به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کمپانی ژاپنی مزدا برای اولین بار در 10 سال گذشته نسخه کوپه و کانورتیبل را ارائه کرده که MX-5 RF نامیده میشود. حروف RF به Retractable Fastback اشاره دارد که اساس یک خودرو با سقف سخت بوده و بهصورت الکتریکی باز و بسته میشود.
این ژاپنی 30000 دلاری دارای موتور درون خطی4 سیلندر با حجم موتور 2000سی سی از نوع اسکای اکتیو است که می تواند 155 اسب بخار و 148نیوتن بر متر نیرو تولید کند.گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو شتاب0 تا 100 در حدود7.4 ثانیه طی کند و در ادامه می تواند سرعت خود را به 130 مایل بر ساعت برساند.
زمانی که سقف بسته باشد خودرو شبیه یک کوپه است اما با گذشت 13 ثانیه شما یک خودروی اسپورت روباز و زیبا خواهید داشت. فرایند انجام این کار یک رویداد واقعی بوده و نگاه کردن به آن لذت خاصی دارد.
در مکانیسم این سقف حدود 45 کیلوگرم به وزن خودرو اضافه شده اما در تبدیل مدل سقف نرم به سقف سخت تغییرات چندانی صورت نگرفته است.
داخل کابین شاهد همان موقعیت رانندگی نسبتاً عجیبی خواهید بود که در مدل سقف نرم میبینید. برای مثال غربیلک فرمان را نمیتوان تنظیم نمود و از سویی فضای سر برای رانندههای قدبلند در هنگام بسته بودن سقف محدود خواهد بود. معماری پایه کابین نیز با مدل سقف نرم یکسان است اگرچه که RF به منظور آرامش داشتن بیشتر نسبت به MX-5 طراحی شده است.
دیگر تغییر کوچک خودروی RF گزینهی استفاده از گیربکس اتوماتیک است که بهطور معمول آن را در برادر سقف نرم نمیبینید. هرچند هنوز هم گیربکس 6 سرعته دستی با پیشرانهی قدرتمندتر 2 لیتری 158 اسب بخاری همراه است. استفاده از گیربکس اتوماتیک حدود 2 هزار پوند دیگر را به بهای خودرو اضافه میکند.
همانگونه که میدانیم، قوای محرکهی این خودرو عملکرد مناسبی دارد. در دورهای بالای 3 هزار پیشرانه روی دیگر خود را نشان داده و شما را به فشار بیشتر روی پدال گاز تشویق میکند. اضافه وزن اندک خودرو تاثیری جزئی روی کارایی خودرو دارد (شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.4 ثانیهای).
یک تغییر واضح بین مدل RF و سقف نرم در بزرگراه دیده میشود. اگرچه که بخش عقبی سقف شاید جزئی از آن به نظر آید اما در سرعتهای بالا این بخش تلاطم زیادی را ایجاد میکند به گونهای که برای صحبت با سرنشین کناری باید صدای خود را بالا ببرید و در نهایت هم تصمیم میگیرید که سقف را ببندید. در این حالت فضای آرامی خواهید داشت.
اما یک خودروی اسپورت، در راههای پرپیچوخم خود را نشان میدهد. به منظور خنثی کردن اضافه وزن فرمان خودرو بازنگری و سیستم تعلیق سفتتر شده اما هنوز هم کاملاً نرم و لذتبخش است. همانند MX-5 استاندارد با رسیدن به پیچ شاهد تکانهای زیاد بدنه خواهید بود اما همین امر به شما اجازه میدهد بفهمید که دقیقاً چسبندگی خودرو تا چه حد بوده و چه مقدار میتوان آن را تحت فشار گذاشت.
از نظر کاربردی RF محدودتر از نسخه استاندارد است. صندوقعقب 130 لیتری خودرو عمیق بوده اما پهنای زیادی ندارد و کابین نیز از نظر فضاهای ذخیرهای نامناسب ارزیابی میشود.
مزدا mx_5 RF از گزینه های مناسب برای زوج های جوانی است که به دنبال خودرویی اسپورت و کانورتیبل بوده و صد البته در نظر ندارند تا هزینه زیادی هم صرف خرید خودرو کنند.
انتهای پیام/