افزایش میزان مقاومت ویروس اچ‌آی‌وی در برابر داروها ممکن است پیشرفت‌هایی را که جامعه جهانی در زمینه درمان و پیشگیری این بیماری حاصل کرده است به خطر بیاندازد.

سازمان جهانی بهداشت: میزان مقاومت ویروس اچ‌آی‌وی در برابر داروها در حال افزایش استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از  شین‌هوا؛ در گزارش سال دو هزار و هفده سازمان جهانی بهداشت درباره مقاومت ویروس اچ آی وی در برابر داروهای موجود آمده است نتایج تحقیقات و بررسی‌ها حاکی از آن است که در شش کشور از یازده کشور در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، بیش از ده درصد افرادی که یک دوره درمان ایدز را آغاز کرده اند ناقل ویروسی هستند که در برابر برخی داروهای بسیار رایج در درمان ایدز مقاومت می کنند.

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی مشکل بزرگی برای سلامت جهانی و توسعه پایدار ایجاد می کند. وی افزود مسئولان و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند اگر جامعه جهانی مصمم باشد که تا سال دو هزار و سی بیماری مهلک ایدز را ریشه کن کند، لازم است که برای مقاومت فزاینده ویروس اچ آی وی در برابر داروهای رایج ضد ایدز چاره ای بیاندیشد.

مقاومت ویروس اچ آی وی در برابر داروها به ویژه زمانی افزایش می یابد که بیماران برنامه درمانی‌ای را که پزشک برای آنها تجویز کرده است، دنبال نمی کنند و البته غالب اوقات علت این مسئله عدم دسترسی منظم آنها به درمان و مراقبتهای درمانی مناسب است. بیمارانی که ناقل ویرس مقاوم در برابر داروهای ضدایدز هستند به تدریج در درمان خود شکست می خورند و ممکن است بیماری خود را به افراد دیگر نیز منتقل کنند.

به همین علت سازمان جهانی بهداشت برای کمک به کشورها در مبارزه با ایدز و مقاومت ویروس این بیماری در برابر داروهای رایج، دستورالعملهایی منتشر کرده است. سازمان جهانی بهداشت در این راستا به کشورهای جهان توصیه کرده است کیفیت برنامه های درمانی خود را ارتقا بخشند و به محض این که به شکست روش درمانی خود پی بردند تدابیر موثرتری به اجرا گذارند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در یک دهه اخیر جامعه جهانی پیشرفتهای خوبی در زمینه بهداشت و درمان به دست آورده، سلامت عمومی و امید به زندگی در یک دهه اخیر تقریبا در بسیاری از نقاط جهان بهبود یافته و به لطف پیشرفتهای حاصل شده جان میلیونها نفر در جهان نجات داده شد. در این میان شمار افرادی که به علت عوارض برخی بیماری ها از قبیل ایدز جان خود را از دست می دادند، به نصف کاهش یافته است بنابراین حفظ کارآیی روشها و داروهای درمان ایدز از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

سازمان ملل متحد ریشه کنی فقر، توسعه آموزش ، تقویت امنیت غذایی در جهان، ارتقای شرایط بهداشتی و ریشه کنی بیماریهای همه گیر مهلک از جمله ایدز را از اولویتهای اهداف جدید توسعه پایدار اعلام کرده است. در اهداف تعیین شده در زمینه توسعه پایدار که هفده مورد هستند، طیف گسترده ای از اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گنجانده شده است.

 

انتهای پیام/

 

افزایش میزان مقاومت ویروس ناقل ایدز در برابر داروها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار