نیویورک تایمز؛

آمریکا باید از همه ابزارهای دیپلماتیک برای گفتگو با ایران استفاده کند/ تلاش واشنگتن برای تغییر حکومت در ایران پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای خواهد داشت

یک روزنامه آمریکایی در مطلبی از اظهارات و اقدامات جنگ‌طلبانه دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

آمریکا باید از همه ابزارهای دیپلماتیک برای گفتگو با ایران استفاده کند/ تلاش واشنگتن برای تغییر حکومت در ایران پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای خواهد داشتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی با عنوان «اجتناب از جنگ با ایران» در پایگاه اینترنتی خود، نوشت: آخرین چیزی که آمریکا نیاز دارد یک جنگ دیگر در منطقه خاورمیانه است. با این وجود، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و برخی متحدان اصلی واشنگتن در منطقه‌ و رهبران سنی کشورهای عربی با اظهارات و اقدامات تحریک‌آمیز و همچنین تهدیدات آشکار خود باعث تشدید تنش‌ها شده‌اند؛ تنش‌هایی که در نهایت ممکن است به تقابل نظامی با ایران منجر شود.

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید بخشی از این خصومت‌ها به‌دلیل برخی اقدامات ایران از قبیل بازداشت (جاسوس) آمریکایی چینی‌تبار به نام «وانگ» و حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، است. از سوی دیگر بسیاری از سیاستمداران آمریکایی، معتقدند به‌دلیل آنکه ایران از سال 1979 میلادی (1357 خورشیدی و زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران) راهش را از آمریکا جدا کرده است، تنها سزاوار انزوا و مجازات است. با این وجود، ایران و آمریکا دارای منافع مشترکی نیز هستند؛ مانند مبارزه با گروه تروریستی داعش. نگارنده مطلب سپس به دولت آمریکا توصیه می‌کند از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای برگزاری مذاکره با ایران استفاده کند.

در ادامه گزارش از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی و در دوران ریاست جمهوری جرج بوش به عنوان بزرگترین خطای راهبردی واشنگتن در دوران معاصر نام برده شده است. نگارنده مطلب سپس درخصوص تکرار چنین اشتباهی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هشدار می‌دهد و از دلایل زیر به عنوان موضوعات نگران‌کننده نام می‌برد:

-ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید، توافق‌نامه هفت‌جانبه هسته‌ای ایران را پاره کند؛ توافقی که باعث محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های (هسته‌ای) این کشور شد. ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را تأیید کرده است که آخرین بار آن دوشنبه گذشته بود؛ اما او بلافاصله پس از تأیید این موضوع در اقدامی کینه‌توزانه تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه‌های موشک بالستیک علیه این کشور اعمال کرد. ایرانی‌ها رئیس جمهور آمریکا را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند؛ به ویژه پس از آن که مشخص شد او رهبران اروپایی را به ممانعت از انجام مبادلات تجاری با ایران تشویق می‌کند. یکی از وعده‌های مهم در حصول توافق هسته‌ای این بود که تهران بتواند در ازای محدودسازی برنامه‌های هسته‌ای خود ازمزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود. ترامپ به جای بهره‌برداری از این موفقیت دیپلماتیک، عزم خود را جزم کرده است تا با تحریک ایران، این کشور را به خروج از این توافق وادار کند و یا در نهایت خود به این امر اقدام نماید؛ درست مانند راهبرد رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس.

-کنگره که هنگام امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از مخالفان جدی آن بود، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است. جمهوری‌خواهان (کنگره) ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا مواضع سختگیرانه‌تری را در این خصوص اتخاذ کند. 4 سناتور آمریکایی اخیراً در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور، (مدعی) شدند: ایران همچنان به رفتار خصمانه در خاورمیانه، حمایت از تروریسم بین‌المللی و توسعه فناوری موشک‌های بالستیک ادامه می‌دهد. نگارنده مطلب در ادامه با ادعای اینکه این اتهامات تا حدی واقعیت دارند، می‌افزاید: اما هدف از دستیابی به توافق‌نامه هسته‌ای تنها از بین بردن تهدید هسته‌ای (ایران) بود. این 4 سناتور نیز همانند دیگر منتقدان برجام، از تأیید این حقیقت که توافق هسته‌ای گام مهمی در راستای کاهش احتمال وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه بوده است، ممانعت کرده‌اند.

