تا به امروز بسیار کم بوده و با توجه به اینکه در کل دنیا این بخش از بهترین و سودآورترین صنعت هاست. توجه به بنگاه های زودبازده یکی از راهکارهای اقتصادی است و دولت برای رسیدن به این هدف باید برای این شرکت ها به عنوان بنگاه های زود بازده سرمایه گذاری کند. امروز بسیاری از بازی ها(خصوصا بازی های پی سی و آنلاین) از کشورهای مختلف را در جشنواره ها می بینیم که مقام می آورند و این در حالی است که چنین توانایی در صنعت بازی های رایانه ای کشورمان هم وجود دارد و در صورت حمایت قادر به ارزآوری خوبی است.

انتهای پیام/ت

بومی سازی بازی های تلفن همراه

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدى
۲۳:۱۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
خانم خدايى عزيز سلام عليكم بسيار مايل هستم در زمينه كارآفرينى و سرمايه گذارى باهم گفتگويى داشته باشيم .
آخرین اخبار