از دیرباز بالا بودن قیمت تمام شده تولید یکی از چالش های اصلی تولیدکنندگان به شمار می رود که تنها اعطای تسهیلات کم بهره می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل نماید.

کمبود نقدینگی معضل اصلی پیش روی کارخانجات خوراک دام/تشکیل صندوق حمایت از طیور راه به جایی نبردبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتهاست از موضوع ایجاد صندوق حمایت از کارخانجات دام و طیور می‌گذرد که وزارت جهاد به بهانه های مختلف تَن به اجرای این مصوبه نمی دهد. با وجود آنکه از دیرباز بالا بودن قیمت تمام شده تولید یکی از چالش های اصلی تولیدکنندگان به شمار می رود، تنها اعطای تسهیلات کم بهره می تواند قیمت ها را تعدیل نماید.

حال جای سوال است که چرا علی رغم پیگیری های متعدد طی مدت ده سال این امر اجرا نشده است؟

 مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت صندوق حمایت از توسعه کارخانجات خوراک دام اظهار داشت: علی رغم درخواست انجمن از وزارت جهاد کشاورزی و مصوبات در کمیسیون کشاورزی معاونت تخصصی وزارت جهاد و معاونت بازرگانی تشکیل نشده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مدعی سهم 49 درصدی بخش دولتی است که با گذشت ده سال از این پیگیری و نوشتن طرح و پروتکل های مختلف به خاطر کمبود بودجه، عملیاتی نشده است.

موافق قدیری ادامه داد: انجمن معتقد است که عدم تشکیل صندوق حمایت ناشی از کمبود بودجه نیست بلکه به دلیل نوع نگاه صندوق حمایت سرمایه گذاری در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور آبزیان با بیان اینکه کمبود نقدینگی یکی از معضلات اصلی صندوق به شمار می رود،گفت: کارخانجات خوراک دام و طیور پس از واگذاری محصول به دامداری، مرغداری و آبزی پروری به سبب ورود دولت و فروش محصول کمتر از قیمت تمام شده، امکان پرداخت پول کارخانجات را ندارند که در نهایت این امر تولیدکنندگان را با کمبود نقدینگی مواجه می نماید.

وی با اشاره به اینکه 60 درصدخوراک دام در مرغداری و آبزی پروری  تولید می شود، بیان کرد: علی رغم  ابلاغ آیین نامه های متعدد به ادارات دامپزشکی استان ها و منسوخ شدن تولید خوراک در واحدهای مرغداری در دنیا، اجرای این امر در کشور ما علاوه بر کاهش کیفیت محصولات پروتئینی، افزایش قیمت و ضرر و زیان فراوانی معادل هزار و 800 میلیارد تومان را به اقتصاد کشور را به همراه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت ماشین آلات کارخانجات خوراک دام و طیور آبزیان عنوان کرد:  کارخانجات خوراک دام همانند سایر صنایع به سبب مسائلی از قبیل تحریم و نبود ارتباط با شرکت ها مطرح با مشکلاتی روبرو هستند که بعد از اجرای برجام ماشین آلات در حال به روز رسانی است.

به گفته وی به روز رسانی تکنولوژی نیازمند تسهیلات دولتی است، چراکه تأثیر بسزایی در کاهش قیمت، ضایعات و افزایش سرانه مصرف محصولات پروتئینی دارد.

 ضرورت تشکیل صندوق حمایت از کارخانجات خوراک دام

مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به آنکه بانک ها تسهیلات با سود بالا در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد که برای آنها صرفه اقتصادی ندارد از این رو تشکیل صندوق حمایت از کارخانجات خوراک امری ضروری است.

وی افزود: در حال حاضر کارخانه های خوراک دام به سبب مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و بالا بودن سود تسهیلات بانکی تنها با یک سوم ظرفیت خود کار می نمایند.

به گفته مسعودی تشکیل صندوق حمایت از کارخانجات و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان می تواند به روزرسانی ماشین آلات،کاهش ضایعات و درنهایت تولید مقرون به صرفه را به همراه داشته باشد.

قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام تصریح کرد: کارخانه های خوراک دام زیر مجموعه بخش کشاورزی به حساب نمی آیند که در نهایت  پرداخت سهم بیمه 30 درصدی و هزینه های بالای حامل های انرژی آنها را با چالش هایی روبرو کرده است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار