یک روزنامه آمریکایی نوشت اقدامات عربستان و متحدانش علیه قطر باعث نزدیکی بیشتر این کشور به ایران و ترکیه شده است.

تحریم و بایکوت قطر در حال شکست است / اقدامات ریاض به گسترش روابط دوحه با تهران و آنکارا انجامیدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: به نظر نمی رسد اقدامات تحت رهبری عربستان و امارات علیه قطر، به اهداف مورد نظرش دست پیدا کند؛ بلکه این اقدامات به جای منزوی کردن قطر، باعث گسترش روابط این کشور با قدرت های منطقه ای ایران و ترکیه شده است.

این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم «ایشان تارور» نوشت: تصور اینکه مقامات عربستان سعودی و امارات فکر می کردند اوضاع به این شکل پیش برود دشوار است. مقاماتی از عربستان سعودی و امارات و نیز شرکای آن‌ها یعنی مصر و بحرین، تحریم هایی را که اوایل ماه ژوئن به طور جمعی علیه قطر اعمال کردند، مایه تاسف ولی ضروری خواندند که هدف از آن‌ها به زانو در آوردن قطری های مشکل ساز بود. وضعیت گویی به این شکل بود که قطر که همسایگانش آن را به تحریک افراط گرایی در نقاط دور و نزدیک متهم می کردند، کودکی سرکش بود که باید تادیب می شد.

در ادامه گزارش آمده است: اما در جهان امروز، به نظر نمی رسد اقدامات تحت رهبری عربستان و امارات علیه دوحه، به اهداف مورد نظرش دست پیدا کند. این اقدامات به جای منزوی کردن قطر موجب گسترش روابط این کشور با قدرت های منطقه ای ایران و ترکیه شد. عمان و کویت دو کشور دیگر عضو «شورای همکاری خلیج (فارس)» به اقدامات کشورهای دیگر ملحق نشدند. عرضه مواد غذایی و کالاهای دیگر هنوز به فرودگاه‌های قطر ادامه دارد. دیپلمات های آمریکا صرف‌نظر از پیام های ضد و نقیض کاخ سفید، به نظر می رسد به جای اینکه خواستار تبعیت قطر از خواسته های عربستان و امارات شوند، برای برقراری آشتی و مصالحه با قطر تلاش می کنند.

مارک لینچ کارشناس مسائل خاورمیانه (غرب آسیا) در دانشگاه جرج واشنگتن در این خصوص می‌گوید: «امارات و عربستان مانند جنگ فاجعه بار یمن به شکلی افراطی درباره دورنمای موفقیت خود اغراق کردند و برای زمانی که مسائل طبق برنامه پیش نمی رفت، طرح جایگزین نداشتند. به نظر می‌رسید چهار کشور مخالف قطر درباره نگرانی های دوحه از منزوی شدن از شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز توانایی اشان برای وارد کردن خسارت به همسایه اشان اغراق کرده بودند».

نگارنده مطلب در ادامه می‌افزاید: گزارشی جدید که واشنگتن پست این هفته منتشر کرد به وخامت اوضاعی که محاصره کنندگان قطر با آن روبرو هستند، افزود. مقامات اطلاعاتی ناشناس آمریکایی اعلام کردند امارات در هک‌شدن جنجالی خبرگزاری قطر در اواخر ماه مه و نیز سایت های رسانه های اجتماعی که در شروع این بحران موثر بودند دست داشت. در این حمله سایبری، این سخنان کذب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، پادشاه قطر، نسبت داده شد که وی با تمجید از ایران آن را «قدرتی اسلامی» خوانده و از گروه اسلام‌گرای حماس تمجید کرده بود. با وجود انکارهای آشکار دوحه، هیاهوی تحت رهبری عربستان، مصر، بحرین و امارات موجب ممنوعیت رسانه های قطری شد. یک هفته بعد روابط با دوحه قطع و تحریم های تجاری و دیپلماتیک علیه قطر اعمال شد. کارن دو یانگ و الن ناکاشیما در واشنگتن پست نوشتند :«مقامات آمریکایی یک هفته قبل متوجه شدند اطلاعات به تازگی جمع آوری شده نهادهای اطلاعاتی واشنگتن تایید می کند که اعضای ارشد دولت امارات بیست و سوم مه درباره این طرح و اجرای آن صحبت کرده‌اند. این مقامات گفتند مشخص نیست آیا امارات خودش این حمله هکری را انجام داده یا آن را به طرف دیگری برای اجرا واگذار کرده است».

