وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از نخستین انتخابات الکترونیک در کشور تا ماجرای ترور بیولوژیک مریم میرزاخانی

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فوت میرزاخانی به دلیل بیوتروریسم اطلاعی ندارم، بدعهدی بیمه‌ها دامن بیماران خاص را گرفته است، آمادگی ایران برای بورسیه سالانه ۵۰۰ دانشجوی افغان در علوم پزشکی، ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی صحت دارد؟، اعلام پشتیبانی سازمان پدافند‌ غیرعامل‌ از وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات امن نظام پزشکی، برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی در سطح ملی، اجرای نسخه جدید پزشک خانواده آغاز شد، نمى توانيم اجازه بدهيم در هر بيقوله اى مواد اوليه دارو توليد كنند، پاسخ سازمان غذا و دارو در مورد شبهات در حوزه داروسازى، انتخابات نظام پزشکی سیاسی نیست از جمله عناوین برخی اخبار وزارت بهداشت در هفته گذشته بوده‌اند.

درباره فوت میرزاخانی به دلیل بیوتروریسم، اطلاعی ندارم

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر گمانه‌زنی‌ها بر ترور بیولوژیک پروفسور میرزاخانی، گفت: این شخصیت در وهله اول متعلق به خانواده‌اش است و اگر موضوعی مطرح باشد، آن‌ها دنبال می‌کنند؛ بنابراین من به شخصه اجازه هیچ نوع اظهار نظری در این زمینه ندارم، زیرا اطلاعی ندارم.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد هم می‌کنم در این خصوص گمانه‌زنی و حاشیه‌سازی نشود و به اصل مصیبت که از دست دادن این عزیز است، توجه شود و باقی مسائل را به خانواده میرزاخانی بسپاریم.

 بدعهدی بیمه‌ها دامن بیماران خاص را گرفته است

وی ادامه داد: شرکت‌های توزیع کننده در نتیجه بدهی که مراکز درمانی و داروخانه‌ها به آن‌ها دارند به شرکت‌های تولید کننده دارو و تجهیزات پزشکی بدهی پیدا می‌کنند و در نتیجه زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه می‌شوند.دیناروند یادآور شد: مشکل در زمینه تامین دارو بیماری‌های خاص مانند هموفیلی وجود دارد، اما ما تلاش می‌کنیم با فشار و به هر نحوی شده دارو را تامین کنیم و فعلا به مرحله بحران دارویی برای بیماران خاص مثل هموفیلی نرسیدیم، اما نزدیک هستیم.

آمادگی ایران برای بورسیه سالانه ۵۰۰ دانشجوی افغان در علوم پزشکی

 وزیر بهداشت از تحصیل ۷۰۰ دانشجوی افغانستانی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی در ایران خبر داد و گفت: آمادگی داریم که سالانه ۵۰۰ نفر از دانشجویان افغانستانی را در ایران بورسیه کنیم.

ترور بیولوژیکی مریم میرزاخانی صحت دارد؟

 کریمی نیا به اخبار احتمال حمله بیوتروریسمی‌ مریم میرزاخانی اشاره کرد و گفت: بعضی کارشناسان لایه‌های اطلاعاتی از کشور روسیه ذکر کردن که امکان حمله بیوتروریسمی‌ مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی وجود دارد و برای بررسی‌ و صحت و سقم‌ این مطلب نیازمند این هستیم که نمونه‌هایی دریافت شده و بررسی‌ بر روی این موضوع صورت گیرد تا به تأیید و رد این فرضیه‌ برسیم اما این فرضیه‌ را به سادگی نمی‌توانیم کنار بگذاریم و باید به این موضوع توجه جدی داشته باشیم تا تکرار این پدیده را شاهد نباشیم.

اعلام پشتیبانی سازمان پدافند‌ غیرعامل‌ از وزارت بهداشت برای برگزاری انتخابات امن نظام پزشکی

محمد کریمی‌نیا‌ مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پد‌افند غیرعامل‌ به ورود سازمان پد‌افند غیر‌عامل به منظور حفظ امنیت در نخستین انتخابات الکترونیک‌ کشور اشاره کرد و گفت: انتخابات نظام‌پزشکی  نخستین انتخابات الکترونیک کشور است که سازمان پد‌افند غیرعامل‌، قرارگاه پد‌افند سا‌یبری و متخصصان مربوطه پشتیبان وزارت بهداشت شدند تا نخستین انتخابات الکترونیک کشور ایمن برگزار شود.

برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نظام پزشکی در سطح ملی

محمدحسین قربانی رئیس هیأت نظارت انتخابات نظام‌پزشکی اظهار کرد: انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام‌پزشکی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است که دلیل اصلی‌اش اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده و به نظرم سازمان نظام‌پرشکی یک اهرم قوی در کنار متولیان امر سلامت می‌تواند اثرگذار باشد.وی با بیان اینکه در 6 دوره گذشته انتخابات سازمان نظام پزشکی به صورت سنتی برگزار می‌شده، افزود: این دوره تجربه گران‌بهایی در اختیار ما و کشور قرار می‌دهد و این انتخابات با همه تمهیدات لازم برگزار تا از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده شود و تا به امروز انتخاباتی در سطح ملی به صورت الکترونیکی برگزار نشده است.