-مقامات ارشد آمریکایی با تشدید اظهارات (خصمانه) خود علیه ایران از تغییر حکومت در این کشور حمایت ضمنی کرده‌اند. این در حالی است که نتایج چنین اقدامی در عراق، لیبی و افغانستان (برای آمریکا) نومیدکننده بوده است. تیلرسون ایران را به تلاش برای افزایش نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه و به خطر انداختن منافع متحدان منطقه‌ای آمریکا -از قبیل عربستان- متهم می‌کند. او در جلسه استماع یکی از کمیته‌های کنگره در این خصوص گفت: سیاست ما جلوگیری از این نفوذ ... و تلاش برای حمایت از عناصر داخلی برای تغییر آرام حکومت در این کشور است. از سوی دیگر، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اخیراً ایران را بزرگترین عامل بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه خواند.

-از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی (1357 خورشیدی) و برقراری حکومت جمهوری اسلامی، آمریکا همواره در فکر تغییر حکومت در این کشور بوده است. برخی کارشناسان می‌گویند این موضوع در دوران ریاست جمهوری ترامپ شکل جدی‌تری به خود گرفته است؛ زیرا ترامپ تحت‌تأثیر دیدگاه ساده‌لوحانه‌ای که عربستان سعودی مروج آن است و کشور شیعه ایران را مسئول همه مشکلات منطقه خاورمیانه معرفی می‌کند، قرار دارد و به همین دلیل در مناقشه خاورمیانه طرف سعودی‌ها را گرفته است. مقامات سعودی که ... در ماه‌های اخیر مواضع شدیدتری را علیه ایران اتخاذ کرده‌اند، ماه جاری میلادی بحرانی را علیه قطر -که روابط خوبی با ایران دارد- آغاز کردند. از سوی دیگر، اسرائیل نیز ایران را یک تهدید جدی می‌داند و همین موضوع باعث نزدیکی بیش از پیش تل‌آویو و کشورهای عربی شده است. اسرائیل هر از گاهی نیز از آمریکا می‌خواهد به ایران حمله کند. تل‌آویو گاهی نیز خود به فکر حمله به ایران می‌افتد.

-مخالفان ایران و گروه‌های جنگ‌طلب در آمریکا نیز ترامپ و کنگره آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا اقدامات سختگرانه‌تری را در قبال ایران اتخاذ کنند. طرفداران سرشناس ترامپ از قبیل جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد، نوت گینگریچ، رئیس اسبق مجلس نمایندگاه آمریکا و رودی جولیانی، شهردار اسبق نیویورک، ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 خارج کند. این افراد همچنین، از سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) حمایت می‌کنند.

نگارنده گزارش در ادامه با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی (سفارت آمریکا) در مهرماه سال 1359 خورشیدی از سوی برخی دانشجویان ایرانی و طرح ادعاهایی بی‌اساس مبنی بر دست داشتن ایران در انفجار‌های سال 1983 لبنان و 1996 برج‌های خُبر عربستان، می‌افزاید بیشتر آمریکایی‌ها درخصوص این انفجارها اطلاعاتی دارند؛ اما شاید درخصوص اتفاقاتی که هنوز هم باعث خشم ایرانیان می‌شود -از قبیل کودتای سال 1953 میلادی (28 مردادماه سال 1332 خورشیدی) که طراح آن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا) بود و به سرنگونی دولت دموکراتیک وقت به نخست‌وزیری محمد مصدق منجر شد و یا حمایت آمریکا از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، در جنگ هشت‌ساله میان ایران و عراق اطلاعی نداشته باشند.

در ادامه گزارش با طرح ادعاهای معمول رسانه‌های آمریکایی علیه ایران، آمده است هرگونه تلاش احتمالی آمریکا برای تغییر حکومت در ایران باعث بی‌ثباتی بیش از پیش منطقه خاورمیانه خواهد شد و پیامدهای پیش‌بینی‌نشده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

 هشدار نیویورک تایمز درباره پیامده‌های تلاش آمریکا برای تغییر حکومت در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
دوره مذاکره با شما زبون نفهم ها به سر اومده ، از الان زبان ما زبان هسته ای ، موشکی و فضایی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
برخی سیاست مداران ما ساده لوح اند منظورم از هر دو طیف است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
باوجود اینکه بزرگترین تولید کنند ه وناشر وحامی تروریسم ام یکا می باشد چرا در مجامع بین المللی «از عبارت امریکا حامی تروریزم بجای ایا لات متحده استفاده و دائما تکرار نمی کنیم»
آخرین اخبار