یوسف العطیبه، سفیر امارات در واشنگتن، در بیانیه ای با رد این ادعاها اعلام کرد: «امارات در این حمله هکری که در این بیانیه در خصوص آن توضیح داده شده، نقشی نداشته است». وی سپس شکایت کشورش را از سیاست خارجی قطر تکرار کرد و گفت :«آنچه واقعی است، رفتار قطر است که عبارت است از تامین مالی، حمایت و توانمند سازی افراطی ها از طالبان گرفته تا حماس، تحریک به خشونت، تشویق به افراط گرایی و تضعیف ثبات همسایگان خود».

تحلیلگران توضیح دادند بن بست فعلی، گسترش اختلاف ها و تنش های دیرینه با قطر است. قطر از ثروت عظیم خود برای ایفای نقشی بیش از اندازه زیاد در عرصه جهانی استفاده کرده است. یک موضوع مهم، اختلاف ها بر سر حمایت از گروه‌های مختلف وابسته در جنگ ها در سوریه گرفته تا لیبی و نیز فعالیت تحریک کننده شبکه تلویزیونی الجزیره با بودجه قطر است که ابوظبی و ریاض خواستار تعطیلی آن هستند. قطری ها همچنین مسیر دیپلماتیکی جدا از مسیر مورد نظر همسایگانشان را در پیش گرفته اند. قطری ها میزبان دفاتر سیاسی گروه‌هایی مانند طالبان و حماس بوده اند تا بتوانند در مناقشه های منطقه ای مداخله کنند. داکلان وارش در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: «دوحه به محل استقرار جنگجویان، تامین کنندگان مالی و نظریه پردازان تبدیل شده است».

دیوید رابرتس نیر در یک مقاله دیگر می‌نویسد: «قطر همواره کشوری بوده است که افراد طردشده از آنجا سر در آورده اند و هیچ قدرت مهمی در این کشور شبه جزیره ای وجود ندارد؛ اما اگر یک شیخ شما را بخواهد، می توانید به قطر فرار کنید و هیچ کسی برای شما مزاحمت بوجود نمی آورد». بنابراین، بحران در میان کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس ادامه یافت. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته چندین سفر به کویت، قطر و عربستان انجام داد تا اوضاع را آرام کند. همه کشورهای درگیر، متحدان آمریکا هستند.


قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) است. تیلرسون ترجیح می دهد همه آرام باشند و به موضوعات دیگر احتمالا مقابله با داعش بپردازند. در عین حال، تلاش های تیلرسون تاکنون حاصلی نداشته است. تیلرسون در قطر یک مانور عمومی انجام داد و یادداشت تفاهمی را امضا کرد که طبق مفاد آن، قطر وعده داد برای مقابله با حمایت مالی گروهای افراطی در خاورمیانه ( غرب اسیا) و جاهای دیگر، اقدامات بیشتری صورت دهد. این موضوع به سرعت به یک وضعیت خنده آور تبدیل شد.

کارل مورلو در واشنگتن پست نوشت: «قطری‌ها در این مساله اغراق کردند که نخستین کشور در منطقه هستند که چنین توافقی را امضا می کنند و از متحدان عرب مقابل خود خواستند همین کار را انجام دهند. چهار کشور که تحریم های قطر را اجرا می کنند، اعتبار فشار آوردن قطر به امضای این توافق را به خود نسبت دادند و همزمان آن را برای پایان دادن به تحریم های خود ناکافی دانستند».


این گزارش در ادامه می‌افزاید: روز دوشنبه در حالی که اماراتی‌ها اتهامات مبنی بر دست داشتن در حمله هکری به پایگاه خبرگزاری قطر را رد می کردند، سفارت عربستان در واشنگتن بخش هایی از مصاحبه با ترامپ را در توییتر منتشر کرد که وی در آن از قطر انتقاد کرده بود. این نمونه دیگری از ناهماهنگی میان کاخ سفید و وزارت امور خارجه و نیز یادآوری دیگری در این باره بود که دعوا در منطقه خلیج (فارس) به این زودی ها پایان نمی یابد.

 

انتهای پیام/

 

شکست تحریم‌های عربستان و متحدانش علیه قطر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۳۱ تير ۱۳۹۶
این موضوع جهت فریب اذهان عمومی از قضایای سرزمین اشغالی میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۶ ۲۹ تير ۱۳۹۶
این موضوع جهت فریب اذهان عمومی از قضایای سرزمین اشغالی میباشد
آخرین اخبار