وی با بیان اینکه انتخابات الکترونیکی تا به امروز در سطح ملی ریاست جمهوری، مجلس و حتی خبر‌گان انجام نشده است، ادامه داد: انتخابات سازمان نظام پزشکی به صورت الکترونیکی سبب مشارکت چشمگیر‌ جامعه پزشکان شده و مشکل رفت و آمد در شهرها و بخصوص کلانشهرها‌ در این حالت از بین رفته است و در حوزه‌ها مشارکت به حداکثر‌ می‌رسد و در دوره‌های گذشته ضعف‌ها بیشتر برای حضور میدانی بود که امسال با برگزاری الکترونیکی آن این مسئله به حداقل می‌رسد.

اجرای نسخه جدید پزشک خانواده آغاز شد

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نسخه ۰۴ پزشک خانواده شامل نظام ارجاع سطح یک در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و نیز نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهاست.

وی ادامه داد: همزمان با نسخه جدید برنامه پزشک خانواده با محوریت مراقبان سلامت طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت نیز تا پایان امسال برای همه ایرانیان تکمیل می‌شود، اما اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در کشور زمان بر است.

نمى توانيم اجازه بدهيم در هر بيقوله اى مواد اوليه دارو توليد كنند

مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو  گفت: وقتی 18 سال پیش برای اینکه صنعت ماده اولیه رشد کند اجازه دادند تولید کنندگان بروند و در هر بیغوله‌ای ماده اولیه تولید کنند و اگر آزمایشگاه کارخانه داروسازی ماده اولیه را تایید کرد کارخانه می‌تواند از آن ماده اولیه استفاده کند.

عبدالهی اصل ادامه داد: ما چهار سال پیش جلوی این کار را گرفتیم زیرا نمی‌توانیم اجازه دهیم هر کس در هر بیقوله‌ای ماده اولیه تولید کند و در این میان برخی از این افراد ماده اولیه بی‌کیفیت از چین و هند وارد می‌کنند و بعد از یک واکنش شیمیایی ساده ماده اولیه را با 26 درصد تعرفه می‌فروشند.

پاسخ سازمان غذا و دارو در مورد شبهات در حوزه داروسازى

دیناروند  رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره فشار‌هایی که به سازمان غذا و دارو وارد شده، گفت: قاعدتا تحت فشار بوده و هستیم و تقریبا سه گروه فعال برای تخریب ما تلاش می‌کنند؛ یک شرکت وارد کننده، یک شرکت تولیدکننده مواد اولیه و فردی که قبلا در تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مسئولیت داشته است.

وی عنوان کرد: موسسه دیده بان شفافیت با نیتی خیرخواهانه تاسیس شد، اما به نظر می‌رسد افرادی از آنجا سوء استفاده می‌کنند و کسانی که کارمند آنجا نیستند مبنای گزارش‌های موسسه دیده‌بان شفافیت می‌شوند و به عنوان مثال با شماره ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو تماس می‌گیرند و می‌گویند که فلان داروی فلان شرکت خاص کمبود دارد، مشخص است که این افراد با چنین اقداماتی به دنبال واردات هستند البته ما گرفتار کار‌های مهم‌تر هستیم و فرصت اینکه بخواهیم بگوییم دیگران چه می‌کنند و چه نمی‌کنند را نداریم.

انتخابات نظام پزشکی سیاسی نیست

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت  با بیان اینکه انتخابات نظام پزشکی سیاسی نیست، گفت: این انتخابات صنفی است و خوشبختانه تا امروز که نیمی از زمان تبلیغات گذشته است، همه گروه‌ها و افرادی که برای کاندیدا شدن در انتخابات شرکت کرده‌اند این باور را دارند که از روش‌های مذموم استفاده نمی‌کنند و دو قطبی‌هایی را که معمولا در این انتخابات ایجاد می‌شود مطرح کنند، زیرا در گذشته شاهد بودیم که دو قطبی دولت یا نظام پزشکی و وزارت بهداشت مطرح می‌شد که شایسته نبود و زبان مشترکی بین نمایندگان صنف در ارتباط با مسئولان اجرایی وجود نداشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انتخابات نظام پزشکی جزء دموکراتیک‌ترین انتخابات است، گفت: منتخبان جامعه پزشکی علاوه بر صنف، از حقوق مردم که اصل است دفاع کنند و در طول چهار سال گذشته همکاری خوبی بین وزارت بهداشت و نظام پزشکی برقرار بود و امیدوارم منتخبان علاوه بر ارتقای خدمات و رعایت حقوق مردم، از حقوق جامعه پزشکی به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی کشور نیز دفاع کنند.

انتهای پیام/

  از راه اندازی بیمارستان بانوان تا ممنوعیت ورورد شیرخشک در کشور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار