معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی از اتمام طرح مرمت اضطراری و نجات بخشی قلعه رشیدالدوله (دورباش) تکاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛محمد فتحی گفت: طرح نجات بخشی و مرمت  اثر تاریخی قلعه رشیدالدوله ( دورباش ) از ابتدای سال 96 در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که اعتبار تخصیص داده شده برای این طرح، 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی است.
وی افزود: آواربرداری و پاکسازی فضاهای داخلی و بیرونی قلعه انجام و نخاله ها و خاک های اضافی جمع آوری شده و به محدوده خارج از قلعه انتقال داده شده است.
معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی ادامه داد: مسقف کردن ،کام بخشی پی دیوارها با استفاده از ملات شفته آهک از جمله اقدامات صورت گرفته است.
وی افزود: در بخشی دیگر، ازاره های بیرونی هشتی ورودی قلعه و فضاهای داخلی هشتی نماکاری شد و مرمت قسمتی از بخشهای آجری قلعه انجام شده است.
فتحی ادامه داد: اجرای نعل درگاهی درب و پنجره های بنا و تهیه شابلون جهت انجام قوسیهای طبقه دوم هشتی ورودی بنا، از اقدامات انجام گرفته برای این قلعه است.
معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: این مرحله از مرمت و ساماندهی قلعه رشیدالدوله به جهت انجام مرمت اضظراری و نجات بخشی و رفع خطر آسیب ها بوده است و اجرای مرحله اصلی طرح مرمت و بازسازی آن، مدنظر این اداره کل است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات پیش بینی شده، این امر محقق شود.
قلعه رشیدالدوله، در فاصله حدود 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر تکاب و در روستائی به نام دورباش واقع شده است و این بنا در سال 1394 در فهرست آثار ملی تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/م

مرمت  قلعه رشیدالدوله تکاب به پایان رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.