کارشناس روابط بین‌الملل سفر اردوغان به عربستان را گامی در راستای کاهش بحران و تلاش برای حفظ و ارتقای روابط ترکیه-ریاض دانست.

سید محمد ساداتی‌نژاد کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلایل بی‌نتیجه ماندن سفر اردوغان به عربستان اظهار داشت: اگر روابط ترکیه با عربستان در طول سال‌های گذشته را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که روابط دوجانبه و روند همکاری این دو کشور در جریان تحولات مربوط به سوریه ارتفا یافت و تقویت شد. در عین حال با طولانی شدن بحران در سوریه، اهداف و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور‌ها دچار تناقضات و تعارضاتی شد تا جایی که شاهد افت و خیز‌هایی در روابط آنکارا و ریاض به ویژه بعد از کودتای نافرجام ترکیه بودیم که عربستان متهم به حمایت از آن شد.

وی افزود: در عین حال بعد از مدتی این دو کشور در راستای اهداف منطقه‌ای و بین المللی خود، اقدام به بازسازی روابط دوجانبه خود کردند. اما بحران قطر و قطع روابط عربستان و سه کشور دیگر با دوحه و محاصره و ارائه شروط ١٣ گانه برای قطر که از جمله آن قطع حمایت و پشتیبانی دوحه از اخوان المسلمین بود، چالشی دیگری را برای روابط ترکیه با عربستان ایجاد کرد که تشدید آن می‌توانست موجب آسیب دیدگی روابط ترکیه و عربستان شود، امری که هر دو طرف و از آن پرهیز داشتند.

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به هدف سفر اردغان به عربستان تصریح کرد: با توجه به اینکه تشدید بحران در روابط قطر و عربستان، در شرایط فعلی منطقه به سود ترکیه نیست و از طرفی نظر به هم سو بودن ترکیه و قطر در حمایت از اخوان المسلمین و همچنین موضوع تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در قطر، طبیعی بود که اردوغان به دنبال تلاش برای حل سریعتر این بحران باشد.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه تشدید بحران در منطقه به نفع ترکیه نیست تصریح کرد: سفر اردوغان به عربستان، کویت و قطر در روز‌های یکشنبه و دوشنبه این هفته، تلاشی برای جلوگیری از تشدید بحران و کمک به حل آن و حمایت از تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت برای کاهش بحران در روابط چهار کشور عربی و شورای همکاری خلیج فارس با قطر بود. چرا که ترکیه تشدید این بحران را به نفع خود نمی‌داند.

وی بیان داشت: اگرچه سفر اردوغان همانطور که توسط رسانه‌ها نیز اعلام شده است، نتیجه خاصی در بر نداشته است، اما بدون شک گامی در راستای کاهش بحران و یا جلوگیری از تشدید آن و تلاش برای حفظ و ارتقای روابط ترکیه با عربستان و قطر و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود و تاثیرات خود را بر کاهش تنش و بحران در روابط قطر و عربستان خواهد داشت.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد ترکیه بر روی روابط دوجانبه خود با قطر سرمایه‌گذاری بیشتری کرده چرا که دو کشور سیاست‌های هم سویی با یکدیگر دارند و تاسیس پایگاه نظامی در قطر که شاید زیاد خوشایند طرف عربستانی نباشد، نیز گواه و شاهدی بر این مسئله است.

انتهای پیام/

ساخت پایگاه نظامی ترکیه در قطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار