معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: تصميمات این شورا غيرقابل تجديد نظر است و با محك قانون اساسی سنجيده می‌شود.

تصمیمات شورای نگهبان با محک قانونی سنجیده شده و تغییر نمی‌کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک ره‌پیک رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان قانون اساسی ضمن گرامیداشت این روز گفت: صرف نظر از جایگاه قانونی شورای نگهبان نوع تصمیمات آن اقتضا می‌کند که کار کارشناسی و پژوهشی در تصمیمات شورای نگهبان موثر باشد.

وی اظهار داشت: اتخاذ این تصمیمات در شورای نگهبان موضوعی بسیار متنوع و پیچیده است، این شورا در نظارت تقنینی خود مانند بررسی مصوبات مجلس، مسائلی اعم از اقتصادی،‌ اجتماعی،‌ فرهنگی و ... را اعمال می‌کند.

ره‌پیک ادامه داد: بررسی پرونده‌های دیوان عدالت اداری هم در شورای نگهبان کاری بسیار پیچیده است و نیاز به بررسی مقدماتی دارد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بیان داشت: تمامی مواد در شورای نگهبان به صورت تک تک خوانده شده و نسبت به آن اظهار نظر می‌شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اظهار داشت: حفاظت و حراست از ارزش‌های بنیادی انقلاب اسلامی باعث شده تصمیمات حساسیت بیشتری پیدا کند و اتخاذ آن با کمک قانون اساسی باشد چرا که مستقیما با حقوق مردم و نهادها ارتباط دارد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز پژوهشی و کارشناسی شورای نگهبان گفت: فعالیت این مرکز از لوازم تصمیم گیری شورای نگهبان است که تمامی کارهای پژوهشی و مقدمات تصمیم‌گیری در شورا را فراهم کرده و مستقیما در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

ره‌پیک تصریح کرد: علاوه بر مرکز پژوهشی شورای نگهبان، مجمع مشورتی فقهی نیز در قم مستقر بوده و نظرات فقهی را اعلام می‌کند. این مجمع زیر نظر آیت الله مومن و شب زنده‌دار اداره می‌شود. البته بیانات رهبری در امور شورای نگهبان افق‌های خوبی را روشن کرده است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بیان داشت: تا کنون بیش از هزار گزارش از سوی پژوهشکده به شورای نگهبان ارائه شده و بیش از 800 گزارش از سوی مجمع مشورت فقهی هم مورد استفاده شورای نگهبان قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: تاکنون بخشی از نظرات شورای نگهبان منتشر شده و بخشی دیگر نیز با عنوان نظر نهایی شورا منتشر خواهد شد. پژوهشکده همچنین نظرات مخالف و موافق از لحاظ فقهی و حقوقی را به عنوان یک استدلال جمع‌آوری و منتشر کرده است.

وی ادامه داد: مشروح مذاکرات شورای نگهبان در سه سال اخیر منتشر شده و اکنون هم 30 هزار صفحه در حال آماده سازی و ویرایش‌های آخر است که با انتشار آن نزدیک به 40 جلد خواهد شد.

ره‌پیک همچنین با بیان اینکه امروز سامانه جامع نظرات شورای نگهبان رونمایی خواهد شد گفت: این سامانه چند ماه آزمایشی کار کرده است و ایرادات آن برطرف شده و اکنون تمام مسائل غیر انتخاباتی و تصمیمات شورای نگهبان در این سامانه وجود دارد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان خاطر نشان کرد: ما کارهای مشورتی با مجلس شورای اسلامی و دولت داشته‌ایم و همچنین جلساتی را با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کنیم که می‌توان از این جلسات برای مصوبات و حتی قبل از ارائه طرحها و لوایح استفاده کرد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار