امام صادق (ع) با توجه به اتفاقات ارزشمندی که برای مکتب شیعه داشتند، به نوعی ناجی تدین محسوب شده و و به ایشان رئیس مذهب جعفری می گویند.

همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) حجت السلام عبدالعلی گواهی عبدالعلی گواهی مدیر آستان امامزاده صالح (ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یکی از طوفانی‌ترین دروان امامان معصوم‌(ع)، دوره امامت امام صادق (ع) بود که تقریبا خلافت هزارماه بنی امیه منقرض شد و خلافت بنی عباس به وجود آمد، درواقع آن زمان به نوعی دوره انتقال قدرت بین دو حکومت بود که امام صادق (ع) با تمام سختی هایی که روبرو بود این مشقت ها را با حسن استفاده به دوران طلایی تبدیل کر و می توان گفت زمان شکوفا شدن شیعه است.


وی افزود: امام صادق (ع) با توجه به اتفاقات ارزشمندی که برای مکتب شیعه داشتند، به نوعی ناجی تدین محسوب شده و و به ایشان رئیس مذهب جعفری می گویند. این امام بزرگوار خود موسس مذهب تشیع بوده و با زیرکی و تاثیرگذاری که در زمانه خود داشتند، باعث شد شیعه از چنگال بنی امیه بیرون بیاید.


مدیر آستان امامزاده صالح (ع) با بیان اینکه امام صادق (ع) در زمانه خود فرصت را برای تربیت شاگردان مقتدم شمرد، اظهار داشت: دردورانی که جامعه از نظر انتقال دولت درچار چند دستگی بود، امام صادق (ع) نیز با حسن انجام کار از این فرصت برای تربیت شاگردان چه در علوم دینی و ریاضیات، شیمی و ... ساعی و کوشا بودند و برهمین اساس امام صادق (ع) 4000 روحانی و طلبه تربیت کردند.


حجت الاسلام گواهی درخصوص شخصیت اخلاقی امام جعفر صادق (ع) بیان کرد: این حضرت با توجه به شخصیت بی بدیل و بی نظیری که داشتند، بسیاری از علما اهل سنت و شیعه از ایشان به عنوان یک دانشمند نام می برند و خصایص اخلاقی چون؛ فروتنی، صبر، مردم داری و از همه مهمتر صادق بودن آن حضرت (ع) زبانزد بوده و با توجه به عنایت پروردگار الهی کاشف الحقایق نیز جزو برجسته ترین القاب ایشان یاد شده است.


بیان امام صادق (ع) خطاب به جوانان


این کارشناس مذهبی در ادامه گفتگو خود با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون توجه امام صادق (ع) به جوانان گفت: مکتب امام صادق (ع)، یک مکتب عام است و در تمام روایت‌های زیبایشان برای جوانان سخن دارند و توجه ویژه‌ای به بحث تحصیل، اوقات‌فراغت و ویژگی‌های یک جوان دارند. ایشان جوانی را یک فرصت برای آسمانی و عرشی شدند انسان در آموختن علم و پرورش حافظه قوی می دانند و به عنوان بهترین دروان یاد می کنند.


حجت الاسلام گواهی در پایان با توجه به مصائب‌های وارده بر خاندان اهل بیت‌(ع) خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حضرت سید الشهدا (ع) به نحوه بدی به شهادت رسیدند و ام المصائب هستند، اما نحوه شهادت و مصیب های وارده بر دیگر ائمه معصوم (ع) کمتر از امام حسین (ع) نبوده، امام صادق (ع) را چندین بار از خانه، شبانه و بدون آگاهی و اطلاع به دربار منصور احضار می کردند و تا روز شهادت سختی های زیادی را دیده اند.

 

انتهای پیام/



امام صادق (ع)؛ جوانی فرصتی برای آسمانی شدن است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار