دبیر در سیصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر مطرح کرد؛

تغییر حجم کار و کاربری از جمله علل تاخیر در پروژه‌ها

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در طراحی و برنامه ریزی بررسی مجدد مطالعات، تغییر نقشه و مشخصات، تایید نقشه، تغییر حجم کار و تغییر کاربری از جمله علل تاخیر در پروژهها را شامل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعداد کل و ماهیت پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران اظهار داشت: کل پروژه های شهرداری در مناطق و معاونت ها شامل ۲ هزار و ۲۲۴ پروژه بود که ۳۰۱ پروژه مربوط به معاونت ها و یک هزار و ۹۲۳ پروژه مربوط به مناطق شهرداری تهران می‌شود.

وی افزود: همچنین تعداد پروژه‌های مستمر نگهداشت در مجموع یک هزار و ۵۸۹ پروژه است که یک هزار و ۳۵۸ پروژه مربوط مناطق و ۲۰۴ پروژه مربوط به معاونت ها است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر عمرانی در مناطق ۵۳۸ پروژه و معاونت‌ها ۹۷ پروژه است. تعداد پروژه های سرمایه‌ای غیرمستمر عمرانی جدید ۲۰۹ پروژه در مجموع است که ۱۸۸ پروژه مربوط به مناطق و ۲۱ پروژه مربوط به معاونت‌ها می‌شود، همچنین تعداد پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) نیمه‌تمام در مناطق ۳۵۰پروژه و در معاونت‌ها ۷۶ پروژه است.

وی ادامه داد: پروژه‌های بررسی شده غیر مستمر عمرانی از ۵۳۸ پروژه مربوط به مناطق 531 پروژه بازدید شده است و همچنین 95 پروژه در معاونت‌ها را کارشناسان کمیسیون برنامه بودجه بازدید کرده‌اند. پروژه های مستمر (نگهداشت ) در کل 1589 پروژه بوده که 1544 پروژه بررسی شده است.

دبیر ادامه داد: لازم به ذکر است پروژه‌های بازدید نشده غیرمستمر و بررسی شده مستمر، پروژه‌هایی هستند که به علت حذف اعتبار، عدم ورود اطلاعات در سامانه کنترل پروژه شهرداری و عدم همکاری برخی از واحدها امکان نظارت نبوده است.

وی در ادامه به علت تاخیر پروژه‌های سرمایه‌ای غیرمستمر (عمرانی) اشاره کرد و گفت: زمین، طراحی و برنامه ریزی، پیمانکاری، منابع مالی و اجرا از جمله مواردی هستند که سبب به تاخیر افتادن پروژه‌های غیر مستمر(عمرانی) شده‌اند. در مجموع 26 مورد تاخیر مربوط به زمین، 36 مورد مربوط به طراحی و برنامه ریزی، 17 مورد مربوط به پیمانکار، 113 مورد مالی، 12 مورد اجرا و 64 مورد سایر عوامل بوده است که سبب تاخیر در اجرای پروژه‌های شهرداری تهران شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مشکلات زمین شامل تامین زمین، معارض ملکی می شود و همچنین در طراحی و برنامه ریزی بررسی مجدد مطالعات،تغییر نقشه و مشخصات، تایید نقشه، تغییر حجم کار و تغییر کاربری از جمله علل تاخیر در پروژه ها را شامل شده‌اند.

دبیر گفت: موارد تغييرات پروژه‌های غیرمستمر بازديد شده مجموعا 808 مورد است، 97 مورد مربوط به تغییر در ساختار شروع، 537 مورد تغییر در سال خاتمه و 174 مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه می‌شود.

وی در ادامه به تاخیر در پروژه‌های نگهداشت(مستمر) اشاره کرد و گفت: از علل دیگر تاخیر در اجرای پروژه‌های نگهداشت، عدم ابلاغ و عدم تعهد کل اعتبار پروژه‌ها است. طبق بررسی انجام شده معادل 6% از اعتبار مصوب ابلاغ نشده و 7.3% از اعتبار مصوب تعهد نشده است.

