هدایت الله خادمی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اظهار نظر ریاحی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مبنی بر رشد صعودی مصرف بنزین و پیشنهادش در خصوص افزایش قیمت این سوخت اظهار داشت:َ از ابتدا نیز گفته بودیم که حذف کارت سوخت به نفع قاچاقیان بوده، میزان قاچاق سوخت افزایش و بهشتی را برای وارد کنندکان به وجود خواهد آورد.
وی با بین اینکه غیرواقعی نشان دادن مصرف داخلی یکی دیگر از عواقب حذف کارت سوخت است، افزود: وقتی مصرف واقعی را غیر واقعی نشان دهند، بخش اعظمی از سوخت قاچاق شده و زمانی که دست به تغییر قیمت بزنند ،مردم توان پرداخت آنرا نخواهند داشت، اینجاست که دوباره از دولت می خواهند سوبسید بدهد، ولی بازهم دور باطل قاچاق و واردات تکرار شده با این شرایط سیکل معیوب 15 سال گذشته شروع خواهد شد.
خادمی در تشریح غیر واقعی نشان دادن مصر ف داخلی تصریح کرد: وقتی شفاف سازی و کنترل در سوخت صورت گیرد، امکان دارد تانکر حامل سوخت به طور کامل در جایگاه خالی نشود چراکه همه امور بطور دستی ثبت می شود اما هنگامی که کار از طریق سامانه انجام شده و مجهز به کارت باشد مشخص می شود چه میزان سوخت درکجا و به چه شکل مصرف شده و از این رو قاچاق به شکل حجیم و گسترده رخ نخواهد داد.
وی ادامه داد: قاچاق که صورت می گیرد فکر می کنیم که تمام آن میزان سوخت تولیدی از پالایشگاه و واردات را مصرف کرده ایم در حالیکه این طور نبوده واین در واقع همان مصرف غیرواقعی است.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قاچاق، به حجم واردات افزوده و منافع بسیاری را عاید مافیای سوخت می کند و به جای آنکه به جایگاه حقیقی خود در رتبه کشورهای صادر کننده سوخت دست یابیم ، همچنان واردکننده باقی خواهیم ماند.
خادمی با اشاره به مطرح بودن دو نرخی شدن قیمت سوخت، گفت: با اینکه در آن زمان مشخص کردن یک نرخ را به دولت واگذار کرده و امکان بی اثر کردن نرخ ،در نظر گرفتن کارت سوخت و سهمیه بندی به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع کشور و کوتاهی دست قاچاقچیان، واردکنندگان و باندها برایش وجود داشت، اما دولت به حذف کارت سوخت اهتمام ورزید.
وی با بیان اینکه مجلس نهم دولت را مکلف به صدور کارت سوخت برای تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین کرده بود، افزود: اما وزارت نفت آن را اجرا نکرد این موضوع دوباره به مجلس دهم راه یافته و دو نرخی شدن و کارت سوخت حذف شد.
نایب رییس کمیسیون انرژی بیان داشت: بالاخره با تلاش های انجام شده مصوب کردیم که حداقل کارت سوخت استفاده شود ولی وزارت نفت در عمل به این موضوع جامه عمل نپوشاند که باید علت آن بررسی شود.
خادمی درباره راهکار کنترل افزایش نگران کننده مصرف بنزین گفت: افزایش قیمت راهکار منطقی نیست، فعلا چنین چیزی مد نظر نبوده و برای حل این موضوع، باید سیاست ها را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: کمیسیون انرژی طبق وظایف خود این موضوع را پیگیری خواهد کرد اما باید اذعان داشت که نظارت های مجلس ضعیف شده و متاسفانه گروه بازی هایی بوجود آمده که باعث از بین رفتن شایسته سالاری شده است.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: متاسفانه در مجلس وقتی وزیر یک گروه، مرتکب اشکالاتی هر چند در حد هدر دادن منابع کشور شود،آنها برحسب حمایت می گویند اشکال ندارد.
خادمی در پایان گفت: امروزه در اکثر موارد کارها به نحوی که باید به نفع مملکت، کارشناسی شده و واقعی؛ بررسی و پیگیری شود ،صورت نگرفته و متاسفانه بر حسب گروه، حزب، طایفه ای، دوستی و خانواده انجام می شود .همین نیز باعث می شود تا کشور 80 میلیون نفری با این همه منابع، با جوان بیکار و رکود اقتصادی روبه رو باشد.
انتهای پیام/
که البته این قاچاق ربطی به مافیایه قاچاق سوخت به طور حجیم نداره....گران کردم بنزین و به دنبال اون تورم اعصبی ناشی از اون باعث فشار بر اقتصاد خانوار و مردم می شود
اگر قرار باشد حاملهای انرژی با قیمت بین امللی به مردم عرضه گردد بهتر به فکر حقوقها به میزان بین المللی هم باشید
تا کی سیاسی بازی ؟ دودش فقط به چشم مردم میرود!
با گفتمان ، ریل کشیده نمیشود و واگن ساخته نمیشود!
بهترین را توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی در سراسر کشور و نه فقط اتصال چهار نقطه مرزی است.
چرا برای توسعه سریع و جهادگونه برای احداث راه آهن بودجه کلان درنظر گرفته نمیشود؟
با توسعه سریع صنعت ریلی و راه آهن در سراسر کشور مصرف بنزین خودروهای سواری کاهش چشمگیر خواهد داشت و همچنین از تلفات جاده ای و کشتار روزانه مردم در قتلگاه جاده ها کاسته میشود.
همیشه همینه هر دوسال اولای سال زمزمه گرانی میاد آخر سال هم گران میکنن
جلوی قاچاق سوخت بگیرن