دبیر در خصوص نحوه‌ی واگذاری پروژه‌ها توسط موسسات وابسته گفت: 22.2 درصد در مناقصه عمومی، 2.5 درصد در مناقصه محدود، 23.6 درصد در ترک تشریفات و 51.7 درصد در استعلامی بوده است. ترک تشریفات شامل انجام عملیات به صورت امانی (خرید و اجرا)، واگذاری به بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های وابسته به شهرداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای شهرداری تهران برای پروژه های مستمر درصد پیشرفت در زمان بازدید 93.56 درصد و برای پروژه های غیر مستمر 94.75 درصد بوده است که در مجموع میانگین پیشرفت در سال 66.07 درصد می‌شود که 33.09 درصد عقب تر از میزان انتظار بوده است.

دبیر در ادامه به مشکلات اجرایی اشاره کرد و گفت: عدم مطالعات کافی و برآورد صحيح و دقيق کل اعتبار مورد نياز جهت پروژه‌ها قبل از پيشنهاد پروژه و تامین اعتبار برای پروژه‌هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند، روش تأييد قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مركز همواره با صرف زمان زيادی همراه است، فقدان برنامه زمانبندی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، عدم پرداخت به موقع مطالبات پيمانكاران، عدم اجرای پاركينگ در برخی از پروژه‌ها و مشكلات پرداخت اعتبارات غيرنقدی از جمله مشکلات عمومی در اجرای پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در اجرای پروژه ها و با بیان پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه برای برطرف کردن این مشکلات افزود: به منظور تسهيل در اجرای پروژه‌های سرمايه‌ای، قبل از شروع عمليات اجرايی، واحد اجرايی باید در قالب یک پروژه مطالعاتی نسبت به انجام مطالعات فاز صفر، یک و 2 اقدام کنند و در صورت تصویب مطالعات انجام شده، اعتبار آن را به واحدهای اجرایی ابلاغ کند.

وی یادآور شد: در مورد رفع معارض پروژه‌ها به نحوی اقدام شود كه قبل از شروع عملیات اجرایی یا به موازات آن اقدام لازم انجام شود، ضروری است قبل از هرگونه اقدام در مورد تغيير كاربری، بهره‌برداری و یا عنوان پروژه‌های مصوب، موضوع با ارائه مستندات لازم و گزارش توجيهی به تصويب شورای اسلامی شهر تهران برسد، پيشنهاد می‌شود شهرداری تهران در طراحی بوستان‌ها، سرويس‌های بهداشتی، ساختمان‌های اداری –خدماتی و سامانه‌های حمل و نقل عمومی، نياز ذينفعان اعم از معلولان و سالمندان را با بررسی ميدانی مشخص و مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: پروژه‌ها بايد بر اساس شاخص‌های حجم كار، اعتبار، نوع سازه و توان اجرایی و گردش مالی لازم و وظایف سازمانی تفكيک شوند تا مناطق از ورود به اجرای پروژه‌های بزرگ، پيچيده فرامنطقه‌ای و نيازمند توان تخصصی بالا منع شوند، قبل از هرگونه اقدام در مورد ایجاد تعهد مازاد بر اعتبارات مصوب، افزايش حجم عمليات و يا تغییر زمانبندی اجرا مندرج در بودجه مصوب و سایر مجوزهای قانونی، واحد اجرایی ذی‌ربط ملزم به ارائه گزارش توجیهی به منظور اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران شود، تمام واحدهای اجرایی شهرداری از اجرای پروژه‌های غیرمصوب (فاقد) منع شوند.

دبیر ادامه داد: دستورالعمل‌ها و معیارها و استانداردهای ضوابط فنی و اجرایی پروژه‌های شهرداری تهران تهیه و بر اساس آن اقدام شود و در پیشنهاد پروژه‌های جدید مرتبط با سایر سازمان ها، موافقت سازمان های مرتبط از قبیل سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و غیره اخذ شود، تمام واحدهای شهرداری تهران که از اعتبارات تملک دارایی مالی سرمایه‌ای استفاده می‌کنند، موظف باشند اطلاعات مربوط به پروژه‌های خود را در سامانه نظارت تکمیل کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین شهرداری تهران موظف شود در تدوین لایحه بودجه سال 1397 اطلاعات مربوط به همه کد پروژه‌ها را به طور صحیح درج کند، به طوری که در تمامی سامانه‌های شهرداری این اطلاعات یکنواخت باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار